شناسهٔ خبر: 47825278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد:

تزریق دُز دوم واکسن پاستو کووک برای بیش از ۲۰ هزار داوطلب/ مطالعه بالینی واکسن کرونا بر روی ۳۵۰ کودک در کشور کوبا

عضو هیات علمی و مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: در مورد کودکان اگر مطالعه کوبا به خوبی پیش برود و نتایج مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد در کشور ما هم امکان استفاده در کودکان را خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

«احسان مصطفوی» عضو هیات علمی و مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد آخرین اخبار این واکسن گفت: کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا، از ششم اردیبهشت ماه در شهر اصفهان آغاز شده و متعاقباً هفت شهر دیگر شامل زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان، یزد، بابل و ساری وارد فاز مطالعه شده اند، در هر کدام از شهرها سه هزار نفر افراد ۱۸ تا ۸۰ سال وارد مطالعه شده و تزریق اول را همگی انجام داده اند، تزریق دوم از چهارم خردادماه به فاصله ۲۸ روز آغاز شد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از هموطنان تزریق دوم را داشته اند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که تا آخر خرداد ماه همه‌ افرادی که در مطالعه وارد شدند، تزریق دوم را داشته باشند. دو هفته بعد از تزریق دوم، مدت زمانی است که حد مطلوب ایمنی زایی این واکسن و هر واکسن‌ دیگری است که در بازار موجود است.

اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران افزود: بعد از این دو هفته، پیگیری داوطلبین را انجام خواهیم داد تا اثربخشی واکسن را در پیشگیری از موارد علامت دار و شدید کروناویروس نشان دهیم.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون عوارض جانبی خاصی در ارتباط با این واکسن گزارش نشده و عوارض اکثر افراد به شکل خفیف بوده و نیاز به درمان دارویی خاصی نداشته است. نتایج گزارشات بی‌خطری و اثربخشی واکسن در سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق در پژوهش در زمان‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد‌.

مصطفوی افزود: در حقیقت هر زمان که این مراجع واکسن را اثربخش و بی خطر تشخیص دهند امکان استفاده عمومی از آن فراهم می‌شود، در عین حال تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران آغاز شده و با نام تجاری پاستوکووک بعد از تاییدیه‌های لازم به مصرف عموم می‌رسد.

وی  با اشاره به کارآزمایی این واکسن بر روی کودکان ادامه داد: مطالعه بر روی کودکان در کشور کوبا  از افراد ۳ تا ۱۸ سال آغاز شده و قرار است روی ۳۵۰ نفر، مطالعه فاز یک و دو انجام شود. در مورد کودکان اگر مطالعه کوبا به خوبی پیش برود و نتایج مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد در کشور ما هم امکان  استفاده در کودکان را خواهیم داشت.

نظر شما