شناسهٔ خبر: 47821080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

تاثیر توانبخشی بر کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان سینه

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: بیماران مبتلا به سرطان سینه معمولا پس از جراحی دچار سندروم درد می‌شوند که این عارضه با توانبخشی قابل درمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، سمانه قهرمان پوری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و درمان غیر جراحی بیماری های عضلانی اسکلتی و ستون فقرات اظهار کرد: با انجام جراحی سینه که به منظور درمان سرطان صورت می‌گیرد، قسمت یا تمام سینه برداشته و تخلیه می‌شود. اکثر بیماران پس از این عمل، دچار درد در ناحیه جراحی می‌شوند که به آن سندروم درد بعد از جراحی یا ماستکتومی می‌گویند. البته بروز سندروم درد با توانبخشی قابل درمان است.

او افزود: بروز سندروم درد در افراد جوانتر، افرادی که این نوع جراحی را به صورت وسیع انجام داده اند، افرادی که در حین جراحی بیش از ۱۵ غده لنفاوی از آن‌ها برداشته شده و در افراد مضطرب بیشتر است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیان کرد: دردهایی با ماهیت سوزشی و تیرکشنده، سوزن سوزن شدن، خنجری و یا سرد و گرم شدن در قسمت جراحی شده، زیر بغل یا داخل بازو ایجاد می شوند ، دردهایی هستند که  با حرکت کردن شانه، کشیدن دست یا تماس لباس، تشدید می‌شود و همچنین، همزمان بیمار در ناحیه زیر بغل احساس سفتی و پُری دارد.

قهرمان پوری ادامه داد: این درد مزمن اغلب پیش رونده نیست، اما می‌تواند برای سال‌های طولانی همراه بیمار باشد و در بدن باقی بماند. در نیمی از موارد نیز  این درد حداقل تا ۹ سال بعد از جراحی،  ممکن است باقی بماند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد روش های تشخیص این سندروم گفت: با معاینه بالینی و انجام یک سری بررسی‌های تشخیصی برای رد کردن تشخیص‌های افتراقی، مانند ماموگرافی، اسکن کل بدن، MRI ستون فقرات، نوار عصب و عضله می توان این سندروم را تشخیص داد و برای درمان اقدام کرد.

او بیان کرد: شکستگی‌های دنده، عود مجدد تومور، بیماری‌های ریوی، آسیب‌های شبکه عصب ناشی از رادیوتراپی، درگیری عصب بین دنده ای، رادیکولوپاتی توراسیک، آسیب عصبی ناشی از شیمی درمانی و نوروپاتی پارانئو پلاستیک جزو تشخیص های افتراقی این سندروم هستند.

قهرمان پوری در مورد راهکارهای درمانی این سندروم، گفت: به طور کلی ۶۰ درصد بیماران، درد شدید اولیه در ناحیه جراحی را تجربه می‌کنند که خود یکی از علل دردهای طولانی مدت در ناحیه جراحی سینه است و باید بلافاصله درمان شود. کنترل درد نیز با دارو و تکنیک‌های حساسیت زدایی زودرس، انجام می‌شود.

او افزود: به طور کلی اولین خط درمان، پیشگیری است. به گونه ای که کار به مراحلی مثل برداشتن حداقل بافت سینه، حین جراحی یا استفاده از روش‌های مختلف جراحی با حفظ عصب و کنترل زودهنگام درد نرسد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: سایر درمان‌ها شامل توانبخشی، بلوک عصب، تزریق ماده بیهوشی، بوتاکس در عضلات دردناک و در نهایت جراحی در صورت عدم پاسخ به درمان‌های روتین هستند.

او بیان کرد: توانبخشی در این بیماران شامل مراحل مختلفی مانند کشش عضلات پکتورالیس و لاتیسموس دورسی، بهبود و حفظ دامنه حرکتی، مفصل شانه، تصحیح عملکرد کمربند شانه، قدام و پشت قفس سینه، آموزش‌های اختصاصی برای برگشت صحیح و تدریجی به زندگی و کار روزمره است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما