شناسهٔ خبر: 47834742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عصر حملات سایبری؛ چرا آمریکا نگران است؟

تشدید حملات سایبری در سال‌های اخیر سبب افزایش نگرانی‌های امنیتی و هزینه‌های مالی در سراسر جهان شده‎اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – براساس گزارش ۲۰۲۱ «سونیک وال»، شرکت فناوری آمریکایی، تهدید‌های سایبری در سطح جهانی از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۲ درصد افزایش یافته است؛ البته افزایش این تهدیدات برای آمریکای شمالی در بازه زمانی مذکور ۱۵۸ درصد بوده است؛ ضمن این که در کنار این روند افزایشی، ماهیت حملات سایبری و اهداف آن‌ها نیز تغییر کرده است.
 
هک «کولونیال پایپ لاین»، بزرگترین خط لوله سوخت آمریکا که نیمی از سوخت سواحل شرقی این کشور را تامین می‌کند، تنها یکی از مجموعه حملات سایبری مهم اخیر است.
 
حمله سایبری علیه بزرگ‌ترین شرکت فرآوری گوشت جهان که منجر به اختلال در بازار جهانی گوشت شد، تعطیلی مدارس «آیووا»، تعطیلی بیمارستان‌های «ایرلند»، ... موجی را که از باج گیری‌های کوچک ایجاد شده‎اند، تشدید کرده است.
 
تاکنون آمریکا بار‌ها روسیه را به میزبانی عاملان حملات سایبری متهم کرده و مسکو مکررا این اتهام را رد کرده است.
 
اهمیت این موضوع در روابط «واشنگتن» و «مسکو» به حدی است که موضوع حملات سایبری یکی از محور‌های گفت و گوی میان «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین»، روسای جمهور آمریکا و روسیه، در ژنو بود.
 
یکی از دلایل رشد سریع حملات سایبری، شیوع بیماری کروناست که سبب تسریع تجارت دیجیتال، افزایش دورکاری مشاغل و انفجار در توسعه نرم افزار شده است.
عدم پرداخت باج به هکر‌ها نیز پیامد‌های سنگینی دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه ۱۸.۲ میلیون دلاری بازسازی سیستم‌های دولتی شهر «بالتیمور» اشاره کرد که با پرداخت ۷۶۰ هزار دلار بیت کوین در سال ۲۰۱۹ مخالفت کرد.
 
نکته مهم در این ارتباط آن است که آمریکا در موج اخیر حملات سایبری اخیر تحت حمله نرم افزار‌هایی قرار می‌گیرد که آژانس امنیت ملی این کشور ایجاد کرده است.
 
استفاده از این نرم افزار‌ها در حمله سایبری علیه دیگر کشور‌ها نیز معمول است؛ در سال ۲۰۱۷ هکر‌ها با همین نرم افزارها، بیش از ۴۵ هزار حمله سایبری علیه ۹۹ کشور جهان انجام دادند که در انگلیس به تعطیلی بیمارستان‌ها و مدارس منجر شد.
 
هزینه‌های امنیتی به موازات تشدید حملات سایبری به طرز چشمگیری در حال افزایش است و آمریکا هدف شماره یک حملات اینترنتی بوده و این کشور بیشترین هزینه را برای امنیت سایبری پرداخت می‌کند.
 
در سال ۲۰۱۵ دفتر مدیریت پرسنل آمریکا (OPM) اعلام کرد که هدف حملات سایبری قرار گرفته است.
 
حمله مذکور یکی از بزرگترین سرقت‌های سایبری تا آن زمان بود؛ از آن تاریخ تاکنون آمریکا ۱۱۵ میلیارد دلار برای امنیت سایبری هزینه کرده و کاخ سفید از کنگره خواسته در سال آینده ۱۰ میلیارد دلار به امنیت سایبری غیرنظامی دولت اختصاص دهد که نشان دهنده جهشی ۱۴ درصدی است.
 
صنعت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۴۱ میلیارد دلار و ۵۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.
 
یک شرکت حقوقی در «نیویورک» که در زمینه امنیت سایبری تخصص دارد، اعلام کرد با توجه به افزایش ارزش رمز ارز، باج‌ها هزینه زیادی برای قربانیان در پی دارند.
 
انتهای پیام/

نظر شما