شناسهٔ خبر: 47828095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

علیرضا خاکی:

الزام پشتوانه مطالعاتی به منظور ساماندهی سیما و منظر شهر

موج نیوز

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر بر الزام پشتوانه مطالعاتی به منظور ساماندهی سیما و منظر شهر تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج قم، علیرضا خاکی با اشاره به اهمیت توجه به معیارهای نمای مطلوب شهری اظهار داشت: باید شهر را به مثابه یک موجود زنده موردتوجه قرار داد.

وی در تبیین معیارهای طراحی نماهای شهری تصریح کرد: اقلیم، محدوده بوم و نوع کاربری تا حد زیادی در طراحی نماها تعیین‌کننده است، به‌نحوی‌که در طراحی نمای بیرونی ساختمان با توجه به منطقه محلی و کاربری آن باید از عناصر و نمادهای مخصوص استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به استفاده از طراحی کلاسیک و رومی در نمای ساختمان‌های شهری ابراز کرد: ذاتاً استفاده از نمای کلاسیک و رومی مشکلی ندارد، اما باید مراقب بود داخل فرهنگ ساختمان‌سازی رخنه نکند.

وی افزود: هر مدل طراحی استفاده‌شده در نمای ساختمان حامل نمادهای فرهنگی همان منطقه است و با توجه به نوع کاربری، فرهنگ و اصالت تاریخی همان محل ایجادشده که این نمادها در نماهای رومی و کلاسیک به‌وضوح مشخص است و تناسبی با تاریخ و فرهنگ معماری ایرانی ندارد.

خاکی با تأکید بر اینکه نمای رومی با نمای کلاسیک متفاوت است، اظهار کرد: برخلاف تصور رایج، استفاده از سرستون‌های سنگی و کتیبه‌ها در نمای خارجی ساختمان‌ها به معماری کهن ایران باز می‌گردد، چنانچه در خانه‌ها و بناهای قدیمی ایران این پدیده به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

طراح و معمار شهری در بیان دلیل استقبال مردم و کارفرماها در استفاده از نماهای کلاسیک و رومی، عنوان کرد: به دلیل مشخص بودن اجزا و وجود نمونه‌های مشابه بسیار زیاد این نوع از نما، طراحی این نماها بسیار راحت است و مورد استقبال بسیاری از طراحان واقع‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل استفاده از این نماها، استقبال کارفرمایان از این نوع طراحی است، چراکه امروزه ساختمان‌ها هویت مصرفی خود را به هویت کالا و سرمایه بودن تغییر داده‌اند و به‌تبع آنچه بر مدار مد باشد، سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس معماری و شهرسازی اضافه کرد: اگر شهر را به‌عنوان یک موجود زنده بپذیریم، متوجه می‌شویم که در اخذ الگو تحت تأثیر روابط اجتماعی است و این سبک جدید از مدشدن رفتارهای لاکچری بدون هدف و برنامه‌ریزی به‌تبع بر نماهای شهر نیز تأثیر خود را می‌گذارد.

خاکی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز به‌جای بهره‌بردارها در دست سرمایه‌دارها است، اذعان کرد: این افراد صرفاً به دنبال سوددهی هرچه بیشتر هستند و اساساً به تحلیل معیارهای طراحی نمی‌پردازند که همین امر منجر به افزایش ساخت این نماها می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به نبود قوانین و مقررات مکفی در خصوص طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها تصریح کرد: در این حوزه باید ضوابط مخصوص برای طراحی دقیق هر منطقه شهری مقرر شود.

وی در انتها ضمن گلایه از عدم وجود کمیته‌های مشخص سیما و منظر برای بررسی ویژگی‌های محلی هر منطقه جهت در اختیار قرار دادن این اطلاعات به طراحان شهری، عنوان کرد: سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری به‌عنوان متولیان این امر باید در مسیر تشکیل این کمیته تدابیر لازم را بیندیشند.

 

نظر شما