شناسهٔ خبر: 47833164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین: از توافق روسیه و آمریکا برای کنترل تسلیحاتی حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در اظهاراتی از توافق رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا استقبال و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در گزارش روزانه خود از توافق میان «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا، برای اجتناب از وقوع جنگ هسته‌ای و کنترل تسلیحاتی استقبال کرد.

این مقام ارشد چین در بخشی از سخنان خود گفت: «پکن از توافق میان مسکو و واشنگتن برای ثبات تسلیحاتی استقبال می‌کند. این دو کشور دارای بزرگترین زرادخانه‌های اتمی هستند و باید پیروی از دستورالعمل‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی را در رأس کار خود قرار دهند؛ بنابراین تبعیت از مسئولیت‌های ویژه و اساسی در زمینه خلع‌سلاح اتمی و کاهش ذخایر اتمی ازسوی این کشور‌ها انتظار می‌رود.»

لیجیان در ادامه افزود: «سران دو کشور بر این مسئله واقف بودند که جنگ هسته‌ای برنده ندارد و نباید هرگز این اتفاق بیفتد. چین نیز این اصل را درک کرده است و آن را ترویج می‌کند تا خطر وقوع چنین جنگی را کاهش دهند و ثبات راهبری در جهان برقرار شود.»

این دیپلمات ارشد چین در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: «پکن همواره حامی کنترل تسلیحات اتمی است و به مذاکرات با دیگر کشور‌ها برای ثبات راهبردی در در چارچوب مکانیسم‌های همکاری پنچ قدرت اتمی جهان، کنفرانس خلع سلاح اتمی و کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه خواهد داد. ما همچنین آمادگی احترام متقابل و رایزنی دوجانبه در این زمینه را داریم.»

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز گذشته (چهارشنبه) برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن بایدن و بعد از ۱۰ سال با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار که در ساعت ۱۳:۳۵ (به وقت ژنو) آغاز شد «آنتونی بلینکن» و «سرگئی لاوروف» وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه نیز حضور داشتند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه با رادیو روسی اکو ارزیابی روسیه از نشست «جو بایدن» با «ولادیمیر پوتین» رؤسای‌جمهور آمریکا و روسیه در ژنو را بیان کرده و آن را در کل مثبت ارزیابی کرد و در بخشی از سخنانش با بیان آنکه احیای برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق نزدیک است، گفت: «آمریکا و روسیه باید هرچه سریعتر مذاکراتی برسر کنترل تسلیحاتی و ثبات در این زمینه داشته باشند. بایدن و پوتین صحبت کوتاهی درباره توافق هسته‌ای ایران داشتند، برخی طرح‌های اولیه مطرح شد.»

انتهای پیام/

نظر شما