شناسهٔ خبر: 47821735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

تمهیدات تأمین سلامت در روز رأی‌گیری؛ از نرم‌افزار شعبه‌یاب تا صندوق‌های سیار و ممنوعیت استفاده از استامپ

یکی از تمهیدات جهت حفظ سلامت مردم در روز رأی‌گیری، استفاده از نرم‌افزار شعبه یاب است تا افراد از طریق آن بتوانند، خلوت‌ترین حوزه انتخابیه به محل زندگی خود را پیدا کنند. ساعات برگزاری انتخابات نیز افزایش‌یافته است و رأی‌گیری از ۷ صبح آغاز و وزیر کشور اختیار دارد تا در صورت نیاز، تا ساعت ۲ بامداد روز ۲۹ خرداد، آن را تمدید کند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - انتخابات چهارگانه سیزدهمین دوره «ریاست جمهوری»، ششمین دوره «شورا‌های اسلامی شهر و روستا»، دومین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و اولین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود از این‌رو تدابیر، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ویژه‌ای به منظور حفظ سلامتی شهروندان مهیا شده است.
 
بر همین اساس پروتکل بهداشتی برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۰، طبق مصوبات هفتادمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با همکاری مشترک وزارتخانه‌های «کشور»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «شورای نگهبان» به منظور حفظ سلامت مردم در کنار انجام وظایف ملی و اجتماع، تهیه و در روز ۱۰ خرداد ابلاغ شد.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این دوره از انتخابات که با دوره‌های دیگر متفاوت بوده و هست، بحث کرونا و نحوه مواجهه با این موضوع است، اعلام کرد: ما از قبل برنامه ریزی‌هایی در کمیته‌های تخصصی، کمیته‌های امنیتی، اجتماعی، کمیته مسئولان با رئیس جمهور و نیز در قرارگاه ملی مقابله با کرونا انجام دادیم.
 

طبق گفته وی، با مقررات تصویب شده امسال انتخابات را برگزار می‌کنیم این مقررات هم شامل روز‌های ثبت نام بوده و هم شامل روز‌های تبلیغات و نیز روز رای گیری است. به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهیم که حتماً در روز رای گیری مانند سایر روز‌های دیگر که همه با اکثریت غریب به اتفاق تلاش می‌کردند همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و اگر در برخی جا‌ها هم با عدم رعایت مواجه بودیم، برخورد و اقدام قانونی می‌شد؛ در روز جمعه نیز انتخابات با سلامتی کامل برگزار شود. 

 

نقدی بر دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده برای انتخابات ۱۴۰۰
 
فرآیند انتخابات سه قسمت مهم دارد که بخش اول آن، ثبت نام از نامزدها بود که از سوی وزارت کشور با همکاری سایر بخش‌ها اتفاق افتاد و بسیار خوب هم برگزار شد و ارزیابی‌‍‌ها نشان داد، دستورالعمل‌های بهداشتی در حدود ۹۵ درصد اجرایی شدند. مرحله دوم نیز تبلیغات نامزد‌ها و قسمت آخر هم روز رای‌گیری است.
 
مرحله اول: 
در مرحله اول که ثبت نام از نامزدها بود، برای اولین بار در کشور  امکان ثبت نام غیر حضوری برای نامزدهای دومین انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان، اولین میاندوره ای مجلس شو.رای اسلامی و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا فراهم شد و تنها ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به صورت حضوری در ستاد انتخابات کشور برگزار شد. 
 
در فرمانداری‌ها که امکان ثبت نام حضوری افراد نیز مهیا شده بود، حفظ فاصله دو متری، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اولویت قرار گرفت و نظارت شدید و جدی بر رعایت دستورات بهداشتی انجام شد. 

مرحله دوم:
مرحله انجام تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی که ۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد پایان یافت، از مراحلی بود که از چشم سیاستگذاران و مسئولان امر دور نمانده و تدابیر ویژه و کاملی برای آن اندیشیده شده بود.

بر اساس دستورالعمل ها، سخنرانی نامزد‌های انتخابات فقط در فضای باز مجاز بود. در زمینه نامزد‌های ریاست جمهوری چند مصوبه وجود داشت، نخست اینکه راه‌اندازی کارناوال و کاروان‌ها کاملا ممنوع اعلام شد.

