شناسهٔ خبر: 47824861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

نیاز بذری سال زراعی جاری بیش از 95 هزار تن است/ تدابیر لازم برای تامین بذر سال آینده اندیشیده شده است

سپری گفت: استان کردستان سالیانه بیش ۹۵ هزار تن بذر گندم نیاز دارد که تدابیر لازم برای تامین بذر مصرفی کشاورزان در سال زارعی آتی اندیشیده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ محمد فرید سپری در مصاحبه با خبرنگار برنا اظهار کرد: استان کردستان سالیانه بیش ۹۵ هزار تن بذر گندم نیاز دارد که طبق تجارب سنوات قبل از این مقدار حدود ۲۰- ۱۵ هزار تن از طبقات مختلف بذری و بذر گواهی شده تامین میشود و بقیه حدود ۷۵ هزار تن از طریق بذر خود مصرفی  و یا بذر زارع به زارع تامین شده است.

وی با اشاره راهکارهای تامین بذر سال زراعی آتی تصریح کرد. تامین بذر رسمی توسط۱۳ شرکت فرآوری استان  به میزان۳۰ هزار تن و  گندم خود مصرفی  و به شیوه زارع به زارع که عمده نیاز بذری از این طریق تامین میشود قریب به ۷۰ هزارتن تامین خواهد شد.

سپری افزود:  در صورت نیاز به میزان ۵ هزار تن بذر گندم هم از طریق مراکز خرید سازمان تعاون روستایی  ومراکز بوجاری بخش خصوصی ودولتی تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: با عنایت به خشکسالی بی سابقه در استان گندم کاران حتما به فکر تامین بذر خود از محل گندم خود مصرفی خود یا  از محل سایر کشاورزان پیشرو  باشند تا در زمان کشت با کمبود بذر مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی، مزارع برتر و ارقام جدید با کیفیت و خلوص مناسب را در سطح استان شناسی کرده اند که زارعان می توانند با هماهنگی کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به تامین بذر خود از این طریق اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان در سطح ملی در حال بررسی است یادآورشد: به کشاورزان استان جهت خرید بذر و کود تسهیلات ارزان قیمت در قالب کشاورز کارت اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سال زراعی جاری برنامه تولید ۳۶ هزار تن بذور طبقات مختلف با ۱۳ شرکت فرآوری بذر در دست اجرا بودکه به علت خشکسالی پیش آمده و تنش خشکی حادث شده پیش بینی می شود که حدود ۲۰ هزار تن بذور طبقات مختلف بذری تامین شود.

وی اذعان کرد: بذور ارقام جدید که عملیات داشت را شامل مبارزه با علف هرز، تغذیه کود سرک، محلولپاشی، کنترل سن مادر و پوره انجام شده حدود ۱۰ هزار تن در سطح استان شناسای شده  که ساز و کار جذب و نحوه فرآوری و توزیع آن در حال بررسی است.

سپری با اشاره به اینکه برای جذب و توزیع 10 هزار تن بذر ارقام جدید بیش از ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی  لازم است تاکید کرد: تامین این حجم نقدینگی مشکل اساسی تامین بذر مازاد بر بذور گواهی شده است و در فرصت باقیمانده بایستی تصمیم لازم گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: علاوه بر بذور گواهی شده و بذور پایه، باید کشاورزان به فکر تامین بذر خود مصرفی از محصول تولیدی خود و یا سایر زارعین باشند.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما