شناسهٔ خبر: 47820509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نتانیاهو با پر رنگ کردن ایران هراسی تلاش کرد به هر قیمتی در قدرت بماند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نتانیاهو در تلاش بود با پر رنگ کردن ایران هراسی و فلسطینی هراسی به هر قیمتی روی کار بماند.

صاحب‌خبر -

 رضا یگانه شکیب عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا و کارشناس مسائل عربی و بین الملل درباره کنار رفتن بنیامین نتانیاهو بعد از دوزاده سال از قدرت، گفت: رفتن نتانیاهو نه تنها تغییری در سیاست‌های کلی رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند، بلکه شاید موجب رفتار‌های غیر حرفه‌ای و با عجله‌ای از جانب حاکمان جدید آن هم شود.  به احتمال زیاد حاکمان جدید برای آنکه به مردم کشورشان ثابت کنند که بهتر از نتانیاهو می‌توانند از آن‌ها در برابر تهدیدات حفاظت کنند، دست به اقداماتی بزنند.

کاسه گدایی تل آویو همچنان در برابر واشنگتن دراز خواهد بود/ عواقب پرونده‌های فساد نتانیاهو حذف دائم او از صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی است

وی افزود: البته گسترش روابط با اعراب عضو پیمان ابراهیم همچنان در دستور کار سیاست خارجی رژیم صهیونیستی خواهد بود تا بتوانند حکومت را از انزوا خارج کرده و به مبادلات آزاد کالا و خدمات با آن‌ها بپزدازند. احتمالا کاسه گدایی تل آویو همچنان در برابر واشنگتن هم دراز خواهد بود، به خصوص پس از شکست اخیر آنها از مقاومت فلسطین و اثبات ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی بسیار گران قیمت آنها. البته تمامی این هزینه‌ها از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت خواهد شد. همانطور که نانسی پلوسی گفت که اگر آمریکا ویرانه هم شود از حمایت خود از رژیم صهیونیستی دست برنخواهد داشت.

یگانه شکیب درباره سرانجام پرونده های فساد نتانیاهو بعد از کنار رفتن از قدرت، گفت: سیستم قضایی رژیم صهیونیستی سال ها به دنبال نتانیاهو است، اما به دلیل مصونیت قضایی او در دوره مسئولیت سیاسی نتوانسته کاری بکند. متقابلا نتانیاهو هم در این مدت هر کاری توانسته انجام داده تا با بحران سازی و جنگ و خونریزی تا این لحظه سر کار بماند. پرونده خرید زیردریایی‌های کلاس دلفین خریداری شده از آلمان که وکیل شخصی نتانیاهو دلالی معاملات را کرد و آن را جوش داد تا معاملات آشکار پنهان دیگر همه باز بوده و به احتمال زیاد حتی با سقوط دولت فعلی ائتلافی یائیر لاپید- نفتالی بنت پس از چند ماه هم باز بوده و نتانیاهو را مانند بسیاری دیگر از افراد فاسد رژیم به زندان خواهد فرستاد حتی برای مدت کوتاهی، اما عواقب آن حذف دائم او از صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی است.

عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا درباره اینکه گفته میشه روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اولین دلیل برکناری نتانیاهو از قدرت بوده است؟ اظهار کرد: خیر، مخالف تقلیل رشته عوامل و دلایل گوناگون به صرفا روی کار آمدن بایدن هستم. وضعیت وخیم اقتصادی که حداقل از سال ۲۰۱۶ دامنگیر رژیم صهیونیستی شده است، بحران مسکن، بیکاری فزاینده این‌ها همه سابقه‌ای چند ساله دارد. البته به دلیل تسلط صهیونیست‌ها بر رسانه‌های بزرگ جهان این اخبار از جمله تظاهرات‌های گوناگون و حتی خودسوزی یک نفر در میدانی در تل آویو به شدت در رسانه‌ها سانسور شد.

نتانیاهو  در تلاش بود تا به هر قیمتی در قدرت بماند

وی افزود: ناکارآمدی نتانیاهو در حل مشکلات معیشتی به ویژه پس از سرازیر شدن مهاجرانی که از آفریقا به رژیم صهیونیستی سرازیر شدند و رژیم با آن‌ها مانند برده رفتار کرد هم به این مشکلات اقتصادی افزود. نتانیاهو تمام مدت در تلاش بود با پر رنگ کردن ایران هراسی و فلسطینی هراسی بر صندلی قدرت تکیه زده و به هر قیمتی روی کار بماند. چند سال گذشته همین آقای هتزوگ که قرار شده رئیس رژیم شود نام کمپین انتخاباتی نتانیاهو را کمپین وحشت گذاشت، چراکه به جای ارائه برنامه به ترویج و فروش ترس از ایران و فلسطینی‌ها به شهروندان این رژیم برای جلب نظر آن‌ها در انتخابات کرد.  حدود دو سال پیش در مقاله‌ای به عنوان آیا داستان ایرانِ نتانیاهو در حال منقضی شدن است؟ که در اندیشکده صلح و دیپلماسی کانادا به چاپ رسید به طور مفصل به این موضوع پرداختم.

