شناسهٔ خبر: 47824827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واشنگتن پست: بایدن و پوتین اختلاف نظر‌ها را بیان کردند، اما دستاورد چندانی نداشتند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی ضمن بررسی ابعاد دیدار پوتین و بایدن در ژنو، این نشست را فاقد دستاورد ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: اولین اجلاس روسای جمهور آمریکا و روسیه در ژنو در سایه احترام بی سابقه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا طی چهار سال ریاست جمهوریِ خود، به رئیس جمهور روسیه می‌گذاشت، برگزار شد. البته این دیدار آنقدر کوتاه بود که در آن چیزی فراتر از بیان شکایت‌های دو طرف امکان پذیر نبود. بایدن و پوتین این رویداد را موفقیت آمیز توصیف کردند بیشتر به این دلیل که دیدار آن‌ها در زمانی برگزار شد که روابط این دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان در پایین‌ترین سطح پس از جنگ سرد قرار دارد.

بایدن پس از دیدار با پوتین، به خبرنگاران گفت: "من آنچه را که می‌خواستم انجام دادم. " بایدن سعی کرد ادعا کند از لحاظ روحیه در سطح بالایی قرار دارد و تلاش می‌کند بحث برتری ارزش‌های دموکراسی را- که در سراسر نخستین سفر خارجی وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا مطرح بوده است- پیش ببرد.

این نشست به گونه‌ای طراحی شده بود که در تقابل با تعاملات ترامپ با پوتین تقریباً در هر سطحی قرار داشته باشد. دستیاران ارشد بایدن برای هر جلسه، همراه وی بودند. اما دونالد ترامپ دستیاران خود را در حداقل یک جلسه با پوتین کنار گذاشت و یادداشت‌های مترجم را نیز مصادره و ضبط کرد (تا معلوم نشود در آن نشست بین ترامپ و پوتین چه گذشت).

نشست خبری مشترک بایدن و پوتین برگزار نشد، بلکه کنفرانس‌های خبری جداگانه- در حالی که نخست پوتین صحبت کرد- برگزار شد، تا تصویر ایستادن ترامپ در کنار پوتین در کنفرانس خبری مشترک هلسینکی در سال ۲۰۱۸ بار دیگر تداعی نشود. در آنجا، ترامپ از مقابله با پوتین در خصوص ادعای مداخله در انتخابات آمریکا خودداری کرد و با پذیرش انکار رهبر روسیه، ادعا‌های وی را بر یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی خودش ترجیح داد.

بایدن گفت پرونده الکسی ناوالنی، مخالف روس و همچنین دو آمریکایی را که "به اشتباه" در روسیه زندانی شده اند، با پوتین مطرح کرده است.

بایدن پس از اولین دیدار حضوری خود در سمت رئیس جمهور آمریکا با پوتین که لحن آن را "مثبت" خواند، به خبرنگاران گفت: "خلاصه کلام، من به رئیس جمهور پوتین گفتم ما باید برخی از مقررات اصولی را که همه ما می‌توانیم از آن پیروی کنیم، داشته باشیم. "

بایدن پس از آن صحبت کرد که پوتین مذاکرات سه ساعته خود را یک پیروزی برای روسیه در صحنه جهانی خواند و گفت می‌تواند در آینده با بایدن کار کند. پوتین آن نشست را ثمربخش خواند. وی در کنفرانس خبری پس از آن نشست، گفت او و بایدن توافق کردند سفیران خود را به پست‌های مربوطه در واشنگتن و مسکو بازگردانند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه و جان سالیوان، سفیر آمریکا، ماه‌ها از محل‌های مأموریت خود دور بوده اند که این وضع، دیپلماسی را در برهه‌ای پر تنش، به خطر می‌اندازد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت انتظار می‌رود سالیوان هفته آینده به مسکو بازگردد. تصور می‌شود آنتونوف در همان زمان به واشنگتن بازگردد.

پوتین در کنفرانس خبری خود که تقریباً یک ساعت طول کشید و حدوداً دو برابر کنفرانس خبری بایدن بود، گفت: "اگر از من بپرسید بایدن چطور شریکی است، من می‌گویم او بسیار سازنده است. بایدن فردی بسیار متعادل است، درست همانطور که انتظار داشتم. او بسیار باتجربه است و شما می‌توانید این را در نگاه اول دریابید. "

پوتین افزود که وی و بایدن برای دیدار از مسکو یا واشنگتن، هیچ دعوتنامه‌ای رد و بدل نکردند. پوتین گفت: "رئیس جمهور بایدن مرا به عنوان مهمان خود دعوت نکرد و من هم او را دعوت نکردم. فکر می‌کنم برای دیدار‌هایی از این دست و برای جلساتی از این قبیل، شما باید شرایطی مناسب داشته باشید. شما باید آماده باشید. "

بیشتر بخوانید:

• بایدن: هیچ‌گونه نقض حاکمیت آمریکا را نمی‌پذیریم / باید اطمینان حاصل کنیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد

• پوتین: بسیاری از حملات سایبری از داخل آمریکا است / برسر بازگشت سفرا به توافق رسیدیم

پوتین ادعا‌ها را در خصوص رفتار بد روسیه با ناوالنی رد و در عوض به اختلافات در آمریکا به ویژه جنبش مهم بودن زندگی سیاهپوستان و حمله ۶ ژانویه به کنگره آمریکا اشاره کرد. وی گفت: "آمریکا به تازگی پس از وقایع شناخته شده، پس از قتل یک آمریکایی آفریقایی تبار، وقایع بسیار شدیدی را پشت سر گذاشت و یک جنبش کامل موسوم به «زندگی سیاهان اهمیت دارد» رخ داد. آنچه ما دیدیم بی نظمی، تخریب، نقض قانون و ... بود. ما با آمریکا ابراز همدردی می‌کنیم و نمی‌خواهیم این اتفاقات در قلمرو ما بیفتد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اجازه ندهیم این اتفاقات در روسیه روی دهد. "

بایدن پس از نزدیک به یک هفته دیپلماسی با متحدان آمریکا، به دیدار با پوتین آمد و این نشانه‌ای برای پوتین بود که اختلافات کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس که ترامپ به آن دامن زد و پوتین از آن سوء استفاده می‌کرد، دیگر مربوط به گذشته است. بایدن همچنین با بیش از چهار دهه تجربه سیاست خارجی و تجربه قبلی مذاکره با پوتین، وارد این گفتگو‌ها شد.

پوتین تأکید کرد که او و بایدن برای آغاز بحث در مورد امنیت سایبری به توافق رسیده اند. پوتین همه اتهامات آمریکا در زمینه تخلفات روسیه در حوزه سایبری- از جمله ادعای مداخله روسیه در انتخابات‌های آمریکا و اروپا- را صراحتا رد می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما