شناسهٔ خبر: 47821235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سقوط ترامپ و نتانیاهو؛ سیاست‎های آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر می‎کند؟

سقوط دونالد ترامپ در آمریکا و بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی همچنان با واکنش‎هایی همراه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دو فرد از قدرت برکنار شدند، دو فردی که با سیاست‌های خود، منطقه غرب آسیا و حتی دنیا را تا مرز جنگ همه جانبه پیش بردند و به آشوب کشیدند.

این دو اکنون نیستند، اما تفکرات، اقدامات، تصمیمات و انگیزه‌های آن‌ها همچنان وجود دارد، آن‌ها دارای یک ایدئولوژی خطرناک هستند که هر آن ممکن است بار دیگر به قدرت باز گردند و پیگیر اقدامات قبلی خود شوند.

اگرچه افرادی که جایگزین این دو شده‎اند نیز دارای همان ایدئولوژی و تفکرات ترامپ و نتانیاهو هستند که تنها تفاوت میان آن‌ها سبک اجرای تصمیمات بر اساس ایدئولوژی مشترک است.

ترامپ کنار گذاشته شد؛ چهار سال ریاست جمهوری ترامپ برای آمریکا کافی بود، باید فرد دیگری روی کار می‌آمد تا اهداف و برنامه‌های واشنگتن را به گونه‌ای که حاکمیت لیبرال سرمایه داری تدوین کرده مو به مو اجرا کند، برای همین ترامپ در یک انتخابات شکست خورد و در شرایط انزوایی قرار گرفت.

جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا اکنون ۵ ماه از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد، به ظاهر تفاوت‌هایی میان او و ترامپ وجود دارد اما این تفاوت‌ها ظاهری است و در عمق و ریشه آن تغییر و تفاوتی دیده نمی‌شود؛ سیاست‌ها یکی است، اجرا تفاوت دارد.

ترامپ خنجر را از رو بسته بود، بایدن با پنبه سر می‌برد، تفاوت در ابزاری است که این دو حزب برای ادامه جنایات خود در دنیا به کار می‌برند.

پس از سقوط دونالد ترامپ از قدرت در آمریکا، چند ماه پس از او، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از درون با چالش‌های جدی روبرو بود، سقوط کرد و قدرت به دست یک  کابینه ائتلافی با نخست وزیری نفتالی بنت، افتاد.

نکته مهم این سقوط‌ها این است که هر دو آن‌ها با سیاست‌های خود علیه ایران، در پی توطئه در منطقه، تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی بودند، اما ایران همچنان با قدرت پیش می‌رود و دشمنانش در حال افول و زوال هستند.

اکنون با سقوط ترامپ در آمریکا و نتانیاهو در اسرائیل برخی تصور دارند که این اتفاقات می‌تواند باعث شود تا آمریکا برای بازگشت به برجام راحت‌تر تصمیم گیری کند و یا برعکس بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای دشوارتر می‌شود.

رژیم صهیونیستی از زمان شکل گیری مذاکرات هسته‌ای با حل مسئله هسته‌ای ایران مشکل داشت و با آن مخالفت می‌کرد.

نتانیاهو از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که مذاکرات ایران و ۱+۵ آغاز شد، با این روند مخالف بود و سعی داشت تا آن را متوقف کند چرا که رژیم صهیونیستی اعتقاد داشته و دارد که نباید در ایران هیچگونه فعالیت هسته‌ای وجود داشته باشد.

این خواسته و فشار رژیم صهیونیستی در حالی است که این رژیم خود دارای تاسیسات هسته‌ای است که آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ نظارتی بر آن‌ها ندارد و علاوه بر آن دارای بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای است که خطر جدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب می‌شود.

هیچگاه تغییر نخست وزیر در اراضی اشغالی سبب نرمش و همراهی رژیم صهیونیستی با آمریکا برای احیای برجام نخواهد شد مگر آن که آمریکا مستقلاً در این زمینه تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما