شناسهٔ خبر: 47836084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار لرستان مطرح کرد؛

انجام اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا در شعب اخذ رای لرستان

خرم‌آباد- استاندار لرستان از انجام اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا در شعب اخذ رای این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سید موسی خادمی در گفتگوی تلویزیونی شبکه افلاک اظهار داشت: جمهوریت نظام ما ریشه در یک تجربه انسانی دارد و بهترین روش حاکمیت، دموکراسی یا همان مردم سالاری است و از طرفی ما یک جامعه اسلامی هستیم که مبانی اسلامی بر ما حاکم است و مردم سالاری با اصول اسلامی تناقضی ندارد و از مبانی اسلام می‌توان به نقش تعیین کننده مردم و اهمیت رأی مردم در تعیین حاکمان رسید.

جمهوریت و مردم‌سالاری اصل مهم حاکمیت اسلامی

وی گفت: در چنین جامعه‌ای مردم حکمرانان را تعیین کرده اما محتوا و اصول حاکم بر این نظام، اصول اسلامی است، بنابراین جمهوریت و مردم‌سالاری به عنوان یک اصل در حاکمیت اسلامی است و نباید آن را دچار خدشه و مشکل کرد.

استاندار لرستان افزود: مجرای اعمال حاکمیت، رأی و نظر مردم از طریق انتخابات خواهد بود از جمله انتخابات خبرگان رهبری که مهمترین عنصر حکمرانی را در نظام اسلامی تعیین و در درجه دوم انتخابات ریاست جمهوری که بخش عمده‌ای از امور کشور در این حوزه اتفاق می‌افتد و بعد از آن نمایندگان مجلس و قانون گذاری و در بعد محلی انتخابات شوراها که حاکی از اهمیت انتخابات و رأی مردم است.

خادمی ادامه داد: همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به نوعی باعث شده یک انتخابات کاملاً ملی را با یک انتخابات سطح محلی همزمان برگزار کنیم، ریاست جمهوری یک جایگاه بسیار مهم و تعیین کننده است و این موضوع به قدرت رأی و پشتوانه مردم هم در بعد بین‌المللی و هم در بعد داخلی بستگی دارد.

وی بیان داشت: انتخابات شوراها محلی ترین نوع انتخاباتی است که به اصل مردم سالاری در قانون اساسی بر می‌گردد و مسائل مربوط به اداره شهرها و اداره روستاها و حاکمیت مردم در آن مربوط می‌شود و اینکه چه افرادی در این منصب قرار گیرند و میزان مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی به چه میزان است در نقش نهایی آنها مؤثر است.

افزایش شعب اخذ رأی در لرستان

استاندار لرستان تصریح کرد: تمهید شرایط لازم و آمادگی قبل از انتخابات از جمله تشکیل هیئت‌های اجرایی و نظارت پیش بینی امکانات و تجهیزات مورد نیاز شعب و… از جمله مهم‌ترین بخش انتخابات است که در استان لرستان این مهم به خوبی انجام شده و مردم می‌توانند با خیال راحت رأی خود را به صندوق بیندازند و در سرنوشت خود مشارکت کنند.

خادمی عنوان کرد: روز انتخابات در استان لرستان ۵۰ هزار نفر مشغول برگزاری انتخابات هستند که در کشور این رقم به دو میلیون نفر می‌رسد و پشتیبانی و تأمین ملزومات کار سنگینی است که با تأمین مایحتاج لازم مسیر برای رأی دهی مردم فراهم شده است، همچنین در بحث شمارش و اعلام نتایج پس از برگزاری انتخابات برنامه و تدارک لازم به خوبی انجام شده است.

وی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با بیماری کرونا و کاهش تراکم در حوزه‌های رأی گیری افزایش تعداد شعب اخذ رأی به تعداد ۱۰۰ شعبه در استان است که این میزان از هزار و ۷۷۰ شعبه به هزار و ۸۷۰ شعبه در انتخابات اخیر رسیده است.

استاندار لرستان افزود: علاوه بر اعضای معمول صندوق اخذ رأی، یک ناظر بهداشتی نیز اضافه شده است که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کند.

انجام اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا در شعب

خادمی عنوان کرد: مواردی همچون حذف استامپ، به همراه داشتن خودکار شخصی، ضدعفونی و گندزدایی شعب اخذ رأی، خط کشی در محل شعب برای رعایت فاصله اجتماعی و توصیه مردم به رعایت موارد بهداشتی، استفاده از ماسک و عدم تجمع یا ازدحام از اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا است.

وی گفت: فرایند رأی گیری یک ساعت زودتر از معمول رأس ساعت ۷ صبح آغاز شده و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و در صورت نیاز در برخی از شعب تمدید خواهد شد.

استاندار لرستان بیان داشت: با توجه به مهلت یک هفته‌ای تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت ۷ صبح روز بیست و هفتم هرگونه تبلیغات غیر قانونی بوده و اگر کسی غیر قانونی عمل کند صلاحیت نشستن در آن جایگاه را ندارد و به همین دلیل مردم به آن شخص رأی نخواهند داد.

خادمی تصریح کرد: به کاندیداهای محترم و هواداران آنها توصیه می‌شود پس از پایان مهلت تبلیغات و در روز انتخابات از رفتارهای غیر قانونی خودداری کنند و در صورت مشاهده برخورد لازم به عمل خواهد آمد.

اجازه تخلف در انتخابات را نمی‌دهیم

وی ادامه داد: در خصوص بحث‌های امنیتی انتخاباتی همه تمهیدات لازم دیده شده و فرآیندهای قانونی در همه مراحل انتخابات تعریف شده و به هیچ وجه روش‌های غیرقانونی را نمی‌پذیریم و با متخلفان برخورد قانونی شدیداً به عمل آمده و به آنان اجازه تخلف نخواهیم داد

استاندار لرستان گفت: انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در مرکز استان و شهرستان‌های بروجرد، کوهدشت و پلدختر به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که این روش امتیازات خوبی دارد از جمله دقت و سرعت بالا در فرایند انتخابات، که در این زمینه کلیپ‌های آموزشی زیادی توسط وزارت کشور، روابط عمومی استانداری و ستاد انتخابات تهیه شده که توصیه می‌شود افراد برای آشنایی بیشتر با روند رأی گیری الکترونیکی این کلیپ‌ها را ببینند.

خادم عنوان کرد: اعضای شعبه اخذ رأی حق دخالت در رأی گیری افراد بی سواد را ندارند، به افراد مذکور توصیه می‌کنیم که در روز رأی گیری با فردی که از قبل تعیین کرده اند به شعبه مراجعه کنند.

وی بیان داشت: مردم برای اطلاع از اخبار عمومی انتخابات از طریق ستاد انتخابات استان، روابط عمومی استانداری لرستان و اخبار کلی وزارت کشور را از طریق رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما دنبال کنند.

استاندار لرستان افزود: در روز انتخابات حتماً ارتباطات مستمری از ستاد انتخابات و فرمانداری‌ها با صدا و سیمای مرکز لرستان خواهیم داشت توصیه می‌کنم اطلاعات مورد نظر را در فضای مجازی از کانال‌های معتبر ستاد انتخابات، فرمانداری‌ها، صدا و سیما و یا از طریق سایت‌های رسمی و قانونی وزارت کشور از جمله استانداری و فرمانداری دریافت کنند و از منابع غیر رسمی اخبار را دنبال نکنید.

نظر شما