شناسهٔ خبر: 47833134 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک فعال حوزه بلاک‌چین در گفتگو با مهر:

مدعیان مخالفت با فیلترینگ انجمن بلاکچین را تعلیق کردند

یک فعال حوزه بلاک‌چین با انتقاد از تعلیق فعالیت انجمن بلاکچین، گفت: متأسفم برای دولتی که خود را مخالف فیلترینگ معرفی می‌کند، اما در عمل اقدام به فیلتر کردن و آسیب زدن به انجمن‌ها می‌کند.

صاحب‌خبر -

مینا مهرنوش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فعالین حوزه بلاکچین در انجمن بلاچین گرد هم آمدند تا از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنند، گفت: آینده دنیا، در حوزه تکنولوژی بلاکچین تعریف شده است. خیلی از رخدادها در حوزه نشر اطلاعات و داده که به نظر غیر ممکن است، در این حوزه امکان پذیر شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز پس از فاجعه سقوط شاخص بورس در سال گذشته، توجه مردم به سمت بازار ارز دیجیتال که در حوزه بلاکچین است، جلب شد.

وی افزود: با توجه به این رغبتی جاده شده نیاز به یک نهاد رگولاتور داشتیم و داریم که متأسفانه نه دولت و نه مجلس شورای اسلامی اقدامی برای ایجاد این نهاد رگولاتوری انجام ندادند. مردم سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کردند، اما در صرافی‌های غیرمجاز گرفتار کلاه برداری شدند. در چنین شرایطی و در حالی که نهادهای سیاست گذار گرفتار انفعال بودند، انجمن بلاکچین اقدام به انتشار یک فهرست از صرافی‌های غیرمجاز رمز ارز کرد که تعدادی هم دستگیر شدند که از جمله آنها می‌توان به صرافی BRG اشاره کرد.

مهرنوش ادامه داد: برخی افراد و صرافی‌هایی که به دلیل دستگیری مدیر صرافی مذکور، منافع شأن به خطر افتاده بود و مافیای این حوزه هستند، مشکلاتی را در بخش‌های مختلف ایجاد کردند که انجمن بلاکچین چندین مرتبه درباره آن هشدار داد.

این فعال حوزه اقتصاد دیجیتال با اشاره به اقدام تازه وزارت کشور در تعلیق فعالیت انجمن بلاک چین تاکید کرد: واقعاً متأسفم برای دولتی که کارنامه درخشانی در حوزه بورس نداشته است و هیچ اقدام مفیدی هم در زمینه ساماندهی بازار رمزارزها و بلاکچین نداشته است و زمانی که یک نهاد اقدام به راهنمایی و ایجاد آگاهی برای مردم می‌کند، فعالیت آن را متوقف می‌کند. بهتر بود اگر مشکلی هم وجود داشت، در محیط انجمن ابتدا تفهیم شود نه اینکه با تهمت و برخورد نامناسب با اعضای این انجمن برخورد شده و سپس اجازه بازگشت به کار داده شود؛ در حالی که به اعتبار این انجمن آسیب خورده است.

وی تصریح کرد: متأسفم برای دولتی که خود را علاقمند به دموکراسی می‌داند و تاکید می‌کند که به نهادهای خصوصی و مردمی اعتماد دارد و خود را مخالف فیلترینگ می‌داند، اما رفتارشان دقیقاً فیلتر کردن است و آسیب به انجمن‌ها و تشکل‌ها است؛ این رفتار با انجمن بلاکچین موجب می‌شود که سایر تشکل‌ها و انجمن‌ها اقدام به آگاهی رسانی به مردم نکنند. با وجود اینکه وظیفه وزارت ارتباطات است که به حوزه بلاکچین رسیدگی کند، اما در شب انتخابات وزارت کشور اعلام می‌کند که انجمن بلاکچین را به رسمیت نمی‌شناسد و نهادی برای روشنگری مردم وجود نداشته باشد تا دیتای صحیح و مناسبی در اختیار مردم قرار بگیرد و بتوانند به طور مناسبی در این حوزه فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون اجتماعی وزارت کشور ۲۵ خرداد ماه در نامه‌ای خطاب به هیأت مدیره انجمن بلاک چین از تعلیق فعالیت این انجمن خبر داد. در این نامه آمده است: «با عنایت به گزارش‌های واصله مبنی بر اقدامات مغایر با اساسنامه و خلاف تعهدات آن انجمن و لزوم رسیدگی و بررسی گزارش‌های واصله تا حصول نتیجه و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن انجمن، مقتضی است از تاریخ ابلاغ این تذکر تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های آن انجمن به طور کامل متوقف شود».

این انجمن فعالیت خود را در سال ۹۶ به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در راستای ترویج فناوری بلاکچین آغاز کرده است. این انجمن در نهایت در تاریخ ۹۸/۴/۲۴ با نام انجمن فناوران زنجیره بلوک در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به عنوان سازمان مردم‌نهاد و انجمنی علمی و غیر انتفاعی به شماره ثبت ۴۷۷۰۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۴۷۰۶۷۰ به ثبت رسید و برای اطلاع عموم آگهی شد.»

انتقاد از تعلیق فعالیت انجمن بلاکچین

نظر شما