شناسهٔ خبر: 47834681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

اما و اگر‌ها بر سر محدودیت‌های سفر

در گیر و دار گرفتار ماندن در چنبر همه گیری کرونا قابل انتظار این است که در تصمیم به تداوم دادن محدودیت‌ها و ریختن آب بر آتش وسوسه مسافرت رفتن‌ها جدیت نشان داده شود و به خصوص در موسم تعطیلات مقررات محدودکننده تری در پیش گرفته شود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان- از پس ماه‌های دیرپایی که از قِبَل انتشار ویروس کووید ۱۹ بر ایران و جهان رفته این بیماری پرخسران همچنان از پا ننشسته و با افت و خیز‌های هرازچندگاهی اش مانند روز‌های اولی که در پوستین خلق افتاده بود و از میان جماعات گوناگون آدمیان بی مجامله یا تمایزی قربانی می‌گرفت، همچنان در کار جان گرفتن از مردمان، تیز و گرم پیش می‌رود و مخافت و اضطرارش نقصان نمی‌گیرد.

هم از این رو تا رسیدن به وضع و حالی که بتوانیم خود را از گزند کرونا ایمن ببینیم راه درازی مانده است. خاصه اینکه در کشور ما با همه قیل و قال‌ها بر سر خرید یا تولید واکسن همچنان چشم در راه گشایشی مانده ایم و هنوز دود سفیدی از آتشخانه دستگاه سلامت کشور برنخاسته است.

در این گیر و دار گرفتار ماندن در چنبر همه گیری کرونا قابل انتظار همین است که در تصمیم به تداوم دادن محدودیت‌ها و ریختن آب بر آتش وسوسه مسافرت رفتن‌ها جدیت نشان داده شود و به خصوص در موسم تعطیلات مقررات محدودکننده تری در پیش گرفته شود.

اما خبر و شایعه هم کم نیست که در موعد همین محدودیت‌ها باز گروه‌های پرشماری از مردمان بر سر تمرد کردنشان از مقررات مانده اند و چه بسا با زیرکی نشان دادن، قید و بند مقررات دست و پا گیر منع مسافرت را هم از پیش پای خود برداشته اند و بی هول و بیم از گستراندن ویروس کرونا تدارک سفرشان را هم دیده اند.

عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در سخن گفتن از حیطه‌های مسوولیتش بسیار از خود تحفظ نشان می‌دهد. گو اینکه او خود راه و رسم مکالمه با اصحاب خبر را به خوبی می‌شناسد و در راه آمدن با جماعت اهل رسانه همچون رونده‌ای که از مسیر مین گذاری شده‌ای می‌گذرد حق دقت و هوشیاری را به تمامی ادا می‌کند. بر همین سیاق وقتی مخاطب پرسش میزان درباره علت ممنوعیت سفر به استان‌های شمالی کشور می‌شود از سر تعریض و احتراز پاسخ می‌گوید: چنین تصمیمی در حیطه اختیارات ستاد ملی مقابله با کروناست. نیروی پلیس صرفا در نقش مجری این قوانین و مقررات عمل می‌کند.
 
بیشتر بخوانید:
اعلام شرایط محدودیت تردد‌ها در روز انتخابات

با این همه جای پا پس کشیدن نیست. باید که بی پرده و روشن با او سخن گفت. از آنچه در شنیده‌های گوشه و کنار بر می‌آید اجرای محدودیت سفر در تعطیلات هفته‌های گذشته چندان قرین کامیابی نبوده و به ویژه خبر‌هایی از خیل مسافران در استان‌های شمالی کشور به گوش رسیده است. او، اما یکسره قلم رد بر این اخبار می‌کشد: چنین ادعا‌هایی نادرست است. در طول دوره اعمال محدودیت‌ها اگر افرادی با گرفتن مجوز‌های لازم به سفر رفته اند رفتارشان منطبق با مقررات بوده و متخلف محسوب نمی‌شوند. اما اگر کسانی بدون داشتن مجوز برای سفر به مسافرت رفته باشند حتما توسط پلیس اعمال قانون شده اند.

با معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا با آن آداب نظامی گری اش محاجه کردن چندان آسان نیست. اما برای گرفتن پاسخ به کارآمدنی باید خطر کرد. پس باز چانه می‌زنیم که طبق شنیده‌ها حجم مسافرت‌ها به استان‌های شمالی در تعطیلات هفته‌های گذشته بالا بوده است. او، اما همچنان موضعش همان است: برای بررسی وضع محدودیت‌های سفر نمی‌توان به شنیده‌ها یا شایعات تکیه کرد. نیروی پلیس که نمی‌تواند بر اساس صحبت‌های درگوشی یا شایعات به وظایفش عمل کند. از نظر پلیس در تعطیلات هفته گذشته انجام سفر با ممنوعیت همراه بوده است. طی آن مدت هر یک از شهروندان که برای مبادرت به انجام مسافرت مجوز‌های قانونی لازم را در اختیار داشته از قانون محدودیت سفر مصون بوده است. مسافرت چنین افرادی شامل موارد اورژانسی یا کار‌های ضروری بوده یا بعضا افراد بیماری بوده اند که به ناچار باید برای اقدام‌های درمانی به استان دیگری منتقل می‌شدند. اما اگر در آن مقطع زمانی افراد دیگری بدون داشتن مجوز قانونی به مسافرت رفته باشند من اطمینان می‌دهم که از طریق دوربین‌ها مورد شناسایی قرار گرفته اند و حتما اعمال قانون خواهند شد.

از جهانی می‌پرسیم عده‌ای پیش از شروع محدودیت‌ها مبادرت به انجام سفر کرده بودند و با این حیله قانون محدودیت سفر را دور زده اند. او، اما مسوولیت را از گردن خود و همقطارانش ساقط می‌بیند: درمورد این نوع پرسش‌ها باید ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخگو باشد. اینکه شیوه اعمال محدودیت‌ها باید به چه صورتی باشد، زمان انجام محدودیت سفر چگونه باشد یا اینکه چه روش‌هایی برای جلوگیری از دور زدن محدودیت‌ها باید در پیش گرفته شود همگی جزو پرسش‌هایی است که ستاد ملی مقابله با کرونا باید به آن پاسخ بدهد. چون همه این موارد در حوزه کاری ستاد ملی مقابله با کرونا تعریف شده و نهاد تصمیم گیرنده در ارتباط با این موضوعات آن‌ها هستند. اینکه مثلا مقرر شود از فردا همه جا باید تعطیل باشد و تردد‌ها ممنوع باشد در حیطه تصمیمات آنهاست. پلیس هم صرفا مجری این تصمیمات است؛ بنابراین اگر عده‌ای با آگاهی از زمان اعمال محدودیت‌ها پیش دستی کنند و زودتر از آن موعد به مسافرت بروند جزو مسائل پلیس به شمار نمی‌رود و ما در این باره مسوولیتی نداریم.

شاید پلیس در برخورد با نوع تخلفات در هنگام اعمال محدودیت تردد در تجهیزات و امکاناتش کم و کاستی‌هایی دارد که از اجرای کامل قانون باز می‌ماند. معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا که کم مانده از کوره در برود انذارمان می‌دهد که همه کار‌ها به روال است: وقتی قرار باشد کنترل تردد‌ها به صورت هوشمند انجام بگیرد دوربین‌ها به اندازه کافی در محور‌های مواصلاتی و جاده‌ها وجود خواهد داشت و اگر هم تخلفی اتفاق بیفتد توسط دوربین‌ها به ثبت خواهد رسید. در نقاطی هم که دوربین نصب نشده باشد معمولا بر اساس برنامه ریزی‌ها و تدبیری که وجود دارد همکاران ما به صورت حضوری در محور‌ها مستقر خواهند بود و کنترل‌های لازم را اعمال می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما