شناسهٔ خبر: 47821696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واجدان شرایط رای در اردبیل آماده حماسه ۲۸ خرداد

اردبیل- ایرنا- شور و شوق در بین اقشار مختلف مردم با نزدیک شدن به روز انتخابات در استان اردبیل افزایش یافته است و از جمله جمعی از شهروندان با اشاره به حساسیت‌های موجود در سپهر سیاسی کشور، بر آمادگی جهت خلق حماسه‌ای دیگر در ۲۸ خردادماه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بحران همه‌گیری کرونا که از حدود ۲ سال پیش موجب بروز مشکلات و محدودیت‌هایی در زمینه‌های گوناگون شده است، با وجود همه تمهیدهای صورت گرفته بر فضای انتخابات و فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدها نیز تا حدودی اثر گذاشت و مانع حضور پرشور مردم شد.

با وجود همه تلاش‌ها برای استفاده حداکثری از تبلیغات حضوری و محیطی شرایط انتخابات ۱۴۰۰ اگرچه با سایر ادوار متفاوت بود، اما از سوی دیگر توجه‌ها را به سمت استفاده از ظرفیت سایر ابزارهای نوین ارتباطی سوق داد.

در این میان ماشین تلاش دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی برای پاشیدن بذر ناامیدی و دلسردی مردم در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی از پا ننشست و از هر موضوع کوچک و بزرگی در راستای این سیاست بهره گرفت که البته از دید چشمان بیدار افکار عمومی دور نماند.

هیچ یک از این مسائل اما از حساسیت انتخابات پیش‌رو نکاست و از جمله جمعی از شهروندان یک روز مانده به انتخابات با اشاره به شرایط کنونی کشور و بیم و امیدهای پیش‌رو در یک دهه آینده، بر ضرورت مشارکت حداکثری تاکید کردند و آمادگی خود را برای حضور در پای صندوق‌های رای اعلام داشتند.

ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات

یک فعال سیاسی در گفت و گو با ایرنا در مورد ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: نظام‌هایی که با رای مردم و به صورت جمهوری اداره می‌شوند، رای مردم عامل قدرت و قوت است و از این رو اگر یک نظام سیاسی که بر مبنای رای مردم استوار شده، نتواند یا نخواهد مردم را در تعیین سرنوشت خود سهیم کند، به طور طبیعی دچار مشکل خواهد شد.

شهرام محمدی افزود: پشتیبانی مردم از یک نظام سیاسی الان در نظام بین الملل به عنوان یکی از عوامل چندگانه قدرت به شمار می‌رود؛ از این رو هر چه مشارکت بیشتری داشته باشیم و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مردم را به مشارکت بالاتر از دوره‌های گذشته تشویق کنند، هم نوعی مطالبه‌گری را شاهد خواهیم بود و به طور طبیعی نظام جمهوری اسلامی ایران هم از درون دچار یک تحول اساسی و تقویت می‌شود.

وی بیان کرد: قهر با صندوق رای کارساز نیست و اگر بخواهیم دولتمردان را مکلف کنیم که خدمات و مدیریت خود را بهینه کنند، از نقطه نظر درونی رای نوعی مطالبه‌گری برای دولت آینده است و از سوی دیگر در معادلات و چانه‌زنی‌هایی که در نظام بین الملل انجام می‌شود، نظام موجود رای خود را متبلور می‌کند.

واجدان شرایط رای در اردبیل آماده حماسه ۲۸ خرداد

این استاد دانشگاه تشریح کرد: برخلاف ادعاهایی که دشمنان در بیرون از کشور دارند، نظام جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انتخابات‌محور بوده است اما آمریکا تمام قد از نظام مستقر در عربستان حمایت می‌کند بدون اینکه برای دهه‌ها حتی یک انتخابات داشته باشند.

وی اضافه کرد: رای مردم قدرت چانه‌زنی دولتمردان را افزایش می‌دهد و مردم ایران به این نقطه رسیدند؛ دوره گذشته مطالبه مردم مذاکره بود، از این رو به گفتمانی رای دادند که تصور می‌کردند خیلی بیشتر از آن یکی گفتمان به مذاکره علاقه‌مند و پایبند است.

محمدی گفت: همان گفتمان پیروز هم شد، مذاکره نیز صورت گرفت و مردم دیدند که جمهوری اسلامی علاقه‌مند مذاکره، اهل گفت و گو و تعامل با دنیا است اما طرف مقابل (آمریکا و کشورهای غربی) با عدم پایبندی خود به مردم ایران ثابت کردند که آنها چیزی که می‌گویند، نیستند و برخلاف گفته‌هایشان و حتی معاهداتی که امضا می‌کنند، عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم بیش از ۴۰ سال است که پا به پای نظام ایستادند و مشکلات برای مردم ما اهمیت ندارد؛ به این معنی که اگر دولتمردان به شعارها و آرمان‌های انقلاب بازگردند، مردم همه مشکلات را تحمل می‌کنند.

این فعال سیاسی بیان کرد: هم در داخل و هم در عرصه بین الملل ثابت شده که مقاومت رمز پیروزی است، از این رو دولتمردان اگر با مردم صادق باشند، از اشرافیت سیاسی و اقتصادی دوری گزینند، به ساده زیستی، عدالت محوری و دوری از تبعیض روی آورند، مردم همراه خواهند بود.

وی به آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات اشاره کرد و گفت: هر یک از این نامزدها در دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون حضور داشتند و کارنامه و زندگی‌نامه مشخصی دارند، اما احساس می‌کنم مردم به سوی نامزدی تمایل دارند که این شعارهای اصیل را به صورت عملی در کارنامه خود داشته باشد.

ویژگی‌های نامزد اصلح

محمدی دوری از تبعیض، عدالت محوری، پاکدستی، عمل به شعارها، اعتقاد به استعدادهای درونی، اعتماد به قشر جوان و توجه به مسایل اقتصادی را از ویژگی‌های نامزد اصلح برشمرد و افزود: همه شعار آزادی، عدالت، ساده زیستی و دوری از تبعیض سر می‌دهند اما باید دید چه کسی در عمل پایبند بوده است و مردم به چه کسی رای می‌دهند.

وی تصریح کرد: مردم از شعارها عبور کردند و جنسیت رای تغییر کرده است، چنان که دیگر تحریک قومیت‌ها کارساز نیست، چون همه این تحریک‌ها که در قالب شعار مطرح می‌شود، در واقعیت و عمل خود را نشان نداده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوران پیش از پیروزی انقلاب بیان کرد: مردم خون دادند، انقلاب شد، رژیم طاغوت را سرنگون کردند تا آرمان‌ها تحقق یابد و به نظر می‌رسد عامل اصلی نارضایتی مردم از مسئولان در جایگاه‌های مختلف، دوری از آرمان‌ها است.

وی یادآور شد: فشار اقتصادی دوره جنگ تحمیلی بیشتر از امروز بود، کالاهای اساسی به صورت کوپنی یا در واقع جیره‌بندی توزیع می‌شد اما همان زمان میزان اعتماد و مشارکت‌ بیشتر بود؛ چون دولتمردان در تجلی بیرونی و واقعی خود به شعارهای اصیل انقلاب پایبند بودند.

محمدی اضافه کرد: هر هفت نامزدی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، جزو بزرگان و شخصیت‌های قدری هستند؛ از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی گرفته تا محسن مهرعلیزاده که معاون رئیس جمهوری در دوران دولت اصلاحات، رئیس سازمان گسترش صنایع و استاندار چند استان بوده است.

وی ادامه داد: عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت مستقر است که در هر کشوری نماد جهت‌گیری و گفتمان یک جریان سیاسی به شمار می‌رود؛ همچنین علیرضا زاکانی و قاضی‌زاده سابقه ریاست مرکز پژوهش‌ها و نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. 

این فعال سیاسی تشریح کرد: اگر طیف‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را در نظر بگیریم، از همه آنها یک نماینده در بین نامزدها به چشم می‌خورد اما ممکن است نامزدی به دلیل عملکردش وزن بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد.

وی با اشاره به رقابتی بودن فضای انتخابات گفت: حتی اگر شخصیت‌های دیگری احراز صلاحیت می‌شدند، ممکن بود تا حدودی آراء‌شان با افراد موجود فرق می‌کرد، اما تفاوت چندانی در اقبال و آراء مردم به جریان‌های سیاسی حاصل نمی‌شد؛ ولی برخی موضع‌گیری‌ها مثل حضور شخصیتی مانند معاون دولت اصلاحات را هیچ حساب کردن، تامل برانگیز است.

محمدی تاکید کرد: این حرف‌ها بهانه است، افراد گوناگونی در دوره‌های مختلفی با گرایش‌های متفاوتی تایید صلاحیت و پیروز انتخابات شدند که دولت آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی نیز شاهد این مدعاست.

ایران قوی نیازمند پشتوانه رای مردم است

یک شهروند نیز در گفت و گو با ایرنا در مورد ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کرد: تشکیل ایرانی قوی نیازمند پشتوانه است و یک کشور بدون ملت خود نمی‌تواند در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی قدرتی به نمایش بگذارد و کشورش را در صحنه حاضر کند.

افشین پاکباز افزود: اگر بخواهیم کشوری قوی باشد و در هر زمینه حرف اول را بزند، باید مردم پای صندوق‌های رای حضور یابند تا اراده و حس وطن‌دوستی خود را به نمایش بگذارند.

وی گفت: میزان اثرگذاری و اهمیت رای مردم پس از انتخابات در مدیریت شهر و کشور نمایان خواهد شد؛ در گذشته بی‌تدبیری‌هایی صورت گرفته است که موجب شده تا مردم زیر فشار قرار بگیرند و امید می‌رود با انتخاب اصلح بخشی از مشکلات کاهش یابد.

این شهروند اظهار کرد: ایران جزو کشورهای ثروتمند جهان به شمار می‌رود و تنها مشکلی که داریم، ضعف مدیریت است؛ نامزدهای انتخاباتی وضعیت و سابقه مشخصی دارند که مردم باید پیش از رای دادن به آنها توجه کنند تا با انتخاب اصلح برای کشور مفید واقع شود.

وی با اشاره به شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم اضافه کرد: میدان می‌بایست همراه با دیپلماسی باشد، فرد اصلح باید پایبند خون شهدا بوده و برای پیشرفت کشور به جوانان اعتماد و اعتقاد داشته باشد.  

پاکباز برخورداری از اقتدار لازم برای مبارزه با فساد را از جمله ویژگی‌های نامزد اصلح دانست و بیان کرد: شرایط امروز مانند گذشته نیست، مردم متوجه شرایط نامزد اصلح هستند و سابقه کاری افراد میزان صلاحیت آنها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هر دولت و مجموعه‌ای ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد، تصریح کرد: برخی افراد مغرض شائبه‌هایی را در مورد انتخابات و تایید صلاحیت‌ها عنوان می‌کنند اما مردم متوجه موضوع هستند و با نامزدها و ظرفیت هر یک از افراد تا حدودی آشنایی دارند.

واجدان شرایط رای در اردبیل آماده حماسه ۲۸ خرداد

کاهش مشارکت رای به گزینه رقیب است

یک فعال دانشجویی در گفت و گو با ایرنا ضمن تاکید بر ضرورت مشاکت حداکثری اظهار کرد: جمله‌ای معروف در حوزه مسائل سیاسی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر شما به گزینه مورد نظر خود رای ندهید، در واقع به گزینه‌ای دیگری که نمی‌خواهید، رای داده‌اید.

محمود اشرافی افزود: کسی اگر بخواهد در حوزه سیاسی این کشور نقشی ایفا کند، این نقش در قالب انتخابات قابل تعریف است و بر این اساس افراد باید با حضور پررنگ خود در فرآیند انتخابات نقش‌آفرینی کنند.

وی مشارکت نکردن در انتخابات را نوعی انفعال و موجب پیشمانی در آینده ارزیابی نمود و بیان کرد: نامزدهایی در حال حاضر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند که اگر مشارکت مردم پایین باشد، آنهایی برای‌شان انتخاب خواهند کرد که شاید نظرشان با نظر قاطبه مردم متفاوت است.

این فعال دانشجویی با دعوت از اقشار مختلف مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، اضافه کرد: افراد باید در انتخابات مشارکت کنند تا بتوانند در نهایت مطالبه‌گر باشند؛ با رای دادن شاید در برخی امور شرایط بهتر شود اما به طور قطع رای ندادن ما چیزی را بهتر نخواهد کرد.

وی در مورد برخی انتقادها به روند تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و یکدستی نامزدها گفت: اگر به واقع هیچ تفاوتی بین نامزدهای موجود وجود نداشت، در سطوح بالا اختلاف‌های کنونی را شاهد نبودیم.

اشرافی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه، رئیس بانک مرکزی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از جمله نامزدهایی هستند که در انتخابات حضور دارند و در جریان مناظره‌ها موارد متعددی در تضاد با هم و گاه علیه یکدیگر مطرح کردند؛ پس نمی‌توان گفت که نامزدها با یکدیگر تفاوتی ندارند.

وی افزود: تفاوت دیدگاه نامزدهای انتخابات در مورد اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل حوزه زنان و جوانان به طور کامل مشخص است و احزاب و تفکراتی که هر یک از آنها را پشتیبانی می‌کنند نیز مشخص هستند که نشان دهنده تمایز موجود می‌باشد.

این فعال سیاسی بیان کرد: کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد و نامزد اصلح کسی که بتواند بر مشکلات موجود فایق آید؛ برای سال‌ها امور از سوی افراد سیاسی اداره شده اما به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی به فردی آشنا با امور اقتصادی نیاز است.

مردم دست به انتخابی معقول بزنند

شهروندی دیگر در این زمینه گفت: برخی عقیده دارند که از میان افراد داوطلب نامزدهای انتخابات، تنها شخصیت‌های محدودی تایید صلاحیت شدند تا در نهایت انتخاباتی یک‌طرفه با مشارکتی حداقلی مردم برگزار شود.

احسان رحیم‌پور افزود: عده‌ای حتی به شرایط تبلیغات نامزدها اشاره داشته و مدعی هستند که از امکانات بیت المال در راستای تبلیغ نامزدی خاص استفاده می‌شود و امکانات نهادهای متعددی در این زمینه بسیج شده است.

این شهروند تصریح کرد: حتی اگر همه این مسائل را باور داشته باشیم، باز شرایط ایجاب می‌کند که برای برهم زدن این بازی وارد میدان شویم و به گزینه‌ای اصلح در بین نامزدهای موجود رای بدهیم تا کشور از ریل مورد نظر خارج نشود.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها در مسیر امضا و اجرای برجام از سوی کاسبان تحریم داخلی و خارجی، بیان کرد: حل مسائل کشور در گرو تعامل سازنده با همه کشورهای جهان بر اساس شعار نه شرقی- نه غربی است و اکنون مردم باید در این راستا دست به انتخابی معقول بزنند.

رحیم‌پور ادعای حل همه مشکلات و مبارزه با فساد از سوی نامزدها در جریان تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌ها را یادآور شد و اظهار کرد: افرادی با وجود اینکه پیش‌تر نیز مسئولیت‌هایی در این زمینه داشتند اما کارنامه قابل قبولی با توجه به سال‌های مسئولیت خود ارایه نکرده‌اند که چنین مواردی می‌تواند مبنای خوبی برای سنجش میزان اعتقاد و عمل‌گرایی نامزدها نسبت به شعارهای این چنینی و انتخاب اصلح باشد.

امکان تخلف در روند اجرایی انتخابات وجود ندارد

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل نیز با اشاره به تمهیدات انجام گرفته برای تضمین برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی گفت: امکان تخلف در روند اجرای انتخابات ۲۸ خرداد وجود ندارد.

بهروز ندایی افزود: رای‌گیری با استفاده از کد ملی و دستگاه‌های احراز هویت انجام می‌شود و امکان هیچ گونه تقلب و شبهه‌ای در روند اخذ آرا وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی و مدیران حق استفاده از امکانات دولتی بر له یا علیه نامزدهای انتخابات را ندارند، تصریح کرد: در صورت بروز تخلف در این زمینه برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه سامانه پیامکی برای اطلاع‌رسانی نزدیکترین شعبه اخذ رای به واجدان شرایط فراهم شده است، اضافه کرد: تعداد شعبه‌های اخذ رای ۱۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به مشارکت ۷۳ درصدی مردم استان در انتخابات دوره قبل، امید می‌رود در این دوره نیز میزان مشارکت بالاتر از ۵۰ درصد باشد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.

استان اردبیل با ۳۱ شهر و ۱۲ شهرستان بیش از یک میلیون نفر واجد شرایط دارد که از این تعداد افزون بر ۲۳ هزار نفر رای اولی هستند.

نظر شما