شناسهٔ خبر: 47834708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

«ترانه‌ای در منقار پرنده گیر کرده است»؛ اشعاری که از لحظه‌های زندگی یک پرنده می‌گوید

سروده‌های جدید مریم سیدافقهی روایتگر لحظه‌های زندگی یک پرنده است که در قالب شعر سپید بیان شده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «ترانه‌ای در منقار پرنده گیر کرده است» سروده مریم سیدافقهی به‌تازگی توسط انتشارات سومیتا بندرعباس منتشر شده است.

این شاعر در مورد مضامین و محتوای اشعار، اظهارداشت: روایت‌گر لحظه‌های زندگی یک پرنده است که در قالب شعر سپید بیان شده. این اثر را می‌توان به‌شکل یک شعر بلند روایی با بیست قسمت در نظر گرفت. البته با نگاهی دیگر و از زاویه‌ای متفاوت می‌توان هر کدام از قسمت‌ها را به‌تنهایی نیز یک شعر کوتاه اما کامل به‌حساب آورد.

او ادامه داد: «پرنده، شعر و نان می‌خورد، سفره درخت خالی و خرمالو داشت/ آواز درخت، پرنده را نوازش می‌کرد»، تکه ابتدایی کتاب است. شعر نو یا سپید در راه و مسیر تکامل خودش، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. از این بین، شعر موج نو که احمدرضا احمدی پرچمدار آن است همیشه برای من قابل توجه بوده و هست.

سیدافقهی کتاب «ترانه‌ای در منقار پرنده گیر کرده است» را مناسب مقطع سنی نوجوان دانست و افزود: نسبت به این مقطع سنی همیشه دغدغه دارم. برشی از زمان که در آن آدم‌ها سرگردانی عظیمی دارند. نوجوان و بزرگ‌سال می‌توانند مخاطبان بهتری برای این کتاب باشند اما به‌خاطر تصویرگری فاطیما خادمی، کودکانی را هم دیده‌ام که به محتوای کتاب کنجکاو شده‌اند.

او با این توضیح که کتاب «ترانه‌ای در منقار پرنده گیر کرده است» در نیمه‌های راه بود که مجموعه بعدی و یک سه‌گانه در ذهنم نقش بست، تصریح کرد: در حال حاضر روی قسمت دوم متمرکز هستم و هم‌زمان کتابی در مقطع بزرگ‌سال (ناداستان) که یک کار نیمه بوده را در حال اتمام دارم.

مریم سیدافقهی متولد  ۱۳۵۸ است و لیسانس علوم تربیتی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارد. کتاب داستان «آخرین زمستان»، مجموعه شعر «هنوز خیلی جوانم»، مجموعه شعر «کوچه‌های شهدا» و مجموعه داستان کودک و نوجوان «وضعیت سفید» از جمله آثار نشر یافته او محسوب می‌شوند.

نظر شما