شناسهٔ خبر: 47821162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

گریه کردن فوایدی هم دارد

تهران (پانا) - گریه پاسخی طبیعی انسان نسبت به طیف وسیعی از احساسات از جمله غم، اندوه، شادی و ناامیدی است، اما آیا گریه واقعا برای سلامتی فایده دارد؟ گریه کردن امری غیرمعمول نیست و هر دو جنس زن و مرد فراتر از حد تصور گریه می‌کنند. در ایالات متحده زنان به طور متوسط 3.5 بار در ماه و مردان به طور متوسط 1.9 بار در ماه گریه می کنند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش آخرین خبر، جالب اینجاست انسان تنها جانداری است که گریه می‌کند. این مقاله به چرایی گریه انسان و مزایای آن برای سلامتی می پردازد.

چرا افراد گریه می کنند؟
انسان سه نوع اشک تولید می کند:

پایه: مجاری اشک به طور مداوم اشک پایه ترشح می کند، مایعات ضدباکتری غنی از پروتئین که به رطوبت چشم در هر بار پلک زدن فرد کمک می کند.
رفلکس: این نوع اشک توسط محرک هایی مانند باد، دود یا بوی پیاز ایجاد می شود و برای از بین بردن مواد تحریک کننده و محافظت از چشم ترشح می شوند.
احساسی: انسان ها در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات اشک می ریزند. این اشک ها دارای سطح بالاتری از هورمون های استرس نسبت به سایر اشک ها هستند.
هنگامی که افراد درباره گریه صحبت می کنند به طور معمول به اشک احساسی اشاره دارند.

فواید گریه
اغلب افراد چون گریه را نشانه ضعف می دانند سعی در سرکوب آن دارند، اما علم نشان می دهد انجام این کار به معنای از دست دادن یک سری مزایا برای سلامتی است.

محققان دریافته اند گریه:
اثر تسکین دهنده دارد
خود آرامش بخش زمانی است که افراد:
احساسات خود را تنظیم کنند
خودشان را آرام کنند
ناراحتی خودشان را کاهش دهند
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد گریه تاثیر مستقیم و تسکین دهنده در افراد دارد، همچنین این مطالعه توضیح داد چگونه گریه با فعال کردن دستگاه عصبی پیرامونی (PNS) به آرامش افراد کمک می کند.

حمایت دیگران را جلب می کند
گریه ضمن کمک به تشکین افراد باعث می شود تا از حمایت دیگران برخوردار شوید. همانطور که یک مطالعه در سال 2016 توضیح می دهد گریه در درجه نخست یک رفتار دلبستگی است زیرا باعث حمایت اطرافیان از ما می شود که از آن به عنوان یک مزیت بین فردی یا اجتماعی شناخته می شود.

به تسکین درد کمک می کند
تحقیقات نشان می دهند اشک ریختن احساسی علاوه بر مزیت تسکین دهنده خود باعث ترشح اکسی توسین و اندورفین می شود. این مواد شیمیایی ضمن ایجاد احساس خوب در افراد درد جسمی و روحی را نیز تسکین می بخشد. به این ترتیب گریه می تواند به کاهش درد کمک کرده و احساس بهزیستی را ارتقا دهد.

روحیه را افزایش می دهد
گریه با افزایش روحیه حال فرد را بهتر می کند. گریه علاوه بر تسکین درد با آزادسازی اکسی توسین و اندورفین می توانند به بهبود خلق و خو کمک کنند به همین دلیل است اغلب به عنوان مواد شیمیایی “احساس خوب” شناخته می شود.

ضمن آزاد سازی سموم استرس را تسکین می دهد
هنگامی که انسان در پاسخ به استرس گریه می کند اشک وی حاوی تعدادی هورمون استرس و سایر مواد شیمیایی است. محققان معتقدند گریه می تواند سطح این مواد شیمیایی را در بدن کاهش دهد که به نوبه خود باعث کاهش استرس می شود. البته برای تایید این موضوع تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

به خواب کمک می کند
یک مطالعه کوچک در سال 2015 نشان داد گریه می تواند به نوزادان کمک کند بهتر بخوابند. اینکه آیا گریه همان اثر تقویت کننده خواب را در بزرگسالان دارد یا خیر هنوز در مورد این موضوع ثابت نشده است. با این حال، نتیجه می شود اثرات آرامش بخش، تقویت کننده روحیه و تسکین دهنده درد گریه می تواند به فرد در راحت خوابیدن کمک کند.

با باکتری ها مبارزه می کند
گریه به از بین بردن باکتری ها و تمیز نگه داشتن چشم کمک می کند زیرا اشک حاوی مایعی به نام لیزوزیم است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد لیزوزیم دارای چنان خواص ضدمیکروبی قدرتمندی است که حتی می تواند به کاهش خطرات ناشی از عوامل بیوترور مانند سیاه زخم کمک کند.

بینایی را بهبود می بخشد
اشک های پایه که با هر بار پلک زدن فرد آزاد می شوند ضمن کمک به مرطوب نگه داشتن چشم از خشک شدن غشای مخاطی جلوگیری می کنند. همانطور که موسسه ملی چشم توضیح می دهد اثر روانکاری اشک پایه به مردم کمک می کند تا وضوح بیشتری را شاهد باشند. هنگام خشک شدن غشا دید تار می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
گریه در پاسخ به احساساتی مانند غم، شادی یا ناامیدی طبیعی و دارای یکسری فواید برای سلامتی است. با این حال، برخی اوقات گریه مکرر می تواند نشانه افسردگی باشد. موارد زیر از نشانه های ابتلا به افسردگی محسوب می شوند:
به طور پی در پی اتفاق می افتد
بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق می افتد
بر فعالیت های روزمره تاثیر می گذارد
غیرقابل کنترل می شود
علائم دیگر افسردگی عبارتند از:
در تمرکز، یادآوری چیزها یا تصمیم گیری مشکل دارید
داشتن احساس خستگی یا بی انرژی بودن
احساس گناه، بی ارزشی یا درماندگی
احساس بدبینی یا ناامیدی
مشکل خوابیدن یا خوابیدن زیاد
احساس تحریک پذیری یا بی قراری
لذت نبردن از چیزهایی که زمانی لذت بخش بودند
پرخوری یا کم خوری
درد یا گرفتگی غیرقابل توضیح
مشکلات گوارشی که با درمان بهبود نمی یابند
اضطراب مداوم
افکار خودکشی یا افکار خودآزاری
اگر فردی علائم افسردگی را تجربه کرده یا فردی در اطراف شما با این علائم دست و پنجه نرم می کند باید به پزشک مراجعه کند.

در پایان
گریه پاسخ طبیعی انسان به طیف وسیعی از احساسات و دارای یکسری فواید سلامتی و اجتماعی از جمله تسکین درد و اثرات تسکین دهنده برای فرد است. با این حال، اگر گریه مکرر، غیرقابل کنترل یا بدون دلیل اتفاق بیفتد می تواند نشانه افسردگی باشد، بنابراین در این حالت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما