شناسهٔ خبر: 47836675 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

حضور در انتخابات تضمین‌کننده جمهوریت نظام است

تهران- ایرنا- نویسنده و منتقد و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با اشاره بر مشارکت موثر مردم در سطوح مختلف طی ۴۲ سال گذشته گفت: حضور در انتخابات، تضمین‌کننده جمهوریت نظام است.

صاحب‌خبر -

احمد شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: دو نکته وجود دارد. موضوع اول حضور در انتخابات و مشارکت در انتخابات است و موضوع دوم انتخاب نامزد اصلح است. به‌نظر می‌رسد موضوع اول مقدمه و زمینه‌ساز موضوع دوم است و به همین میزان اهمیتش از موضوع دوم  بیشتر است.

به تعبیری آن‌چیزی که جمهوریت نظام ما را تضمین می‌کند حضور در انتخابات است. و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی همین وجه جمهوریت آن است. نظام ما نظامی در قریب ۴۲ سال گذشته کاملاً براساس انتخابات در سطوح مختلف شکل‌گرفته و مشارکت مردم به تعبیری در آن رکن ‌انکار نشدنی است. بنابراین حضور در انتخابات پاسداشت میراث همه مجاهدت‌های تاریخ مردمان انقلابی ما به شمار می‌رود.

حضور در انتخابات تضمین‌کننده جمهوریت نظام است

اهالی فرهنگ موتور پیش‌ران جامعه 

این برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نکته دیگر آن است که بحث حضور در انتخابات یک مرحله از مراحلی است که توفیق دولت آینده و بالطبع توفیق وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در تمام مراتب آنها را موجب خواهد شد. به‌ نظر می‌رسد اهالی فرهنگ در این زمینه باید حتما پیشران عموم افراد جامعه برای حضور باشکوه‌تر مردم پای صندوق‌های رای باشند.

وی افزود: همواره شاهدیم عموم مردم در در حوزه اقتصاد یا سیاست اظهارنظر می‌کنند ولی به‌نظر می‌رسد در بازتاب مشکلات این حوزه‌ها و جریان‌سازی برای برطرف ساختن آن اسیب‌ها نقش هنرمندان و اهالی فرهنگ پررنگ‌تر از دیگر از اقشار است. یکی از مهمترین دلایل آن را می توان شرکت در انتخابات و امید به آینده توصیف کرد.

کسی که در انتخابات شرکت می‌کند معنایش آنست که من به آینده امیدوارم و اعتقاد دارم که وضعیت می‌تواند بهبود پیدا کند و مشکلات رفع شود. این مقوله امید به آینده و حضور در انتخابات اساساً مقوله‌ای فرهنگی است و این‌جا گفتمان، گفتمان فرهنگ است. فرهنگ به میدان می‌آید و الزام و تایید می‌کند مردم چه در حوزه سیاست و چه در حوزه‌های دیگر حرکتی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران یادآور شد: بنابراین برای تاثیر گذاری و ارتقای مشارکت در حوزه سیاست، پایه و مایه آن ارتقاء باور و ارتقای امید در مردم است. وقوع چنین امر مهمی کار فرهنگ، فرهنگ‌سازان و هنرمندان است. لذا عرصه انتخابات عرصه‌ای است که به نظر می‌رسد هنرمندان وظیفه بسیار بیشتر و خطیری را عهده دارند.

حضور در انتخابات تضمین‌کننده جمهوریت نظام است

هویت جمعی را فرهنگ تربیت می‌کند نه اقتصاد

شاکری در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک فعال و کُنشگر فرهنگی از رییس دولت سیزدهم چه انتظاراتی دارد گفت: بی‌تردید در این میان نکاتی مطرح است. البته مع‌الاسف در مناظرات حوزه فرهنگ و هنر چندان مورد توجه قرار نگرفت، دیده نشد و از آن گفته نشد. اما از رئیس جمهوری انتظار می‌رود آن وزانت، اهمیت و جایگاه ممتاز فرهنگ را در تمامی برنامه‌ریزی‌ها در نظر داشته باشد.

وی تاکید کرد: این روزها مسائل اقتصادی به‌درستی به‌عنوان مسئله‌ای رایج، بارز و برجسته مطرح می‌شود. ولی به دو دلیل به‌نظر می‌رسد فرهنگ از اولویت بالاتری برخوردار است. دلیل اول آن که در یک نگاه سیستمی اساساً این‌ها از هم قابل تفکیک نیستند. حوزه اقتصاد؛ حوزه اجتماع؛ حوزه سیاست و حوزه فرهنگ و هنر کاملاً به‌هم‌پیوسته هستند یعنی رییس‌جمهوری که این‌ها را به‌عنوان سیستمی واحد و اجزاء سیستمی که با هم تعامل و هم‌افزایی دارند ببیند و برنامه جامعی نسبت به آنها نداشته و نگاه سیستمی نداشته باشد نمی‌تواند توفیقی داشته باشد.

نکته دوم آن که انقلاب ما به‌عنوان سرآغاز بزرگ‌ترین تحولات سیاسی در منطقه و جهان کاملاً دست‌مایه فرهنگی داشت. یعنی مردم به‌ لحاظ جمعی اراده چیزی را می‌کنند که ضرورت آن برایشان آشکار است و مردم به‌نحو جمعی کاری را انجام می‌دهند که گمان می‌کنند هویت جمعی‌شان به آن مرتبط است. هویت را فرهنگ تربیت می‌کند اقتصاد هویت را تعریف نمی‌کند. در این جنگ اقتصادی چه بخواهیم کاری ایجابی کنیم و چه بخواهیم صبر را در مردم تقویت کنیم نیازمند کار فرهنگی هستیم. 

حضور در انتخابات تضمین‌کننده جمهوریت نظام است

تمدن عظیم انقلاب با برنامه‌های ویترینی محقق نمی‌شود

نویسنده رمان درخشان انجمن مخفی که با این اثر جایزه قلم زرین را نیز دریافت کرده است با تاکید بر آنکه در زمینه هنر به‌نظر می‌رسد انتظارات از رییس دولت باید از منزلگاه اهالی نظر اخذ شود گفت: مشکلی که در حوزه هنر و خصوصا ادبیات داریم فارغ از بحث‌های اجرایی، ضعف در سیاست‌گذاری و ضعف در راهبرد اندیشی‌هاست. به عنوان مثال عمیقاً در حوزه ادبیات و ادبیات داستانی که من بیشتر با آن آشنا هستم فاقد نگاه جامع، نگاه ملی و  نگاه افق‌نگر هستیم. برنامه‌های ما اغلب مقطعی، موردی و ویترینی است.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: این نمی‌تواند آینده و تمدن عظیمی که انقلاب دنبال آنست را بسازد. تحقق این نگاه جامع تنها در صورتی حاصل می‌شود که دولت، مدیران دولتی و در سطح عالی خود رییس‌جمهوری به چنین نگاه جامعی اشراف و تاکید داشته باشد. به‌نظر می‌رسد در بین نامزدها حتما کسانی هستند که می‌توانند این نگاه را اجرایی کنند به‌شرط آنکه در تیم مشاوران خود افرادی مناسب، خبره، سهیم، بصیر و صبور آن‌ها را یاری کنند. در این صورت قطعا می‌توانند این رسالت بزرگ را به سرانجام برسانند.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رییسی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، عبدالناصر همتی چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

نظر شما