شناسهٔ خبر: 47842846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نمایشگاه کتاب بغداد عنوان شد

علاقه مردم عراق به یادگیری زبان ‌فارسی

در ویژه‌برنامه روز فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب بغداد به علاقه مردم عراق به یادگیری زبان ‌فارسی اشاره شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، ویژه‌برنامه روز فرهنگی ایران با حضور اکبر شیخ بابائی - مدیر خانه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد -، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسدی‌موحد -مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی-،  زینب السلماوی -استاد زبان فارسی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد-، حسین‌علی سبزه -نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد- و جمعی از فارسی‌آموزان در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برگزار شد.

 
زبان و ادبیات فارسی؛ گوهر ممتاز در شرق و دنیای اسلام  
 
اکبر شیخ بابائی به استقبال و درخواست فراگیران آموزش زبان‌فارسی در عراق برای حضور گروهی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد اشاره کرد و گفت: مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرد و بیشترین فعالیت این مرکز، آموزش زبان‌ فارسی در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته با دو روش آموزشی است که زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.  
 
مدیر خانه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد افزود: با گذشت چندین سال از تشکیل این مرکز، استقبال قابل توجهی برای فراگیری زبان ‌فارسی صورت گرفته است؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان به صورت روان، فارسی صحبت می‌کنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری کلاس‌های حضوری، بیش از ۲۰۰ فراگیر در سنین مختلف و در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که اکثر این افراد تصمیم به ادامه تحصیلات تکمیلی در ایران گرفته‌اند.
 
او در پایان گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی، فراگیران علاوه بر یادگیری زبان‌ فارسی علاقه‌مند به فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران هستند و این امر فرصت خوبی برای گسترش تبادلات فرهنگی و زبانی بین دو کشور است.
 
 فراگیران زبان ‌فارسی می‌تواند ایران و عراق را به هم نزدیک‌تر کند
 
در ادامه نشست، زینب السلماوی به استقبال فراگیران زبان ‌فارسی اشاره کرد و گفت: مردم عراق علاقه خاصی به فراگیری زبان ‌فارسی دارند که این موضوع از دو جنبه ادامه تحصیل در کشور ایران و وجود مرز مشترک و داشتن اشتراکات فرهنگی، دینی و تجاری قابل بررسی است. با توجه به این‌که شیوع ویروس کرونا باعث شد کلاس‌های حضوری به صورت محدود و حداکثر ۱۵ نفره برگزار شود اما این محدودیت باعث انصراف فراگیران از ادامه تحصیل نشد بلکه استقبال نسبت به آموزش بیشتر نیز شده است.
 
استاد زبان‌ فارسی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پایان اظهار امیدواری کرد که با کمک و مساعدت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و خانه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، هر روز شاهد افزایش فراگیران زبان ‌فارسی باشیم که این جنبه می‌تواند دو ملت ایران و عراق را هرچه بیشتر به هم نزدیک‌تر کند.
 
آموزش زبان ‌فارسی نیازمند ساختار جدید است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسدی ‌موحد ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در رابطه با برگزاری دوره‌های آموزش و دانش‌افزایی زبان ‌فارسی به عنوان یکی از مراکز آموزشی موفق زبان ‌فارسی، سخنان خود را با شعری از فردوسی درباره جایگاه زبان‌ فارسی و تاثیر آن در پیشرفت تمدن بشری آغاز کرد و گفت: از آن‌جا که زبان‌فارسی زبان دوم جهان اسلام است و از طرفی متون اصلی عرفان، تصوف و معارف قرآنی به زبان ‌فارسی نگاشته شده‌اند برای فهم بهتر متون اولیه اسلامی و فرهنگ دینی، آشنایی با زبان ‌فارسی برای هر مسلمان از اهمیت خاصی برخوردار است. این اهمیت برای ملت همسایه و دوست کشور عراق که علاوه بر اشتراکات فرهنگی، اشتراکات دینی و مرزی نیز دارند دوچندان می‌شود.  


مدیرعامل موسسه انتشارات بین‌المللی الهدی ادامه داد: با توجه به این‌که تولید علم در ایران در زمینه‌های مختلف علوم به ویژه علوم انسانی به زبان ‌فارسی انجام می‌شود، ترجمه این آثار به زبان‌های دیگر به ویژه زبان عربی نیاز مراکز علمی و جوامع نخبگانی آن‌ها خواهد بود. آموزش زبان‌ فارسی نیازمند ساختار جدید و توجه به روش‌های نوین آموزشی است که این امر در مراکز فرهنگی و آموزشی ایران مورد توجه قرار گرفته است. ضرورت دارد استادان زبان ‌فارسی در خارج از کشور و فارسی‌آموزان با این روش‌ها آشنا شوند و این روش‌ها را جایگزین روش‌های سنتی آموزش زبان‌ فارسی کنند.
 
او در پایان خاطرنشان کرد: تولید ویژه‌نامه ادبی و بانک اطلاعات جامع برای فارسی‌آموزان و استادان زبان ‌فارسی جزء ضروریات آموزش زبان ‌فارسی در خارج از کشور است که می‌تواند تاثیر شگرفی در میزان یادگیری فارسی‌آموزان داشته باشد.
 
استقبال چشمگیر برای فراگیری زبان‌ فارسی
 
در ادامه نیز حسین‌علی سبزه با خوش‌آمدگویی و تشکر از حضور میهمانان و فارسی‌آموزان به جایگاه زبان ‌فارسی اشاره کرد و گفت: بدون شک زبان‌ فارسی یکی از خوش‌آهنگ‌ترین زبان‌ها است و برای کسانی که به این زبان مسلط نیستند، گوش‌نواز خواهد بود. زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم‌ترین حلقه‌ها در سلسله آثار ادبیات جهان و گوهری ممتاز در مشرق‌زمین و دنیای اسلام است.
 
سبزه در پایان گفت: خوشبختانه در حال حاضر در اکثر کشورها به ویژه کشور عراق به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، زبان ‌فارسی در سطوح مختلف آموزش داده می‌شود که گواهی بر غنای ادب ‌فارسی و جایگاه والای آن در این کشور است.
 
در پایان این ویژه‌برنامه، تعدادی از فارسی‌آموزان  متون و شعرهای فارسی را خواندند.
 
بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد از ۲۰ خردادماه شروع شده و تا ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما