شناسهٔ خبر: 47821384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اعتراف به ظلم/ انتقاد لاریجانی و پاسخ کدخدایی

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی

حیدر مصلحی به‌ تازگی گفته‌ بود آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی به خواست او در شورای‌ نگهبان ردصلاحیت شد، چون رأی بالایی داشت و به مصلحت نظام نبود که در انتخابات حاضر باشد. این اظهارنظر مصلحی موجی انتقادی به راه انداخت. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و فرزند آیت‌الله هاشمی، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت و از عملکرد شورای نگهبان تظلم‌ خواهی کرد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت‌های نهم و دهم هم بعد از صحبت‌های اخیرش درباره علت رد صلاحیت هاشمی‌ رفسنجانی، متنی را در صفحه اینستاگرامش خطاب به ملت ایران منتشر کرده و گفته که فیلم منتشر شده درباره او کامل نبوده است.

در متن منتشر شده از سوی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد آمده است: «فیلم منتشرشده در فضای مجازی بخشی از نظرات این‌جانب درخصوص فرایند تأیید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است. البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و به‌زودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین‌گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم، شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند».

به نظر می‌رسد عقب‌نشینی مصلحی در واکنش به همین اعتراضات و به‌ ویژه پاسخ کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، بوده که در توییتی نوشته بود: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به‌شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد».

چهره هفته؛ محسن مهرعلیزاده

صبح روز گذشته بود که خبر انصراف محسن مهرعلیزاده از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد در ادامه هم وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای این خبر را تایید کرد. این اقدام مهرعلیزاده با واکنش مثبت اصلاح طلبان مواجه شد.

سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی، اقدام مسؤولانه و فداکارانه محسن مهرعلی‌زاده را شایسته تقدیر فراوان دانست.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای در پیامی از تصمیم محسن مهرعلیزاده برای انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تقدیر کرد.

او در این پیام تاکید کرد که اقدام شما، پیام روشنی به هواداران و دیگر دوستان و عزیزانی است که با وجود همه تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها و ردصلاحیت‌ها بازهم اراده خود را برای اصلاح و تغییر امور برای بهبود وضعیت زندگی و ارتقای کشور عزیزمان ایران را در قالب صندوق‌های رأی پیگیری می‌کنند.

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح طلب، هم نوشت: وظیفهٔ خود می‌دانم از برادر عزیزم، جناب آقای محسن مهرعلیزاده، به عنوان یک‌ هم‌وطن تشکر کنم. انصراف فداکارانهٔ ایشان از نامزدی برای مصالح ایران و ایرانیان و این‌که در جریان رقابت‌های انتخاباتی بعد از حذف‌های وسیع صدای مطالبات اصلاح‌طلبانه شدند در حافظهٔ سیاسی ایران و اصلاحات خواهد ماند و از ایشان نام نیک به یادگار خواهد گذاشت.

خبر هفته؛ پیگیری پرونده انتشار فایل صوتی ظریف

اردیبهشت‌ماه بود که فایل صوتی محرمانه سه‌ ساعته مصاحبه ظریف که براساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه برای ثبت در حافظه سازمانی بوده سر از رسانه‌های بیگانه درآورد.

غلامحسن اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، درباره رسیدگی به این پرونده گفت: برای برخی از متهمان پرونده فایل صوتی ظریف قرار تأمین صادر و با قید این قرار آزاد هستند، به محض اینکه پرونده نهایی شود، نتیجه‌گیری‌های کلی را اعلام می‌کنیم. فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف به یک پرونده مهم کیفری تبدیل شده است و به‌ زودی دادگاه رسیدگی به اتهامات افراد دست‌اندرکار تهیه و احتمالا انتشار آن برگزار خواهد شد، هرچند هنوز اسامی متهمان و البته مسببین انتشار این فایل صوتی منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد اسامی افراد نام‌آشنایی در این پرونده به‌عنوان متهم وجود داشته باشد.

خبر مهم هفته؛ انصراف زاکانی

 علیرضا زاکانی پس از حضور در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهید حاج محمود (عبدالله) نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره گیری کرد.

زاکانی در سخنانی گفت: با توجه به اقبال فراوانی که از آیت الله رئیسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رای می‌دهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.

 وی امروز همچنین در حساب کاربری خود در توییتر ‌نوشت: «مردم شریف ایران!

با ایده و برنامه‌ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش‌های انقلاب خمینی (ره) و فریاد غارت‌زده‌ها بر سر غارتگران باشم. هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن، برادر عزیزم آقای رییسی است. در فرهنگ بسیجی، انصراف ازطی مسیر معنا ندارد.»

