شناسهٔ خبر: 47834792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰|

پیگیری یک مطالبه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری

رهبر معظم انقلاب ضمن سفارش برای آماده‌سازی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل و خارج از کشور، از وزارت امور خارجه و وزارت کشور، فراهم‌سازی آمادگی‌های لازم به نحو مطلوب برای برگزاری این انتخابات در خارج از کشور را مطالبه کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رهبر معظم انقلاب روز گذشته، پیش از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا، دومین دوره مجلس خبرگان رهبری و اولین میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی، با مردم سخن گفتند.

ایشان در بخشی از بیانات‌شان، ضمن سفارش برای آماده‌سازی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل و خارج از کشور، از وزارت امور خارجه و وزارت کشور، فراهم‌سازی آمادگی‌های لازم به نحو مطلوب برای برگزاری این انتخابات در خارج از کشور را مطالبه کردند.

در همین زمینه «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در برنامه تلویزیونی که بعد از سخنرانی رهبر انقلاب پخش شد، از برگزاری جلسه مشترک ستاد انتخابات کشور با وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: ایشان نسبت به موضوع صندوق‌های خارج از کشور فرمایشی داشتند که در این رابطه مجددا جلسه مشترکی را با وزرات خارجه خواهیم داشت.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات وزرات خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور بیان کرد: در این دوره از انتخابات، چون مواجه با کرونا هستیم، خود آن‌ها محدودیت‌های زیادی اجرا کردند، ولی ما تلاش کردیم تا ضمن رعایت و احترام به قوانین و مقررات آنها، حداکثر تلاش خود را در این رابطه خواهیم کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در پی دغدغه اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه تمهیدات انجام شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی در خارج از کشور، ضمن قدردانی از توجه ویژه ایشان به ایرانیان مقیم خارج از کشور و خصوصا تاکید مقام معظم رهبری در خصوص زمینه‌سازی برای حضور پر رنگ آنان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در آذرماه سال ١٣٩٩ وزارت امور خارجه، آغاز فرایند انتخابات را به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ و درخواست کرد مقدمات برگزاری انتخابات در حوزه کشور متوقف فیه را فراهم آورند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در فروردین‌ماه سال جاری وزارت امور خارجه اقلام و ملزومات مورد نیاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از جمله تعرفه انتخابات را با حضور نمایندگان ستاد انتخابات کشور و شورای محترم نگهبان تحویل و متعاقباً به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارسال کرده است.

خطیب زاده در ادامه اضافه کرد: به دنبال تعیین رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور و همچنین رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خارج از کشور تشکیل هیئت‌های اجرائی در کلیه محل‌های اخذ رای در خارج از کشور و همچنین ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: براین اساس ۱۳۳ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و ۲۳۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده است و فقط در سه کشور سنگاپور، یمن و کانادا (با توجه به قطع روابط و تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و به‌رغم اینکه در سطوح مختلف و از کانال‌های رسمی درخواست‌های ایران ارسال شد. اما تماماً از سوی دولت کانادا بی‌پاسخ ماند) انتخابات برگزار نخواهد شد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: در خصوص زمینه سازی حضور ایرانیان خارج از کشور خصوصا با توجه به محدودیت‌های اعمالی در برخی از کشور‌ها در زمینه کرونا، تلاش گسترده‌ای در کشور‌های مختلف انجام شد تا ضمن فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات برای ایرانیان خارج از کشور پروتکل‌های بهداشتی کشور‌های میزبان نیز رعایت شود که در همین ارتباط نیز در برخی کشور‌ها همانند مالزی به رغم شرایط سخت قرنطینه، صندوق اخذ رأی پیش‌بینی شده تا امکان برگزاری انتخابات حتی به صورت محدود فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تصریح کرد: در ساعات باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری همکاران ما در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور در حال تلاش هستند تا حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود و قطعاً با بیانات دلگرم کننده و توجه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند با تلاش و جدیت مضاعف این مأموریت انجام خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما