شناسهٔ خبر: 47821326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بورل: روابط روسیه و اتحادیه اروپا در پایین‌ترین سطح قرار دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تنزل روابط میان بروکسل و مسکو هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سطح روابط میان این اتحادیه و روسیه را در پایین‌ترین سطح خود دانست.

بر این اساس، بورل با هشدار نسبت به وخیم شدن روابط کشور‌های قاره سبز با مسکو، تاکید کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که روابط بروکسل با روسیه در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر قرار گرفته است. ما برای رابطه پایدار و مقتدر با روسیه نیازمند ترکیبی از تعامل، فشار و محدودیت در روابط با این کشور هستیم.

وی افزود: ما باید به صورت تدریجی به دنبال شرایط کنونی روابط با روسیه باشیم.

طی سال های اخیر روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه تیره شده است. جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی در کتاب توهم بزرگ خود دلیل این امر را تفکرات احمقانه لیبرال امپریالیستی آمریکا و متحدانش می‌داند. در نشست سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۲۰۰۸، کشور‌های عضو وعده عضویت گرجستان و اوکراین را به ناتو دادند. این درحالی است که قدرت‌های بزرگ، چون روسیه نسبت به مرز‌های خود حساسیت بالایی دارند.

این تلاش مذبوحانه ناتو در نهایت با واکنش سخت روسیه مواجه شد. جنگ گرجستان تنها چند ماه پس از این نشست در سال ۲۰۰۸، و سپس بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه همراه شد، میخی بر تابوت تفکرات ساده لوحانه لیبرالی کشور‌های غربی در سیاست خارجی بود.

مرشایمر روسیه را قدرتی در حال افول می داند و معتقد است چین به دلیل آنکه از دو عنصر جمعیت قابل توجه و رشد اقتصادی بالا برخوردار است، تهدید اصلی برای امنیت ملی آمریکاست. از این رو، این اَبَر استراتژیست آمریکایی معتقد است واشنگتن باید با تاکید بر تفکر رئالیستی تمرکز خود را بر چرخش به سمت آسیا و جلوگیری از هژمون شدن چین در این منطقه معطوف کند. 

پیش تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به کاهش روابط روسیه با آمریکا اذعان کرده و گفته بود: سطح پایین تماس و ارتباطی که مسکو و واشنگتن در حال حاضر تجربه می‌کنند حتی شدیدتر از زمان اتحاد جماهیر شوروی است. حتی در طول دوره شوروی، کاهش تماس و گفتگو آنقدر شدید نبود. اکنون نیز این کاهش با افزایش درگیری‌های بالقوه در سراسر جهان همزمان شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما