شناسهٔ خبر: 47821221 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به فضای مناسب دانشگاه‌ها

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها از کوچک‌ترین فضا برای افزایش تعداد دانشجویان بهره می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات دانشگاهیان از دولت آتی به منظور بهبود سیاست‌ها و اقدامات در آموزش عالی اظهار کرد: آموزش عالی ایران موضوعات متنوعی دارد.

او افزود: پدیده «مدرک گرایی» یکی از مهم‌ترین معضلات فعلی آموزش عالی کشور است که دولت فعلی یا دولت آتی باید به رفع این معضل توجه داشته باشد.

مهدی تصریح کرد: از آن جایی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک مرکز کارآموزی برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین دروس عملی و کارگاهی و آزمایشگاهی باعث می‌شود تا محصلان به سمت و سوی معضل مدرک گرایی نروند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: دانشگاه‌های ایران در بحث ارتباط با جامعه به خصوص در شهر‌های کوچک بسیار ضعیف عمل می‌کنند و این معضل بسیار وحشتناک‌تر از پدیده مدرک گرایی است، ارتباط با صنعت و جامعه و خدمت و محیط پیرامون باعث می‌شود تا دانشجویان سواد لازم را به دست آورند و بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های شان را بیش از پیش افزایش دهند.

او اضافه کرد: یکی دیگر از معضلات آموزش عالی محدود بودن منابع مالی و بودجه است، یعتی تمام اعتبارات وزارت علوم که در دانشگاه‌های ایرانی توزیع می‌شود به میزان اعتبار یک دانشگاه در خارج از کشور است و با وجود بیش از ۳ میلیون جمعیت ایرانی نباید این اعتبار کم باشد، چرا که کمبود بودجه باعث می‌شود تا پژوهش، کیفیت و رفاه زندگی دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی برای تربیت دانشجویان متناسب با آرمان‌های نظام در حاشیه قرار بگیرد.

ضعف کشور در گرو کمبود بودجه دانشگاه‌ها

مهدی با بیان اینکه کمبود بودجه دانشگاه‌ها باعث ناامیدی دانشجویان به آینده می‌شود، تاکید کرد: کمبود بودجه باعث ضعف کشور می‌شود و به اینصورت دانشجویان امید به زندگی را از دست داده و دچار افسردگی می‌شوند؛ چرا که همین عامل فضای جامعه را برای فعالیت آن‌ها کوچک کرده و دیگر نمی‌توانند از استعداد‌های شان در راستای بهبود جامعه استفاده کنند.

اوافزود: منابع مالی و اعتباری دانشگاه‌های ایران اگر ۱۰ برابر هم شوند باز کم خواهند بود و حتی در صورت ۱۰۰ برابر شدن شاید به حالت نرمال برسند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: از آن جایی که دانشگاه‌های ایران با محیط و جامعه ارتباط ندارند؛ بنابراین اکثر پژوهش‌های ما حالت انتزاعی پیدا کرده اند و دیگر نمی‌توانند مسائل جامعه را رفع کنند.

مهدی اضافه کرد: خیلی از تحقیقات، مقالات و نوشته‌های ایرانی که در مجلات خارجی به چاپ می‌رسند کیفیت لازم را ندارند، یعنی متناسب با نیاز‌های جامعه نیستند.

او بیان کرد: در حال حاضر فضای دانشگاهی از نظر استاد، رئیس، دانشجو و ... به سمت کمیت گرایی است و این روند روز به روز در حال افزایش است، برای مثال دانشگاه‌ها از هر زمین خالی برای افزایش تعداد دانشجو استفاده می‌کنند که این معضل اساسی آموزش عالی کشور است؛ بنابراین رویکرد کمیت گرایی در برخی زمینه‌ها متضاد کیفیت گرایی است و همین عامل باعث افزایش تقلب های علمی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما