شناسهٔ خبر: 47821646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طرح هادی، مبنای توسعه روستا است

زهرا صفری

کارشناس مسئول دفتر فنی و تهیه طرح‌های اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: روستایی که دارای طرح هادی باشد، مبنای توسعه در آن روستا مشخص است، یعنی تمام فرآیندهای توسعه‌ای روستا بر اساس این طرح صورت می‌گیرد، اگر روستایی که فاقد طرح هادی باشد، قطعا از امکانات زیرساختی بهره‌مند نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

علی چراغیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طرح هادی روستایی یکی از طرح‌های توسعه عمران ناحیه‌ای است که به صورت نقطه‌ای برای روستا تهیه می‌شود، اظهار کرد: طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی بافت موجود در روستا، نحوه استفاده از زمین به‌منظور تعیین کاربری‌هایی هم‌چون عمومی، خدماتی، مسکونی و گسترش آینده روستاها و ساماندهی معابر انجام می‌شود، به عبارتی این طرح بافت موجود روستا و خدمات موردنیاز روستا را ساماندهی و زیرساخت توسعه در روستا را فراهم می‌کند.

کارشناس مسئول دفتر فنی و تهیه طرح‌های اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: در حقیقت روستایی که دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار باشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به اجرای طرح هادی در آن است، بر این اساس سالانه از محل اعتبارات دولتی، مطالعات طرح‌های هادی روستایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح هادی روستایی طرحی کالبدمحور و مطالعاتی است، تصریح کرد: روستایی که دارای طرح هادی باشد مبنای توسعه در آن روستا مشخص است، یعنی تمام فرآیندهای توسعه‌ای روستا بر اساس این طرح صورت می‌گیرد و دستگاه‌های خدماتی فعالیت خود را به واسطه طرح هادی روستایی انجام می‌دهند از طرفی روستایی که فاقد طرح هادی باشد، قطعا از امکانات زیرساختی بهره‌مند نخواهد شد.

چراغیان با تاکید بر اینکه توسعه و تحولاتی که به وسیله طرح هادی روستایی وجود دارد موجب ارتقای سطح کیفیت زندگی افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: به واسطه اجرای طرح هادی روستایی، کیفیت شرایط زندگی افراد تغییر خواهد کرد، به نوعی می‌توان گفت سطح رفاه مردم روستا افزایش پیدا می‌کند، حتی به موضوع کاهش مهاجرت و مهاجرت معکوس نیز کمک می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۵۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهارمحال و بختیاری، گفت: از این تعداد، برای ۵۶۱ روستا طرح هادی تهیه شده است، یعنی این امر به طور ۱۰۰ درصد محقق شده که برای روستاهای باقیمانده امکان تهیه طرح به دلیل قرار گیری در حریم سد یا جابجایی امکانپذیر نبوده است.

کارشناس مسئول دفتر فنی و تهیه طرح‌های اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد:علاوه بر تهیه طرح هادی روستایی، بازنگری نیز صورت می‌گیرد، یعنی طرح‌ها بعد از تصویب، طی افق ۱۰ ساله باید مورد بازنگری قرار گیرند و هر ساله طرح‌هایی در دستور کار بازنگری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به سرشماری جدید در سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: با انجام این سرشماری احتمال دارد، روستاهایی که در گذشته دارای جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار بوده، اکنون به بالای ۲۰ خانوار رسیده باشند که بنا به تکلیف قانونی، برای تهیه طرح هادی روستایی آن روستاها در دستور کار اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

نظر شما