شناسهٔ خبر: 47821203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حمایت جزیره‌ای اصلاح‌طلبان از رئیس اخراجی بانک مرکزی؛

از ماجرای بنزین ۵ هزار تومانی تا حمایت شکننده خاتمی از همتی!

این افشاگری زاکانی نشان داد همتی که این روزها به هر ریسمانی چنگ می‌اندازد تا اقبال عمومی را سمت خود بکشاند، شبیه‌ترین شخصیت به حسن روحانی را دارد با ایجاد دوگانه سازی کاذب به دنبال پیروزی در این انتخابات است. چه بسا اگر او جای روحانی، رئیس جمهور بود قطعا به جای بنزین ۳ هزار تومانی با بنزین ۵ هزار تومانی مواجه بودیم!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تنها ۲۴ ساعت مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ولی همچنان لیدرهای جریان اصلاح‌طلبی یا درصدد دلسرد کردن مردم برای حضور در پای صندوق های رأی هستند یا هنوز تصمیم‌شان را برای حمایت از همتی نگرفتند!

اصلاح طلبان و سلبریتی‌های سیاست‌زده‌ای که در این ۸ سال اخیر با جان و دل از دولت تدبیر و امید حمایت کردند، اما این بار هم به مانند انتخابات ۹۸ که دست برتری در انتخابات ندارند سعی در مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند تا با حاشیه‌سازی بتوانند برچسب «رئیس جمهور حداقلی» رئیس جمهور آینده را دچار حواشی سیاسی کنند.

این جریان که بازی را از پیش باخته دیدند و اکنون که عدم اقبال عمومی همتی و مهرعلیزاده(کاندیدای انصرافی) را در انتخابات مشاهده کردند، به دنبال دوگانه‌سازی «انتصاب» و «انتخاب» و القاسازی مهندسی انتخابات از سوی شورای نگهبان هستند.

پویش «رأی بی رأی»؛ همصدایی جریان اصلاحات و اپوزیسیون

در شرایطی که مدعیان اصلاحات در تلاش‌اند تا با برخی اقدامات نتیجه رفتار‌های قهرآمیز خود تحت عنوان «مشارکت غیرفعال» را به رخ حاکمیت بکشانند و بین مردم و صندوق‌های رأی دیوار بکشند، جریان و رسانه‌های اپوزیسیون و معاند فارسی‌زبان نیز بیکار ننشسته و هرروز در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای خود در ده‌ها گزارش و میزگرد بر طبل «تحریم انتخابات» می‌کوبند. علاوه بر این، فعالان ضدانقلاب هر هفته تحت عناوینی مانند «فعالان سیاسی، مدنی و صنفی» با انتشار بیانیه‌ها و طومار‌ها و تشکیل کمپین رأی بی‌رأی، مخدوش سازی وجهه شورای نگهبان، انتخابات و جایگاه ریاست‌جمهوری را در دستور کار قرار داده‌اند!

از ماجرای بنزین ۵ هزار تومانی تا حمایت شکننده خاتمی از همتی!

عدم اقبال اصلاح‌طلبان به همتی!

پس از اینکه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان (جبهه اصلاحات ایران) طی جلسه‌ای برای حمایت از دو نامزد اصلاح طلب رأی گیری کرد و بی نتیجه ماند، مجوزی به احزاب داده شد که از نامزد مدنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند.

در جلسه دوشنبه شب احزاب اصلاح‌طلب مسئله حمایت از همتی رای نیاورد. باردیگر در جلسه سه‌شنبه شب این مسئله مطرح می‌شود و باردیگر نظر جمعی اصلاح‌طلبان این می‌شود که در این دور از انتخابات نامزدی معرفی نکنند. حتی خاتمی که در دو دوره قبل ریاست جمهوری از روحانی حمایت کرده بود برای این دور از انتخابات ریاست جمهوری از هیچ نامزدی حمایت نکرد.

خاتمی هم حرفی برای گفتن ندارد!

روایتی از مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۹۴ منتشر شد که روحانی یک هفته قبل از انتخابات ۹۲ تنها ۳ درصد محبوبیت داشت و تنها بخاطر حمایت‌های هاشمی این ۳ درصد به ۵۰ درصد رسید. فرض بر این است که اصلاح‌طلبان چنین ظرفیتی دارند، در سال ۹۶ خاتمی از روحانی حمایت کرد تا رئیس جمهوری که برای بار دوم در انتخابات شرکت کرده است بتواند دوباره رئیس جمهور شود. اکنون چرا خاتمی از نامزدی که محبوبیتش بالاتر از محبوبیت روحانی در سال ۹۲ است حمایت نمی‌کنند تا رئیس جمهور شود؟

اما پاسخ این سوال را مصطفی تاج‌زاده که خود در انتخابات نام‌نویسی کرد در گفت‌وگو با رسانه خبری همشهری می‌دهد و می‌گوید: تردید نسبت به بهبود اوضاع و امور کشور با روند جاری به حدی بالا رفته است که آقای خاتمی می‌گوید «من اگر تکرار هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند.»

همتی رئیس جمهور شود، بنزین ۵ هزار تومان می‌شود؟

زاکانی نامزد انصرافی انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به نقش عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ماجرای بنزین و گران‌شدن آن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: آقای همتی آبان ۹۸ گفت نرخ بنزین ۴ درصد در سال بر روی تورم تاثیر دارد و مشکلی ایجاد نمی ‌کند؛ بعدا گفت مخالف افزایش قیمت بنزین بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم! چرا دروغ می‌گویید؟!

زاکانی تصریح کرد: نامه رسمی همتی موجود است که با امضای وی ۳۱ شهریور ۹۸ درخواست کرده قیمت بنزنین ۵ هزار تومان و قیمت نفت گاز یک‌هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود؛‌ حالا چرا دروغ می‌گویید؟!

این افشاگری زاکانی نشان داد همتی که این روزها به هر ریسمانی چنگ می‌اندازد تا اقبال عمومی را سمت خود بکشاند، شبیه‌ترین شخصیت به حسن روحانی را دارد با ایجاد دوگانه سازی کاذب به دنبال پیروزی در این انتخابات است. چه بسا اگر او جای روحانی، رئیس جمهور بود قطعا به جای بنزین ۳ هزار تومانی با بنزین ۵ هزار تومانی مواجه بودیم!

از ماجرای بنزین ۵ هزار تومانی تا حمایت شکننده خاتمی از همتی!

چرا اصلاح‌طلبان به طور رسمی موضع‌گیری نمی‌کنند؟

اصلاح‌طلبان بر این امر واقف‌اند که با هر گزینه‌ای وارد میدان رقابت می‌شدند امکان توجیه وضع موجود برایشان وجود نداشت. از طرفی نمی‌توانستند ژست اپوزیسیون برای شرایط فعلی را هم داشته باشند چرا که هرچه هست عملکرد خودشان است. البته عزل همتی توسط روحانی در روزهای منتهی به انتخابات جهت سفید کردن وجهه این نامزد و امکان ایجاد فرصتی برای فاصله گذاری با این دولت آخرین امید این جریان بود که آن‌هم نتیجه نداد.

عبدالله گنجی در صفحه توییتر خود پیرامون همین موضوع نوشت: «تقریبا همه شخصیت های مطرح اصلاحات مستقیم یا غیرمستقیم (تشکر از مهرعلیزاده) از همتی حمایت کردند. تاکنون ١۵ حزب اصلاح طلب از همتی حمایت کرده اند که قابل تقدیر است. حمایت تجزیه ای می کنند اما حاضر به حمایت ترکیبی نیستند.چرا؟ پاسخ: چون ما با تابلوی جریان نباید از مردم شکست بخوریم.»

ائتلاف ۱۴۰۰؛ آخرین حربه همتی - مهرعلیزاده

محمد ایمانی از فعالان سیاسی و رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت: بعد از حزب اشرافی کارگزاران، ارگان رسمی حزب "اتحاد ملت" (حزب مشارکت سابق) هم به عنوان یکی از سه حزب پدرخوانده در جبهه اصلاحات، در خدمت حمایت از همتی به میدان آمد. خبرهای موثق حاکی است که اصلاح طلبان با همه ظرفیت از همتی حمایت می کنند، اما به خاطر در جا زدن رای همتی زیر عدد چهار پنج درصد، نگرانند علنی کردن حمایت خاتمی و نهاد اجماع ساز وی، پس از انتخابات، به اسباب سرشکستگی بیشتر این طیف تبدیل شود.

از ماجرای بنزین ۵ هزار تومانی تا حمایت شکننده خاتمی از همتی!

از سوی دیگر روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «حسین کروبی فرزند مهدی کروبی به اعتمادآنلاین گفته بود که پدرش تصمیم به آن گرفته که به همتی رأی بدهد. همچنین‌ پس از اعلام ‌نظر جبهه اصلاحات و از همان ساعات ابتدایی سه‌شنبه نیز برخی منابع غیررسمی از احتمال حمایت بعضی احزاب و اشخاص شاخص اصلاح‌طلب از همتی یا مهرعلیزاده حکایت دارد...حالا آن اصلاح‌طلبانی که تصمیم به حمایت از یکی از این دو دارند به تکاپو افتاده‌اند تا آنان را به نقطه ائتلاف برسانند. دیروز سیدهادی خامنه‌ای در مرقومه‌ای خطاب به محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی از این نوشت که «در روزهایی که پس از ردصلاحیت غیرقابل ‌توجیه شماری از نامزدهای شایسته انتخابات ریاست‌جمهوری، موجی از نگرانی و ناامیدی بخش وسیعی از جامعه را در برگرفت»

پس از کش و قوس‌های فراوان، سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات ایران با صدور اطلاعیه‌ای حمایت خود را از نامزدی عبدالناصر همتی در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد و در این اطلاعیه عجیب نوشت: «جمهوریت نظام را با تمام توان حفظ می‌کنیم و نمی‌گذاریم عده‌ای با برداشت‌های ناصحیح از اسلامیت، مهندسی انتخابات را نهادینه کنند و مردم را از مشارکت در سرنوشتشان محروم نمایند. این بار هم مردم با رای به دکتر عبدالناصر همتی استاد فرهیخته دانشگاه تهران بازی اقتدارگرایان را برهم می زنند...»

گزارش از یاسین قاسمی

نظر شما