برگزاری هرنوع تجمع اعم از سخنرانی در فضای بسته نیز مطلقا ممنوع اعلام شد و برگزاری آن‌ها در فضای باز هم همراه با پروتکل‌هایی بود که ستاد‌های انتخاباتی باید آن‌ها را رعایت می‌کردند.

نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری تنها مجاز شدند در استادیوم‌های باز و زمین‌های ورزشی روباز با حداکثر یک‌سوم ظرفیت به شرطی که حداقل هشت مترمربع به ازای هر نفر فضا باشد، سخنرانی کنند.

تجمع داخل ستاد‌ها هم باید بر اساس رنگ‌بندی شهر‌ها تنظیم می‌شد. به عنوان مثال اگر شهری زرد بود، ۳۰ نفر می‌توانستند در فضای بسته ستاد باشند، در شهر‌های نارنجی ۲۰ نفر و در شهر‌های قرمز ۱۵ نفر می‌توانستند حضور داشته باشند؛ بنابراین بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات، غیر از نشست‌های خاص که در صدا و سیما با جمعیت محدود برگزار می‌شد، بقیه نشست‌های انتخاباتی باید در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن همه شرکت کنندگان برگزار شود و برگزای نشست‌های انتخاباتی در فضا‌های باز ورزشی و مدارس برگزار می‌شد.
 
نقدی بر دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده برای انتخابات ۱۴۰۰
 
مرحله سوم:
برای مرحله سوم که روز رای گیری است، یکی از تمهیدات جهت حفظ سلامت مردم، استفاده از نرم‌افزار (اپلیکیشن) شعبه یاب است تا افراد از طریق آن بتوانند، خلوت‌ترین حوزه انتخابیه به محل زندگی خود را پیدا کنند.
 
ساعات برگزاری انتخابات در روز جمعه افزایش یافته است و رأی‌گیری از ۷ صبح آغاز و وزیر کشور اختیار دارد تا در صورت نیاز، تا ساعت ۲ بامداد روز ۲۹ خرداد، آن را تمدید کند.
 
۵ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی انتخابات واکسینه شده اند تا در فرآیند اخذ، شمارش و تجمیع آرا که ممکن است تا سه روز طول بکشد، مشکلی برای حفظ سلامتی شان پیش نیاید. 

همچنین قرار شده تا حد امکان، شعب رای گیری در فضای باز مستقر شوند و اگر صفی قرار است باشد، در فضای باز باشد. صندوق رای هم اگر امکان داشت در فضای باز باشد، اما اگر نبود، خود صندوق در فضای بسته باشد، اما صف در فضای باز باشد و یکی یکی برای رای دهی وارد شوند.

در عین حال اگر قرار است صفی ایجاد شود، فاصله‌ها رعایت شود. اقدام دیگر اینکه هر فرمانداری می‌تواند از وزارت بهداشت استعلام بگیرد که کدام یک از افراد واجد شرایط مبتلا به کرونا هستند که از حضورشان پای صندوق‌ها پرهیز شود.

البته برای این افراد نیز دو راهکار در نظر گرفته شده است، یکی اینکه توسط صندوق‌های سیار رای دهند و یکی هم اینکه صندوق جداگانه‌ای باشد که بتوانند رای دهند. چنانچه تنها بر‌ای استان تهران ۴۳۵ شعبه سیار در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از تدابیر مهم بهداشتی اندیشیده شده برای روز انتخابات غیر از واکسیناسیون گروه‌های حساس، عدم استفاده از استامپ و انگشت زدن است. احزار هویت افراد به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت. 
 
تعداد شعب اخذ رای افزایش یافته است قبلا ۶۲ هزار شعبه داشتیم ولی امسال بیش از ۷۲ هزار شعبه در نظر گرفته شده است همچنین تعداد ۶ هزار و ۸۴۶ صندوق اخذ رای در استان تهران قرار دارد. 

از آنجایی که رعایت ۲ متر فاصله در شعب اخذ رای بین رای دهندگان ضروری است، باید صف‌های شرکت کنندگان به صورت منظم در فضای باز را رعایت فاصله مناسب باشد و محل ایستادن در صف خط کشی شده باشد. گر چه ممکن است صندوق رأی در فضای بسته باشد.
 
 
نقدی بر دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده برای انتخابات ۱۴۰۰
 
بر این اساس دستورالعمل بهداشتی ابلاغ شده بدین ترتیب است:
 
۱- ضوابط کلی
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری ستاد انتخابات کشور، استانداران و فرمانداران و بخشداران حوزه‌های انتخابیه، مسئولیت نظارت و مراقبت از اجرای ضوابط این دستورالعمل را بر عهده خواهد گرفت.

کلیه دستگاه ها، سازمان‌ها و نهاد‌های قانونی و موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها و موسسات عمومی ملزم به همکاری و پشتیبانی برای برگزاری انتخابات خواهند بود و مدارس، مساجد و اماکن ورزشی، آموزشی، اداری و ... نهایت همکاری را با ستاد انتخابات کشور خواهند داشت.

فرمانداری ها، و بخشداری‌ها در هماهنگی با هیئت‌های اجرایی و نظارتی ملزم به جانمایی شعب اخذ رای متناسب با مفاد این دستورالعمل هستند.

وزارت کشور مطابق قانون انتخابات ساعت ۸ تا ۱۸ (۱۰ ساعت) روز جمعه مورخ ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۹ را به عنوان مدت اخذ رای تعبیین و اعلام عمومی کند. البته این مدت زمان افزایش یافته است.

اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و ضدعفونی محیط است ملاحظات امنیتی در انتخابات فضای باز مورد نظر قرار گیرد.
 
۲. ضوابط اجرایی قبل از برگزاری انتخابات

اخذ اثر ا نگشت در فرایند‌های مختلف انتخابات از جمله روز اخذ رای ممنوع است.

افزایش تعداد دستگاه‌های احراز هویت در شعب به منظور تسریع در اخذ رای.

افزایش پهنای باند به منظور تسهیل و تسریع در استعلام احراز هویت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

 همکاری صدا و سیما در سطوح ملی و استانی یا ستاد انتخابات کشور و استان‌ها مبنی بر اطلاع‌رسانی، تولید محتوا و پخش برنامه‌های آموزشی در چهارچوب دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا.

نظارت بر مراکز تهیه غذای دست اندکاران انتخابات توسط بازرسان وزارت بهداشت.

بازرسی و نظارت بر امور مرتبط با ضدعفونی فرمانداریها، بخشداریها، دفاتر نظارت و شعب اخذ رای توسط بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود. بازرسان بهداشت در امور اجرایی و نظارتی دخالتی ندارند.

نظارت بر خودرو‌های به کارگیری شده در شعب توسط بازرسان وزارت بهداشت.

 شرکت رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جلسات ستاد انتخابات استان.

 چیدمان مناسب میز‌ها و صندلی‌ها برای رای دهندگان و عوامل شعب به صورتی که فاصله حداقل ۱ تا ۲ متری حفظ شود.

اطلاع‌رسانی رعایت ضوابط بهداشت یا اولویت مقابله با کرونا با طرق زیر انجام می‌شود:

۱. درج شعار «من ماسک می‌زنم» در بسته‌های اطلاع‌رسانی، تراکت‌های تبلیغاتی نامزد‌ها و مواردی نظیر آن.

۲. نصب پوستر‌های اطلاع‌رسانی مبنی بر رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری بیماری کویید ۱۹ در کلیه شعب اخذ رای.

۳. ارسال پیامک‌های آموزشی به مردم مبنی بر همراه داشتن خودکاری شخصی، ماسک و سایر ابزار و تجهیزات لازم فردی در روز انتخابات.

۴. ارسال پیام‌های آموزشی، انتشار تیزر و اینفوگرافی در گروه‌های مجازی.

۵. اطلاع‌رسانی، تولید محتوا و پخش برنامه‌های آموزشی در چهارچوب، دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا توسط صدا و سیما.
 
نقدی بر دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده برای انتخابات ۱۴۰۰
۳. ضوابط اجرایی در زمان برگزاری انتخابات
 برنامه‌ریزی برای رای‌گیری در اماکن و فضا‌های باز با رعایت فاصله‌گذاری و تجمعات حداقلی (از هر طرف حدال ۱.۵ متر فاصله)

صندوق‌های اخذ رای با فاصله بیش از ۲ متر و در فضا‌های رو باز قرار گیرند.

ضدعفونی کامل ابزار وادوات اخذ رای (از قبیل میز، صندلی و سایر ابزاری که به صورت مشترک توط رای‌دهندگان استفاده می‌شود)
رای‌دهندگان از خودکار شخصی استفاده نمایند.

قبل و بعد از رای دادن، دست‌ها ضدعفونی شود.

ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام مدت حضور در شعب اخذ رای.

 اطلاع‌رسانی به مردم در رسانه‌های گروهی به ویژه صدا و سیما در خصوص نیاوردن کودکان و خردسالان به شعب اخذ رای.

 استفاده از ماسک به صورت مستمر توسط رای‌دهندگان و مسئولین اجرایی و نظارتی در محل‌های برگزاری انتخابات.

اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با برگزاری انتخابات.

تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با برگزاری انتخابات در شهر‌های دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌های نظارت استانی وشهرستانی.

اخذ رای به کمک صندوق‌های سیار از بیماران قطعی مبتلا به کووید ۱۹ یا تجهیزات کامل حفاظتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی.

همه رای‌دهندگان در محل اخذ رای بایستی از ماسک استفاده کنند.

 علامت‌گذاری مکان استقرار از افراد در شعب اخذ رای برای حفظ فاصله مکانی (حداقل ۲ متر) رای دهندگان.

کنترل ورودی و خروجی به منظور جلوگیری از تجمع رای دهندگان به صورتی انجام شود که فاصله حداقل ۲ متر در تردد رعایت شود.

در صورت امکان، تعیین ورودی و خروجی مجزا برای شعب.

در هنگام شمارش آراء رعایت ف اصله ۱_۲ متری حفظ شود.

پس از پایان عملیات رای‌گیری و پیش از باز کردن صندوقها، صندوق‌های رای ضدعفونی شوند.

 برای باز کردن پلمب‌ها از قیچی‌های ضدعفونی شده استفاده شود.

تأمین ماک و دستکش بریا شمارش‌کنندگان باتوجه به زمان طولانی حضور الزامی است.
 
تنظیم صورتجلسه نهایی با خودکاری شخصی انجام شود.

نظافت، شستشو و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی باید انجام شود.

 از سیستم لوله‌کشی صابون مایع استفاده شود.

آبخوری‌ها و آب‌سردکن‌ها در شعب اخذ رای جمع‌آوری و یا غیرفعال شوند.
 
پسماند‌ها به شیوه بهداشتی در سطل دردار پدالی و کیسه‌های پلاستیکی و محکم بدون درز و نشت دفع شوند.

۴. ضوابط اجرایی در زمان بعد از انتخابات
*پس از مشخص شدن نتیجه قطعی، نامزد‌ها دعوت و نتیجه به آنان اعلام شود.

نامزد‌های پیروز و هواداران آن‌ها از برگزاری هرگونه تجمع در جلوی فرمانداری، در خیابانها، میادین و ... خودداری کنند.

نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات و هواداران آن‌ها بدون هرگونه تجمع، می‌توانند شکایات خود را به فرمانداری یا هیئت نظارت ارائه دهند.

۵. ضمانت اجرایی و چگونگی برخورد با متخلفین
در صورت عدم توجه نامزد‌های انتخاباتی و یا عوامل شعبه نسبت به اجرای این دستورالعمل، استانداران و فرمانداران حوزه‌های انتخابیه اقدامات زیر را انجام خواهند داد:

الف: مرحله اول - ممنوعیت و قطع ارائه هرگونه خدمات به نامزدها.

ب: مرحله دوم - عدم توجه به نکات بهداشتی، تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 
به هر روی وزارت کشور باید به این نکته رهبر حکیم انقلاب توجه کند که فرمودند: تمهیدات لازم برای حفظ سلامت مردم بهنگام حضور در پای صندوقهای رأی باید در نظر گرفته شود. همچنین موضوع کمبود تعرفه یا تأخیر در رسیدن آن که یکی از مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات است باید برطرف شود.
 
انتهای پیام/ 

نظر شما