شناسهٔ خبر: 47821742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتخاباتی که کلید شهر و روستا‌ها را به مدیران جدید می‌سپارد

در تعدد نام‌ها و فهرست‌های نامزد‌های انتخابات شورا‌ها مردم به کارنامه و برنامه نگاه کنند و داعیه داران خدمت را برگزینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. به باور برخی کارشناسان قرار گرفتن این انتخابات در سایه انتخابات ریاست جمهوری در یکی دو دوره قبل سبب شده مردم توجه کافی به انتخابات شورا‌ها نداشته باشند، هرچند بسیاری از لیست‌ها با الصاق خود به نامزد‌های ریاست جمهوری تلاش می‌کنند مدعی داشتن یک جهت فکری با این افراد شوند، اما باید پذیرفت به هر حال در انتخابات شورا‌ها به خصوص در شهر‌های بزرگ، شناخت افراد صالح و قابل اعتماد به دلیل تعدد نامزد‌ها و فهرست‌ها برای بسیاری از مردم مشکل است. حال آنکه این انتخابات با منتج شدن به انتخاب شهرداران، دست کم چهار سال آینده هر شهر را متحول می‌کند.


راه حل انتخاب بین لیست‌های انتخاباتی شورای شهر کارنامه و برنامه افراد است

حسین مطیع عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: معتقدم راه حل انتخاب بین لیست‌ها کارنامه و برنامه است، زمانی که صحبت از کارنامه کاندیدا‌ها می‌شود باید تیمی قوی مدنظر قرار بگیرد که جامع، شامل، متخصص و کارشناس باشد و نیاز‌های شهر را به صورت همه جانبه پوشش دهد و در مرحله بعد بر روی مسائل نظارت و مدیریت داشته باشد.
او افزود: به طور مشخص هشت بند از اصول قانون اساسی به شورای شهر اشاره دارد که نشان دهنده اهمیت شورای شهر به لحاظ جایگاه قانونی در ایران است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید شورای شهری شهرشناس و آشنا به مسائل خرد و کلان روی کار بیاید تا بتواند به صورت کارشناسی شهر را اصلاح و احیا کند و ارتقا دهد.
مطیع با بیان اینکه با وجود فهرست‌های متعدد انتخاب صحیح افراد به سختی صورت می‌گیرد ادامه داد: متاسفانه برای انتخاب، لیست‌ها و افراد مختلفی تبلیغ می‌شوند که رای دهندگان را با سلیقه‌های مختلف روبه رو می‌کند، اما لیست‌ها، خط و خطوط، اصول کلیات، برنامه‌ها، اقدامات و برنامه‌های افراد می‌تواند در انتخاب به مردم کمک کند.

نتیجه مستقیم انتخاب شورا‌ها بر معرفی شهردار و آینده شهر
او بیان کرد: با انتخاب شورای شهر آینده اولین اقدام انتخاب شهردار و سپس انتخاب معاونان شهردار و شهرداران مناطق است که کار مهمی است. طبیعی است که با انتخاب شهردار خوب از بسیاری ظرفیت‌های شهر استفاده می‌شود و در مرحله دوم شهردار باید بداند تحت نظر است و مرتب رصد می‌شود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که شورای شهر آینده باید چه اقداماتی برای بهبود مدیریت شهری انجام دهد؟ خاطرنشان کرد: احیا، ابداع و ارتقای کیفیت‌ها از اقدامات مدیریت شهری آینده است که اگر در دستورکار قرار بگیرد به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.


خدمتگزاری به جای قدرت طلبی، ویژگی نامزد اصلح شورا‌ها

بیژن شمس عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان درباره خصوصیات نامزد‌های مناسب حضور در شورای شهر به خبرنگار ما گفت: مردم باید فهرستی را پیدا و انتخاب کنند که داعیه خدمتگزاری داشته باشند و این در کارنامه آن‌ها وجود داشته و قابل دفاع باشد.
او ادامه داد: به نظر می‌رسد برای انتخاب صحیح در میان انبوه نامزد‌ها در شوراها، باید به سراغ افرادی رفت که با نگاه کسب قدرت نیامده باشند و سابقه حزبی و گروهی نداشته باشند، چون در غیر این صورت منافع جناحی خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند.
این استاد دانشگاه توانمندی برای خدمت را ویژگی ضروری نامزد‌های شورا‌ها دانست و گفت: باور به خدمت رسانی، عدالت محوری و مبارزه با فساد اجتماعی، اداری و شخصی نکاتی است که فرد را برای رای دادن قابل اعتماد می‌کند و در این بین حتما باید از افراد امین مشورت گرفت.


گزارش از فائزه صفری
انتهای پیام/ی

نظر شما