شناسهٔ خبر: 47828460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

براتی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

شکست ترامپ و پیروزی بایدن مستقیما در وضعیت نتانیاهو موثر بود/ سیاست کابینه جدید صهیونیستی در قبال ایران تغییر چندانی نمی‌کند

تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی گفت: سیاست صهیونیست‌ها در کوتاه مدت در قبال ایران تغییر چندانی نسبت به دوره نتانیاهو نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

 منصور براتی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی و پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کنار رفتن نتانیاهو از قدرت، گفت: کنار رفتن نتانیاهو از قدرت تاثیرات زیادی دارد در درجه اول خبر خوبی برای دموکراسی در سرزمین‌های اشغالی است، در ۱۲ سال گذشته نتانیاهو به طروق مختلف از طریق تشکیل کابینه‌های ائتلافی در قدرت باقی مانده بود و در دو سال گذشته که رژیم صهیونیستی دچار بحران تشکیل کابینه بود و عمده زمان دو سال گذشته را با دولت‌های موقت از سر گذراند، نتانیاهو بدون داشتن اکثریت پارلمانی همچنان در مقام نخست وزیر موقت باقی مانده بود و در سال‌ها اخیر تلاش کرده بود که حقوق دموکراتیکی که رژیم صهیونیستی برای یهودی‌ها به وجود می‌آورد را تا حدی تعدیل کند.

وی با اشاره به قانون دولت-ملت یهود، گفت: این قانون در سال ۲۰۱۸ تصویب شده بود، موضوع دیگر تلاشی بود که نتانیاهو برای دیوان عالی رژیم صهیونیستی کرد تا حدی آن را تعدیل کند تا از فرآیند دادرسی به پرونده‌های خودش جلوگیری شود که با کنار رفتن وی این روند موقتا متوقف می‌شود.

نتانیاهو با دولت جدید واشنگتن سر سازش نداشت

براتی با اشاره به تاثیر دیگر کنار رفتن نتانیاهو در حوزه روابط بین الملل، اظهار کرد: نتانیاهو یک رهبر بسیار مقتدر در رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و جانشین او که در حال حاضر نفتالی بنت است و قرار است دو سال آینده هم یائیر لاپید نخست وزیر شود، هیچ یک از این دو نفر وجاهت و اقتدار نتانیاهو را ندارند.

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه نتانیاهو در برابر آمریکایی‌ها می‌ایستاد، تصریح کرد: نتانیاهو با دولت جدید واشنگتن سر سازش نداشت و موضع این دولت را درباره برجام چندین بار نقد کرد و چندی پیش هم اعلام کرد، اگر مجبور به انتخاب بین دوستی با آمریکا و مقابله با ایران شویم، مقابله با ایران را انتخاب خواهیم کرد.

براتی ادامه داد: کنار رفتن نتانیاهو باعث خواهد شد که رهبرانی در رژیم صهیونیستی به قدرت برسند که از لحاظ بین المللی میزان وجاهتشان کمتر است، این رهبران جدید ناچار خواهند شد که با ابتکارات بین المللی سایر قدرت‌ها بیشتر تعامل کنند و بر اساس آن سیاست خارجی دولت خودشان را تنظیم کنند، به ویژه آقای لاپید که در حال حاضر جانشین نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شده است، به شدت تحت تاثیر گفتمان آقای بایدن است و متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی روابط خوبی دارد.

سیاست صهیونیست ها بعد از کنار رفتن نتانیاهو از قدرت

وی افزود: غرب و اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر گهگاه از نتانیاهو به دلیل اقدامات یک طرفه، توافقات بین المللی و اسلو انتقاد می‌کردند، به نظر می‌رسد که یک تاثیر دیگر تغییر کابینه صهیونیست ها این خواهد بود که ارتباط رژیم صهیونیستی با متحدان اروپایی و غربی خودش بهتر از قبل شود. در آمریکا شاهد روی کار آمدن دموکرات‌ها بودیم و در اروپا هم عمدتا سیاست خارجی لیبرال در دستور کار قرار دارد، در خصوص موضوع صهیونیست ها و فلسطین که نتیجه آن تاکید بر مذاکرات معطوف به راهکار دو کشور است.

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی اضافه کرد: دولت بایدن و بیشتر قدرت‌های اروپایی در سال‌های اخیر به نتانیاهو فشار می‌آورند که به روند مذاکرات برای تشکیل کشور فلسطینی برگردد، اما وی مقاومت می‌کرد و بعد از به قدرت رسیدن ترامپ در واشنگتن این روند تغییر کرد. ترامپ طرح معامله قرن را ارائه کرد که به نتانیاهو قدرت بیشتری می‌داد.

براتی با بیان اینکه کنار رفتن نتانیاهو موجب می‌شود که سیاست خارجی صهیونیست ها تا حد زیادی به سمت مذاکرات صلح با طرف فلسطینی برگردد، گفت: به نظر می‌رسد مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین تجدید خواهد شد. به نظر می‌رسد در داخل صهیونیست با کنار رفتن نتانیاهو طرفداران جناح راست افراط گرایان حالا بسیار بیش از قبل به جوش و خروج در بیایند.

تکلیف پرونده های فساد نتانیاهو

وی درباره پرونده‌های فساد نتانیاهو، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که دو حالت برای آینده نتانیاهو بتوانیم در نظر بگیریم؛ اگر عمر کابینه جدید با محوریت لاپید و بنت طولانی شود و به حدود یک سال برسد، دادگستری و دیوان عالی صهیونیست مهلت کافی برای رسیدگی به پرونده نتانیاهو را به دست می‌آورد، با توجه به اینکه در حال حاضر نتانیاهو دیگر نخست وزیر نیست و مصونیت قضایی ندارد، رسیدگی به پرونده هایش بسیار آسان‌تر از قبل است و امکان اینکه مانند شهروند عادی‌تر به پرونده هایش رسیدگی شود به وجود می‌آید.

تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: نتانیاهو سه پرونده به صورت مشخص دارد؛ در پرونده اول متهم به دریافت رشوه است در پرونده دوم رشوه پرداخت کرده به یکی از روزنامه‌ها که تصویر بهتری از دولت و نتانیاهو منعکس کند، در پرونده سوم موسوم به مسئله زیر دریایی متهم است که از یک شرکت خاص آلمانی و از یک سرمایه دار خاص قصد خرید زیر دریایی را داشته است که در این تراکنش به سرمایه دار منافعی می‌رسید.

براتی با اشاره به عمر کابینه جدید رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اختلافات به زودی بین این‌ها زیاد باشد و نسبت به عمر کابینه جدید بدبینی وجود دارد، از سوی دیگر چالش‌های بسیار زیاد است، نظیر شکاف‌های اجتماعی. اگر عمر کابینه بنت و لاپید کوتاه باشد و اگر تحت تاثیر این اختلافات در این صورت افکار عمومی دوباره متوجه نتانیاهو خواهد شد و موجب می‌شود نتانیاهو با قدرت بیشتری برگردد.

آینده نتانیاهو چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه دو حالت برای آینده نتانیاهو متصور هستیم، تصریح کرد: نخست اینکه عمر کابینه بلند باشد و دیوان عالی فرصت رسیدگی را به دست بیاورد در حالی که نتانیاهو مصونیت قضایی را ندارد، در این صورت ممکن است نتانیاهو به زندان بیفتد یا حتی با توافقی از عرصه عمومی خارج شود؛ حالت دیگر با کوتاه بودن عمر کابینه جدید صهیونیست موجب برگشت نتانیاهو به قدرت می‌شود.

خروج ترامپ از قدرت موجب کنار رفتن نتانیاهو شد

تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه شکست ترامپ در کنار رفتن نتانیاهو تاثیر داشته است، گفت: در درجه اول این تاثیرگذاری به کمک‌های ترامپ به نتانیاهو برمیگردد، در انتخابات اول صهیونیست ها، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، در زمان انتخابا ت دوم سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس انتقال داد و در انتخابات سوم هم بلندی‌های جولان که در اشغال صهیونیست است را به عنوان بخشی از صهیونیست به رسمیت شناخت، همچنین کمک‌های مالی که آمریکا به فلسطین می‌کرد را قطع کرد و آمریکا با خروج از توافق برجام به نفع نتانیاهو تمام شد.

براتی ادامه داد: با کنار رفتن ترامپ، نتانیاهو بزرگترین حامی خود را از دست داد و در واقع کابینه جدید آمریکا عمدتا به توافقات بین المللی علاقه دارد مانند توافق برجام یا راهکار دو کشوری توافق اسلو، این موضوع باعث شد که سیاست آمریکا از طرفداری از اقدامات صهیونیست به هواداری از راهکار دو کشوری برگردد و کابینه جدید آمریکا سعی کرده با فلسطینی‌ها ارتباط خود را متصل کند و صحبت از تاسیس کنسولگری فلسطین در قدس شرقی هم به وجود آمده است.

وی افزود: بعد از کنار رفتن ترامپ در آمریکا اپوزسیون نتانیاهو که اکنون کابینه جدید رژیم صهیونیستی را تشکیل دادند، جرئت بیشتری پیدا کردند، یکی از افراد مانند گیدئون صعر از حزب لیکود بود که چند روز بعد از قطعی شدن  حذف ترامپ  از قدرت، حزب جدیدی را تاسیس کرد و اعلام کرد می‌خواهد نتانیاهو را شکست دهد و سپس نفتالی بنت اعلام کرد قصد نخست وزیر شدن را دارد.

براتی ادامه داد: شکست ترامپ به احزابی که متمایل به مخالفت با نتانیاهو داشتند، جرئت داد، مطمئنا اگر ترامپ پیروز انتخابات واشنگتن بود جرئت مخالفت نداشتند، بنابراین شکست ترامپ و پیروزی بایدن مستقیما در وضعیت صهیونیست ها موثر بوده است.

 سیاست صهیونیست ها در کوتاه مدت در قبال ایران تغییر چندانی نسبت به دوره نتانیاهو نمی‌کند

تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک دیدگاه را دنبال می‌کنند و همه سیاستمداران با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند، اما دیدگاه آن‌ها در جزئیات متفاوت است، گفت: نتانیاهو اعلام می‌کرد صهیونیست سه تهدید دارد؛ ایران، ایران و ایران. اما در حال حاضر با وجود برخی از نیرو‌های راست گرا، میانه رو و چپ گرا در کابینه  رژیم صهیونیستی این موضوع موجب تعدیل دیدگاه این‌ها می‌شود.

وی افزود: عمدتا گانتس که در کابینه قبلی وزیر دفاع بود و اکنون هم وزیر دفاع است دیدگاه شان تا حدی با نتانیاهو متفاوت است، اما این به معنای طرفداری از ایران نیست، گانتس تهدید اصلی صهیونیست را کشور‌های عربی می‌داند، انتظار می‌رود در کوتاه مدت سیاست صهیونیست‌ها در قبال ایران تغییر چندانی نسبت به دوره نتانیاهو نکند و کابینه جدید هم برای خارج شدن از سایه سنگین نتانیاهو به فعالیت‌های خرابکارانه خود در ایران ادامه دهد.

براتی ادامه داد: کابینه جدید صهیونیست برای اینکه به شهروندان خود ثابت کند که اگر نتانیاهو نخست وزیر نباشد باز هم امنیت صهیونیست حفظ می‌شود و می‌توانیم به ایران ضربه بزنیم، اما اگر در بلند مدت عمر کابینه برقرار باشد این‌ها خواهند توانست دکترین دفاعی صهیونیست را تا حدی متحول کنند و با دیدگاه خودشان به موضوع نگاه کنند، در این صورت انتظار می‌رود در بلند مدت و میان مدت تا حدی گرایش به خراب کاری در ایران توسط کابینه جدید تعدیل شود، اما در کوتاه مدت همان روند نتانیاهو را ادامه خواهند داد.

«نفتالی بنت» یک‌شنبه ۲۳ خرداد رای اعتماد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را کسب و سوگند نخست‌وزیری این رژیم را یاد کرد. نتانیاهو نیز بعد از ۱۲ سال از قدرت برکنار شد.

انتهای پیام/

نظر شما