شناسهٔ خبر: 47821689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

مسیر بازآفرینی محلات مشهد هموار نیست؛ تدوین اسناد توسعه تاخیر دارد

مشهد- با وجود اینکه طرح ایجاد و تأسیس دفاتر تسهیل‌گری و بازآفرینی در محلات افزون بر دو سال در مشهد راه اندازی شده است اما روند اقدامات کمی کند پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۸ بود که در سازمان بازآفرینی شهری،طرح ایجاد و تأسیس دفاتر تسهیل گری و بازآفرینی در محلات باهدف ایجاد مشارکت حداکثری برای رفع مشکلات مردم منطقه از طریق خود مردم و هم چنین شناسایی تمام نقاط ضعف در محله و حل مشکلات و مسائل بافت فرسوده از طریق مشارکت حداکثری اهالی همان محله آغاز شد.

اولین دفتر تسهیلگری در شهر مشهد در محله طرق شروع به فعالیت کرد و لذا بر همین اساس محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری برحسب تفسیر و تشخیص وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران، نیازمند بازآفرینی خواهند شد.

دراین‌بین و باوجود گذشت ۲سال از ایجاد این دفاتر هنوز اسناد در بسیاری از محلات تدوین‌نشده و یا اگر هم تدوین‌شده است در انتظار تصویب نهایی به سر می‌برند و باید اذعان کرد هنوز هیچ اتفاق خاصی در این مسیر نیفتاده است.

امتداد مصلا تا مصلای شرقی
مدیر دفتر توسعه،تسهیل و بازآفرینی محله شهرک شیرین و مصطفی خمینی و عمار یاسر در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه اولین سند توسعه در حال تدوین است و تا دو ماه آینده تدوین آن به پایان خواهد رسید عنوان کرد: پس از تدوین این اسناد برای تصویب به کارگروه استانی دفاتر تسهیل و پس‌ازآن به کارگروه کشوری فرستاده خواهد شد.

صاحب‌قلم با اشاره به اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این محله گفت: با توجه به اینکه پل غیر هم‌سطح مصلا از بین شهرک شیرین و عمار یاسر عبور می‌کند اثر اقتصادی خوبی خواهد داشت و به عبارتی مصلا شرقی در این منطقه احداث می‌شود و پیشنهاد ما این بوده که مشابه مصلا وضع موجود در ضلع شرقی هم ادامه داشته باشد.

مسیر بازآفرینی محلات مشهد هموار نیست؛ تدوین اسناد توسعه تاخیر دارد

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد تأسیس یک ورزشگاه،مرکز درمانی و... را در سند توسعه داده‌ایم بیان کرد:اعتبارات ما در سال گذشته ۳۰میلیارد ریال بود که هم در شهرک شیرین و هم مصطفی خمینی هزینه شد وام سال هم ۱۵میلیارد تومان برای این محله بودجه در نظر گرفته‌شده است دادیم به منطقه و طرح‌ها تائید شده است وانشاالله تا یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

مدیر دفتر توسعه،تسهیل و بازآفرینی محله شهرک شیرین و مصطفی خمینی و عمار یاسر همچنین اظهار داشت: هم چنین یکسری پروژه‌های کوچک‌مقیاس وجود دارد که در محله و منطقه در حال اجرا است.

وی در خصوص قابلیت اجرایی داشتن اسناد و پروژه‌های ارائه‌شده در اسناد توسعه نیز عنوان کرد: پروژه‌های در سند چشم‌انداز و سند توسعه آورده و در صورت تائید نهایی شدن ۱۰۰در صد قابلیت اجرایی شدن را دارد.

صاحب قلم در خصوص اینکه چه ضمانتی وجود دارد که با تغییر اعضای شورای شهر فعلی و مسئولان شهری این پروژه‌های ادامه پیدا کنند و باروی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر این پروژه‌های متوقف نشوند نیز به ما گفت: بیش از نیمی از رأی‌دهندگان به نامزدهای شورای در این مناطق و پایین‌شهر سکونت دارند و بیشتر شعارهای کاندیداها هم بر روی این مناطق متمرکزشده است،بنابراین به نظر نمی‌رسد باروی کار آمدن اعضای جدید در شورای شهر و شهرداری  پروژه‌های این مناطق متوقف شود؛بلکه برعکس ما امیدواریم این مسیر سرعت بیشتری هم به خود بگیرد.   

