شناسهٔ خبر: 47834543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظهور و بروز اراده ملی؛

آخرین رای؛ اولین انتخاب

تهران -ایرنا- رای اولی‌های کشورمان در حالی از حدود هفت ساعت دیگر پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند که کشور آخرین رای‌گیری قرن را پشت سر خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، کلمات انتخابات، رای، نامزد و ریاست جمهوری، واژگانی آشنا برای ایرانیانی است که هر چهار سال یکبار با حضور در پای صندوق های رای، انتخاب خود را انجام و راه انقلاب را ادامه می دهند .

اما در این میان هستند جوانانی که برای نخستین بار در روز انتخابات و در شعب اخذ رای حضور می یابند و نخستین انتخاب جدی خود را انجام و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می کنند.

بر اساس اعلام وزارت کشور به لحاظ سنی رای دهندگان باید ۱۸ سال تمام داشته باشند؛ یعنی متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و ماقبل آن می‌توانند رای دهند.

در یکی از بوستان های پایتخت، به میان دختران جوانی رفتم که در حال نرمش بودند و از بین آنان سه نفر امسال رای اولی هستند. رایی که قرار است آگاهانه در درون صندوق‌ها قرار گیرد و در مدیریت کشور جاری شود.

«سعیده انصاری» متولد اسفند ماه سال ۸۱ است؛ که برای نخستین بار رییس جمهوری مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

او می گوید: خوشحالم که قرار است برای نخستین بار رای بدهم؛ حس شادی دارم.

سعیده اضافه می‌کند: برای اولین بار رزومه همه نامزدها را بررسی و با خانواده هم مشورت کردم، امیدوارم انتخاب ما موجب کاهش مشکلات اقتصادی کشور شود.

او که پدرش راننده است و در میان شهرها و استان ها در تردد است؛ می‌گوید: اوضاع اقتصادی خانواده ما و بسیاری از مردم در ایام کرونا و سال های گذشته نابسامان بود و امیدوارم دولت بعدی مشکلات اقتصادی را رفع کند.

این دختر جوان می‌افزاید: برای پاسخ به تلاش پدرم که بسیاری روزها برای تامین هزینه های خانه، در کنارمان نیست، رای می دهم و امیدوارم مشکلات پدرم کم شود تا با خیال آسوده، زمان بیشتری را در کنارمان باشد.

«فاطمه ثمانی» رای اولی دیگری است که با شور و اشتیاق پاسخ سوالات را می دهد؛ هنوز نمی داند به کدام نامزد رای دهد اما مطمئن است که در انتخابات شرکت می کند.

او که متولد سال ۱۳۸۰ است؛ با آگاهی زیادی درباره ضرورت شرکت در انتخابات سخن می گوید.

فاطمه، تامین امنیت، رفع مشکلات اقتصادی و رفع تحریم ها را مطالبه خود از رییس جمهوری آینده میداند و می افزاید: همانگونه که جوانان در قبل از انقلاب با شرکت در راهپیمایی ها و بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس از انقلاب دفاع کردند، ما هم باید با انتخاب فرد مناسب، در سرنوشت خود و سرنوشت کشورمان تاثیر داشته باشیم.

فاطمه که همانند یک خانم باتجربه سخن می‌گوید، تلاش دارد تا خانواده و سایر دوستانش را نیز به حضور و مشارکت در انتخابات تشویق کند.

«محمدامین تبریزی» رای اولی دیگری است که خود را دانشجوی مهندسی عمران معرفی میکند و میگوید: هزینه های تحصیل بسیار گران است و باید کسی رییس جمهوری شود که وضعیت آموزش عالی را سر و سامان دهد.

او با اشاره به اینکه غول کنکور جوانان را آزار می دهد و باید برای تغییر شرایط قدم برداشت؛ معتقد است بسیاری از دانش آموزان با استعداد اکنون در جای خود نیستند و باید در انتخابات شرکت کرد تا شایسته ها در جای خود قرار گیرند.

به گفته این دانشجوی رای اولی؛ مردم می‌توانند با بررسی وعده های نامزدها از حق انتخاب خود بهتر استفاده کنند.

«ابراهیم تمدن» که متولد سال ۱۳۸۲ است؛ جوان دیگری است که با ۲ تن از دوستانش در این بوستان حضور دارد.

او که پیش از این قصد جدی برای حضور در انتخابات نداشت، می‌گوید: امسال قصد شرکت در انتخابات را نداشتم اما با شفافیت سخنان یکی از نامزدهای انتخابات و تصاویری که از حاج قاسم سلیمانی دیدم، تصمیمم تغییر کرد و به طور حتم در انتخابات شرکت می کنم.

او در حالیکه به سمت کتابخانه بوستان حرکت می‌کند، می‌گوید: نمی‌توان بی تفاوت بود و باید با انتخاب بهترین ها، به سمت نور و روشنایی حرکت کرد.

این جوان ایرانی که پدرش کارمند است، مطالبه خود از رییس جمهوری آینده را رفع تبعیض میداند و می افزاید: حتی اگر در یک خانواده چهار نفره تبعیض وجود داشته باشد، موجب اذیت اعضای خانواده است؛ حال اگر این تبعیض در یک کشور هشتاد میلیونی باشد، یعنی میلیون ها نفر در حال اذیت شدن هستند.

او نیز ابراز امیدواری می‌کند که مردم کشور با انتخاب بهترین گزینه، پشتوانه محکمی برای دولت بعدی باشند.

«هادی نظریان» جوان دیگری است که برای کنکور درس میخواند؛ امسال نیز برای نخستین بار رای میدهد؛ به شوخی می‌گوید اگر رای بدهیم چه جایزه ای می دهند؟

او سخن خود را اینگونه ادامه می‌دهد که بهترین جایزه برای مردم میتواند رفع مشکلات اقتصادی از جمله جبران ضرر و زیان مردم در بورس باشد.

هادی، که قصد دارد در آینده در رشته مهندسی برق ادامه تحصیل دهد، انتخابات را تجربه جدیدی در زندگی خود می داند.

او می‌افزاید: بسیاری از کشور ها جوانان نخبه ایرانی را جذب می‌کنند و جوانان ما با داشتن امکانات در غربت به زندگی خود ادامه می دهند.

او می‌گوید: می توان با انتخاب درست و صحیح، زمینه رفع مشکلات را فراهم کرد تا جوانان با داشتن شغل مناسب و درآمد کافی، در سرزمین مادری خود بمانند و در آبادی آن بکوشند.

به گزارش ایرنا؛ جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور درباره آمار رای دهندگان گفت: در انتخابات ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۱ میلیون ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر از این تعداد رای اولی محسوب می شوند.


جمعه ۲۸ خرداد ماه، انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر، مجلس خبرگان و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی  برگزار می شود .

نظر شما