 یگانه شکیب اضافه کرد: دو سال گذشته گفتم که نتانیاهو نمی‌تواند تا ابد به این سیاست ایران هراسی برای در راس ماندن استفاده کند. در این مقاله همچنین به پرونده‌های فساد گوناگون او و مشکلات، اقتصادی-سیاسی-امنیتی که دامنگیر رژیم است پرداختم. شکست اخیر رژیم از مقاومت فلسطین هم میخ آخر را بر تابوت نتانیاهو کوبید. جنگ اخیر تاثیرات دراز مدت بر عمر رژیم می‌گذارد. جنگ این بار متفاوت‌تر از تمامی نبرد‌های اعراب و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تاکنون بود. این بار گروه‌های مقاومت اعم از چپی، سَلَفی، سکولار، و..، همه با تصاویر سردار شهید سلیمانی به جنگ صهیونیست‌ها رفتند و همگی آن‌ها در مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها از ایران به خاطر حمایت هایش از مقاومت ضد امپریالیستی فلسطین تشکر کردند. اثر روانی و سیاسی این بیانیه‌ها و عکس‌های سردار از موشک‌های مقاومت کمتر نیست، بلکه اثرات دراز مدت مثبتی برای فلسطین و ایران و اثرات مرگباری برای نتانیاهو و لیکود داشته که سالهاست مدعی محدود کردن ایران در منطقه بوده و با این ادعا حمایت‌های آمریکا و اروپایی‌های ضد ایران را حتی از طریق کمک به گروه‌های ضد ایران مانند داعش، جبهه النصره، جندالله، گروه‌های مارکسیستی و جدایی طلب، جلب کرده اند.

بعید است که رژیم صهیونیستی تا ۲۰ سال آینده وجود داشته باشد

کارشناس مسائل عربی و بین المل ادامه داد: اکنون چندین سال است که مهاجرت معکوس به رژیم صهیونیستی جریان دارد، یعنی تعداد مهاجر خروجی بیشتر از ورودی به رژیم صهیونیستی است، البته تعدادی مهاجران سکولار صهیونیست از اروپا و آمریکا به رژیم صهیونیستی هم در این چند ساله به رژیم صهیونیستی مهاجرت کرده‌اند، چراکه موجودیت کشور صهیونیستی را در خطر می‌بینند.

وی افزود: در حقیقت تا یک دو دهه دیگر بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت رژیم صهیونیستی را یهودیان مذهبی سنتی و یا اولترا ارتودکس تشکیل خواهند داد که نه در ارتش خدمت می‌کنند که پایه همه شرکت‌ها و کسب و کار‌های رژیم صهیونیستی است، نه از سیستم مالی دولتی و بانکی به دلیل ربوی بودن آن استفاده می‌کنند و نه قوانین سکولار جاری را در اجتماعات و محله‌های خود می‌پذیرند. بنابر همه این دلایل بعید است رژیم ۲۰ سال آینده وجود داشته باشد.

دولت لاپید-بنت برنامه‌ای برای اداره امور کشور و ائتلاف بلند مدت ندارند

یگانه شکیب با اشاره به اینکه فرقی نمی‌کند چه فردی در رژیم صهیونیستی بر سر کار بیاد، گفت: همانطور که اشاره کردم تاثیر چندانی ندارد، البته بایدن قطعا با لاپید بهتر تعامل می‌کند تا با نتانیاهو و یا بِنِت. به طور کلی سیاستمداران آمریکا که با انتخابات سر کار می‌آیند همه در جیب لابی صهیونیسم هستند. بنابراین گوش به فرمان تل آویو خواهند بود.

عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا با اشاره به اینکه رفتن نتانیاهو چه تاثیری بر ایران دارد، اظهار کرد: در برابر ایران هم تغییری در سیاست‌های آن‌ها پیدا نمی‌شود، چرا که کاری دیگر نمانده که نتانیاهو نکرده باشد. راه انداختن جنگ مستقیم هم حماقت محض برای تل آویو است، چراکه پایان فیزیکی رژیمی است که از پس مقاومت فلسطین و لبنان هم برنیامدند، تصور نمی‌کنم که عمر دولت لاپید-بنت زیاد باشد. این‌ها بر سر رفتن نتانیاهو و خارج کردن قدرت از چنگ او ائتلاف کرده‌اند، وگرنه برنامه‌ای برای اداره امور کشور و ائتلاف بلند مدت ندارند.

 

نظر شما