زیرساخت‌ها ۱۰۰درصد مهیاست
مدیر دفتر تسهیل گری و بازآفرینی در محله مهرآباد مشهد هم با اشاره به اینکه سند محله مهرآباد در حال تدوین و در کمیسیون‌های ستاد بازآفرینی شهرستان در دست بررسی است به بازار می‌گوید: حدود ۳۰محله در این منطقه در دست توسعه هستند که اسناد نیمی از آن‌ها به‌طورقطع تدوین‌شده و در ستاد شهرستان و ستاد استاد در مرحله تصویب هستند و مابقی نیز در دست تدوین است و به‌زودی تدوین اسناد هم انجام خواهد شد.

محمد احمدی طایفه بابیان اینکه زیرساخت‌ها و پتانسیل لازم برای اجرایی شدن تصمیمات و تصویب‌ها برای توسعه و بازآفرینی در این منطقه به‌طور ۱۰۰درصد وجود آماده و مهیاست به ما می گوید: اسناد توسعه پس از تصویب در ستاد شهرستان و ستاد استانی درنهایت ستاد ملی به تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد.

وی با اشاره درصد بالای تحقق‌پذیری پروژه‌های بازآفرینی تصریح می کند: بر اساس تصویب برنامه ششم توسعه ۳۰درصد از درآمدهای داخلی ارگان‌های ستاد بازآفرینی باید به محلات هدف اختصاص پیدا کند؛ بر همین اساس بیشتر اعتباراتی که به ما اختصاص پیدا می‌کند از این ۳۰درصد و اعتباراتی است که خود ستاد ملی بازآفرینی ایران به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهد.

احمدی اذعان می کند: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه و محله مهرآباد به‌طور کامل مشخص‌شده و در انتظار تصویب بودجه و مبلغ اختصاصی به این منطقه هستیم.

مدیر دفتر تسهیل گری و بازآفرینی در محله مهرآباد مشهد با اشاره به اینکه بحث بازآفرینی محلات تنها مختص به شهرداری نیست؛بلکه یک اقدام جامع و مشترک ملی است و ربطی به یک ارگان خاصی ندارد که با تغییر اعضای یک مجموعه پروژه‌ها به‌طور کل نادیده گرفته شود می افزاید: اما شهرداری مشهد در این مدت از این ظرفیت استفاده کرده و به سمت تحقق این موضوع حرکت کرده است.

مسیر بازآفرینی محلات مشهد هموار نیست؛ تدوین اسناد توسعه تاخیر دارد

وی تأکید می کند: الگوی بازآفرینی محلات الگوی موفقی در برخی از محلات بوده است و قرارهایی هم که با دفاتر تدوین‌شده حداقل تا دو سال دیگر استمرار دارد؛از این بابت شورای شهر بعدی و حتی شهردار بعدی هم این الگو مشترک را ادامه خواهند داد.

نیاز به سطح بالای هماهنگی داریم
سرپرست معاونت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه در این خصوص در بسیاری از محلات مشهد دچار مشکلات اساسی در زیرساخت‌ها هستیم، اظهار داشت: این موضوع باعث شد به سمت مفاهمه و تعامل رودررو با مردم این مناطق برویم و نظراتشان را در قالب طرح‌های توسعه محله جمع‌آوری و در طرح توسعه لحاظ کنیم.

مهدی حاتمی با اشاره به اینکه دفاتر یک سال از زمان شروع دفتر زمان‌دارند که طرح توسعه محله‌شان را ارائه کنند و عمدتاً در زمان مصوب در قراردادشان این اسناد را ارائه کرده‌اند، عنوان کرد: در مراحل بعد که نیاز به تصویب دستگاه‌های دیگر دارند به دلیل نو  وجدید بودن طرح احتیاج به سطح بالایی از هماهنگی‌ها دارد که همین دلیل ساختار تصمیم‌گیری در سازمان‌ها را زمان‌بر کرده است.

وی بابیان اینکه بیش از نیمی از محلات در مرحله تدوین اسناد توسعه محله هستند،در خصوص مراحل تدوین و تصویب اسناد افزود:پس از رفت‌وبرگشت اسناد در سازمان بازآفرینی، اسناد تدوین‌شده باید در شهرداری مراحل تصویب را طی کند و پس‌ازآن در ستاد بازآفرینی شهرستان به ریاست فرماندار در کارگروه‌ها و دستگاه‌های مختلف بررسی و برای تصویب به ستاد استان ارسال می‌شود. 

سرپرست معاونت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد با تأکید بااینکه اجرای تمامی مراحل بازآفرینی  و طرح توسعه محله تنها با شهرداری نیست و دستگاه‌های مختلف باید اجرا شود،عنوان کرد: درواقع شهرداری به‌عنوان ارائه دهند و فرمانداری به‌عنوان تصویب‌کننده نیستند؛بلکه هرکدام از مراحل طرح توسعه به متولی خودش ارجاع داده می‌شود تا کسری محله و بودجه آن را تأمین شود.

نظر شما