این اقدام زاکانی با حمایت سید ابراهیم  رئیسی مواجه شد. رئیسی خطاب به زاکانی پس از کناره گیری از انتخابات نوشت: از برادر گرانقدرم جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی که براساس تکلیف انقلابی اش تصمیم به حضور در انتخابات گرفت و «مومنانه» به رقابت پرداخت و امروز هم «مسولانه» تصمیم گرفت، «صمیمانه» تشکر و قدردانی میکنم.

انتقاد هفته؛ رئیس جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: بعضی حرف های عجیبی زدند که مقام معظم رهبری فقط در این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داد! در حالی که خود رهبری فرمودند پیش از این دولت اجازه مذاکره در عمان را دادند. چرا دروغ می گویید و حرف راست نمی زنید و حرف ها را بالا و پایین می کنید. شما که اجازه داشتید هفت سال رفتید مذاکره کردید و آمدید، چه چیزی جز قطعنامه های سازمان ملل برای ایران آوردید؟

روحانی بیان کرد: بعضی از آقایان جوری حرف می زنند که انگار تا به حال هیچ مسئولیتی در کشور نداشته اند! خیلی از این ها صاحب مسند حکومتی هستند و اگر مشکلی در نظام هست آنها هم باید پاسخگو باشند. فقط درباره یک مورد FATF که به آنجا رفت دیدید چه شد و چه مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. حالا چیزی هم طلبکار هستند.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: در شرایطی که جنایتکاری آمده،‌ اقدام تروریستی انجام داده و جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران انجام داده است. یعنی حتی در دارو و مواد غذایی هر دو با هم بوده است.

روحانی افزود: روز گذشته یک مقامی در سوییس اعلام می‌کرد که با آقای بایدن ملاقات کرده و گفته اگر سوییس می‌خواهد در زمینه دارو و غذا اقدامی کند ما مخالف نیستیم و این خیلی عجیب است. بعد از سه سال و نیم رییس جمهور جدید که باید در اولین لحظه دستور می‌داد همه تحریم‌های تروریستی فورا قطع شود، بعد از چند ماه می‌گوید از نظر ما بلامانع است اینطور که در خبرها آمده است.

جنجال هفته؛ نامه لاریجانی به شورای نگهبان

هفته جاری علی لاریجانی، داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، در نامه ای خطاب به شورای نگهبان خواستار اعلام و انتشار عمومی دلایل رد صلاحیتش شده بود.

او در این نامه نوشت: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید. حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در این باره در توییتر نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.»

از این توییت کدخدایی ساعتی نگذشت که علی لاریجانی به او پاسخ داد. لاریجانی این بار در توییتی تاکید کرد: «مطابق دستور حاکمیتی رهبر انقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بندهای ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری درخصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به‌صورت مکتوب دلایل خود را ارائه کند.»

اما در ادامه رییس سابق مجلس که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری احراز نشد و این روزها به تندی مشغول انتقاد از شورای نگهبان و سبک و سیاق اقدامات این نهاد است، در نامه‌ای خطاب به ملت ایران آنان را به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم تمامی نارضایتی‌ها دعوت کرد و خواستار تبدیل 28 خرداد به «روز ملی سرنوشت» شد.

خبر هفته؛ حمایت کروبی از همتی

فرزند حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی کروبی موضع پدرش در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد. فرزند حسین کروبی پس از آنکه در گفت‌وگویی با پایگاه خبری-تحلیلی جماران از توصیه انتخاباتی پدرش به «جبهه اصلاحات ایران» خبر داد و بر این اساس تاکید کرد که مهدی کروبی از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خواسته که برای ایجاد همگرایی میان دو کاندیدای منتسب به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تلاش کرده و در نهایت از گزینه‌ای که از مقبولیت بیشتر برخوردار بود، اعلام حمایت کنند.

 هنوز ساعتی نگذشته بود که فرزند مهدی کروبی از حمایت صریح پدرش از همتی خبر داد و از تصمیم مهدی کروبی نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم سخن گفت. آن‌طور که حسین کروبی در این رابطه به اعتمادآنلاین توضیح داده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی کروبی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کند و به عبدالناصر همتی رای خواهد داد. 

بیشتر بخوانید:

  • همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ی انتخاباتی
  • عالم سیاست عالم صفر و یک نیست/ از کسی نشنیدم که بگوید من کنار می‌کشم/ عدم شرکت در انتخابات، هیچ چیزی را حل نخواهد کرد/ هر رئیس جمهوری که در مشارکت پایین تر انتخاب شود، کارش قدری سخت‌تر است

نظر شما