شناسهٔ خبر: 47828485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیست و هفتم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا، می تواند همچون سم مهلکی شرایط بهداشت و درمان کشور را پیچیده کند و احتمال بروز موج های بعدی را فراهم سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اخبار استان ها ، اکنون در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰  باز هم وجود این ویروس مهلک نگرانی‌هایی را در بین مسوولان بهداشتی و کادر درمان دامن می‌زند.

عادی‌انگاری مردم، شکل‌گیری تجمع‌های انتخاباتی، برگزاری انواع مراسم شادی و عزاداری و همچنین روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان ، سیستان و بلوچستان  و بوشهر خطر شیوع  دوباره و ورود به موج پنجم این ویروس در هفته‌های آینده را یادآوری می کند .

 رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری، ماسک نزدن و شرکت در تجمعات مختلف تا کنون نشان داده است که این موارد چقدر می تواند شرایط را ناپایدار و شکننده کند و احتمال بروز موج های بعدی را فراهم سازد.

برگزارکنندگان انتخابات تاکید دارند که علاوه بر دستورالعملی‌های انتخاباتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایمن‌سازی محل و رای دهندگان فراهم باشد و این مهم از سوی ناظران دانشگاه علوم پزشکی در هر شهر، منطقه و روستا رصد می‌شود که نبود رعایت نکات بهداشتی ویژه بیماری کرونا ناظران می‌توانند شعبه اخذ رای را ملزم به انجام دستورات بهداشتی کنند.

رای دهندگان نیز در روز انتخابات ملزم به داشتن ماسک، رعایت فاصله یک و نیم تا ۲ متر می باشند و محیط عاری از هر گونه آلودگی،تامین تجهیزات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی مکان از شرایط هر شعبه اخذ رای است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیشتر در توصیه‌ای از معاونان بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست بر پروتکل‌های بهداشتی برای حضور مردم پای صندوق‌های رای به صورت ویژه نظارت کنند.

علیرضا رئیسی گفته است که بر حسب وظیفه ذاتی که داریم حتما نیاز است که سلامتی حضور مردم را پای صندوق های رای تضمین کنیم.

وی ادامه داد: این اطمینان را می دهیم که طوری پروتکل های بهداشتی را تدارک دیده ایم که برای حضور مردم پای صندوق های رای هیچ مشکلی پیش نمی آید.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: در مرحله نخست ۱۰ هزار صندوق نسبت به دوره قبل بیشتر شده و دوم اینکه مدت زمان رای گیری از هفت صبح شروع خواهد شد و قابل تمدید تا ۲ بامداد شنبه خواهد بود.

رئیسی گفت: این افزایش صندوق و زمان برای کاهش تجمعات پیش بینی شده تا مردم بتوانند برای رای دادن زمان و شعبه خلوت تر را انتخاب کنند.

معاون بهداشت افزود: وزارت کشور هم تمهیدی اندیشیده که می تواند شعبات خلوت تر را به مردم برای حضور پای صندوق های رای معرفی کند.

وی ادامه داد: تجمعی پای صندوق ها نخواهیم داشت چون پروتکل ها طوری طراحی شده که اگر هم صفی تشکیل شد خارج از فضای بسته با فاصله گذاری اجتماعی باشد. 

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز از شناسایی ۱۰ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید و مرگ ۱۳۹ بیمار خبر داد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۸۶ هزار و ۱۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۵۵ دُز رسید.

بنابر اعلام این مرکز، از روز گذشته تا امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۰ هزار و ۴۲۶ نفر رسیده است. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۶۱۹ نفر رسید.

به گفته روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۷۰۸ هزار و ۷۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۲۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بیست و هفتم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور رییس‌ ستاد انتخابات لرستان نیز در این خصوص گفت: تمهیدات لازم برای رعایت نکات بهداشتی در تمامی شعب اخذ رای استان فراهم شده است تا خطر شیوع ویروس کرونا در این مکان‌ها به کمترین حد برسد.

محمود ثمینی اظهار کرد: ضدعفونی کردن محل اخذ رای، علامت گذاری در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توجه دادن مردم به مسائل بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و تهیه ملزومات بهداشتی در شعبه از جمله اقداماتی است که در روز انتخابات اجرایی می شوند.

وی گفت: به منظور رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، اثر انگشت در برگ تعرفه رای حذف شده است و در تمام شعب اخذ رای حق استفاده از استامپ برای این موضوع وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: برپایی هرگونه اجتماع با هر بهانه‌ای می‌تواند خطر پیدایش موج جدید کرونا و گسترش این ویروس را درپی داشته باشد.

دکتر مهدی قلیان افزود: گرچه روند کنونی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی رو به کاهش است اما چون این وضعیت شکننده و ناپایدار است، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در تجمعات مرتبط با انتخابات خطر گسترش ویروی کرون را در پی دارد.

وی ادامه داد: ظرف روزهای اخیر نگرانی ما بیشتر از بابت فعالیتهای مرتبط با انتخابات شوراهای شهر و روستا بود زیرا تبلیغات نامزدهای این انتخابات به صورت سنتی و قومی حتی در منازل رواج داشت که نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی را مشکل کرده بود.  

 دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:تدبیرهای لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در روز بیست و هشتم خرداد هنگام اخذ رای از انتخاب کنندگان اندیشیده شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون مورد فوتی و عوارض جدی و نگران کننده به دنبال تزریق واکسن کرونا در این استان گزارش نشده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این استان، سامانه‌ای تعریف شده است که عوارض واکسن از درجه مختلف خفیف تا شدید و تمامی مشخصات دریافت‌کنندگان واکسن در آن ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون عوارض جدی ناشی از تزریق واکسن کرونا و یا فوتی بلافاصله بعد از تزریق، گزارش نشده است تصریح کرد: در این خصوص کمیته استانی و کشوری وجود دارد، و وضعیت فردی که فوت کرده در این کمیته توسط محققین و دانشمندان مربوطه بررسی می‌شود و در صورت تشخیص فوت بخاطر تزریق واکسن، مورد مربوطه به مراجع رسمی اطلاع‌رسانی و در صورت اثبات به کارخانه سازنده واکسن هم اعلام می‌شود.

این مسوول درخصوص واردات جدید واکسن کرونا و نحوه واکسیناسیون ادامه داد: محموله جدیدی از واکسن وارد استان شده است و براساس نوبت‌دهی از هفته بعد تزریق انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با بیان اینکه ۱۱۵ مرکز واکسیناسیون کرونا در این استان فعال است، گفت: به زودی ۹۴ مرکز دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: با اقدامات صورت گرفته و همکاری ادارات و سازمان‌ها، ۶۰ مرکز تجمیعی و ۳۴ مرکز سالنی واکسیناسیون در استان آماده شد.

وی تاکید کرد: ۹ مرکز از ۳۴ مرکز در شهرستان کرمانشاه فعال است که شامل ۸ مرکز سالنی و یک مرکز خودرویی است.

شکیبا اظهار داشت: چهار مرکز خودرویی در کرمانشاه، گیلانغرب،  سرپل ذهاب و کنگاور جهت واکسیناسیون ایجاد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: واکسیناسیون عمومی در استان با تمام توان و بی وقفه و حتی در روزهای تعطیل نیز در حال انجام است.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در روزهای اخیر با نوسان کم به وضعیت پایدار رسیده و در ادامه این شرایط، ۳۱ فرد جدید طی شبانه‌روز گذشته در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۷۲ نفر کاهش، به ۱۶۱ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا جان باخت و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ گذشته نیز به یک هزار و ۸۱۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به کاهش مبتلایان جدید و مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کووید.۱۹ گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۶ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده همچنین با اشاره به افزایش جزئی شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون ۵۲ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در این خصوص گفت : بر اساس بررسی های انجام گرفته از ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات بویژه شوراهای اسلامی، فاصله گذاری اجتماعی به اصلی فراموش شده تبدیل شده است.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: در بیش از ۹۰ درصد بازدیدهای انجام شده توسط همکاران از ستادهای انتخاباتی، فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه گشت های دانشگاه علوم پزشکی به صورت مکرر از ستادها بازدید، تذکر های لازم را ارایه داده و ستادهای متخلف را به فرمانداری ها معرفی کرده است اما باز هم شاهد عدم رعایت پروتکل ها هستیم.

 بر اساس تازه‌ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز منتشر شده ۱۶ شهرستان گیلان به لحاظ شیوع ویروس کرونا وارد رنگ‌ بندی زرد شدند و یک شهرستان همچنان نارنجی است.

همچنین  بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط نرم افزار ماسک، استان قم نیز با بهبود شرایط بار دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد و از امروز ۲۷ خردادماه پس از چندین ماه دوباره با بهبود شرایط در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در پنج شهرستان جنوبی این استان از وضعیت نارنجی پرخطر به قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان  در نوار جنوبی استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

نظر شما