شناسهٔ خبر: 47819951 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

روستاهای «وردیج» و «واریش» زیباترین مناطق ییلاقی پایتخت به‌حساب می‌آیند

ارواح سنگی در تهران!

تاکنون چیزی درباره دامنه هیولاها یا ارواح سنگی شنیده‌اید؟ اگر نه که باید بگوییم جایی وجود دارد که در آن سنگ‌های دامنه کوه به‌صورت طبیعی بر اثر باد و باران طرح‌های عجیبی به‌خود گرفته و به شکل جمجمه انسان درآمده‌اند! به همین دلیل به آن محدوده دامنه هیولاهای سنگی یا ارواح سنگی گفته می‌شود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنا

صاحب‌خبر -


پرنیان سلطانی

تاکنون چیزی درباره دامنه هیولاها یا ارواح سنگی شنیده‌اید؟ اگر نه که باید بگوییم جایی وجود دارد که در آن سنگ‌های دامنه کوه به‌صورت طبیعی بر اثر باد و باران طرح‌های عجیبی به‌خود گرفته و به شکل جمجمه انسان درآمده‌اند! به همین دلیل به آن محدوده دامنه هیولاهای سنگی یا ارواح سنگی گفته می‌شود. اما نکته جذاب ماجرا کجاست؟ اینکه این دامنه منحصربه‌فرد و جذاب همین نزدیکی‌هاست. آن‌قدر نزدیک که هر کجای تهران که باشید، فقط با کمی رانندگی می‌توانید خودتان را به آن برسانید. دامنه ارواح سنگی که در نزدیکی روستاهای وردیج و واریش قرار دارد، تنها جاذبه این محدوده از غرب پایتخت نیست. اگر خودتان را به این محدوده برسانید می‌توانید از آبشار «لت مال»، امامزاده «بی‌بی ‌زرین‌قمر»، چشمه «واریش»، ارتفاعات و دشت «پهنه حصار» و... دیدن کنید.

وردیج و واریش کجاست؟
روستاهای وردیج و واریش از توابع کن و سولقان در شمال غربی پایتخت هستند و در محدوده منطقه22 شهر تهران قرار دارند. دسترسی به این دو روستای بکر که یکی از آنها یعنی وردیج بزرگ‌ترین روستای شمال غرب تهران به‌حساب می‌آید، از بزرگراه همت و خرازی امکانپذیر است. اگر خودتان را به انتهای بزرگراه خرازی و راه دسترسی به اتوبان کرج برسانید، از بالای محله وردآورد به جاده‌ای آسفالته و پیچ درپیچ می‌رسید که شما را به وردیج و واریش می‌رساند. روستاهایی با فاصله بسیار کم که بهترین زمان سفر به آنها دقیقا همین روزهاست. 

40کیلومتر تا وردیج
فاصله مرکز شهر تهران تا روستای وردیج حدود 40کیلومتر است. این یعنی ساکنان غرب تهران به‌مراتب راه کمتری برای رسیدن به این روستا دارند. دقیق‌تر اگر بخواهید، از بزرگراه خرازی که راه خروجی جاده وردیج -واریش را در پیش بگیرید، فقط 8کیلومتر رانندگی کافی است تا به روستای اول، یعنی وردیج برسید؛ جایی که هزار و 850متر از سطح دریا ارتفاع دارد و هوای خنکش، آن را به یک نقطه گردشگری جذاب برای این روزهای گرم تبدیل کرده. با گذر از روستای وردیج، 4-3کیلومتر که پیش بروید، به روستای واریش خواهید رسید؛ روستایی در انتهای جاده وردیج- واریش که هم مرتفع‌تر است و هم کوهستانی‌تر؛ درنتیجه هوای به‌مراتب سردتری نسبت به روستای وردیج دارد. این روستا در ارتفاع 2هزار و 250متری از سطح دریا قرار گرفته است.

ورود ممنوع، اما...
همین که به محدوده روستای وردیج برسید، با تابلویی مواجه می‌شوید که روی آن نوشته شده «ورود افراد متفرقه به روستا و باغ‌ها ممنوع». روستای واریش هم چنین وضعیتی دارد. حتی اگر بومی‌های این روستا اجازه ورود به روستایشان را بدهند، بابت نظافت روستا از گردشگران مبلغ ورودی دریافت می‌کنند. اما هیچ‌کدام از اینها دارای اهمیت نیست چون اساسا شما قرار است از جاذبه‌های بی‌نظیر اطراف این منطقه دیدن کنید و از ابتدا هم قصد بر این نبوده که به باغ‌های خصوصی روستا و خانه‌های مردم بروید. بنابراین دیدن این تابلوها دلسرد و ناامیدتان نکند. بیشتر جاذبه‌های گردشگری این دو روستا در پیرامون آنهاست و به‌راحتی می‌توانید از آنها بازدید کنید. در جاده وردیج و واریش نه فضایی برای اتراق‌کردن وجود دارد و نه جایی برای ماندن و آتش درست‌کردن و غذا پختن. پس فقط به‌عنوان یک گردش نیم‌روزه و چندساعته روی این منطقه حساب کنید، نه بیشتر.

خانه ارواح سنگی


بی‌شک اصلی‌ترین جاذبه گردشگری حوالی روستاهای وردیج و واریش، دامنه ارواح سنگی است؛ جایی که محلی‌ها به آن «آدمک جیان» می‌گویند. این دامنه درست بعد از روستای وردیج قرار دارد. یعنی اگر در جاده، روستای وردیج را پشت سر بگذارید، ابتدای جاده وردیج - واریش به منطقه‌ای می‌رسید که سنگ‌های عجیب و غریبش سال‌هاست به یک جاذبه گردشگری تمام‌عیار تبدیل شده است. این سنگ‌ها که شبیه به جمجمه انسان و حتی بدن جانوران وحشی هستند، مدت‌ها سرگرم‌تان خواهند کرد. برخی معتقدند در گذشته در این کوهستان قلعه‌ای وجود داشته که پیشینیان‌شان در آن روزگار می‌گذراندند و درواقع این سنگ‌ها بازمانده آن قلعه تاریخی  هستند. برخی هم بر این باورند که واقعا جاندارانی در این منطقه به دلایل نامعلوم تبدیل به سنگ شده‌اند! اما واقعیت ماجرا چیزی است که زمین‌شناسان می‌گویند؛ اینکه این سنگ‌ها درواقع باقیمانده رسوب کوه‌های آتشفشانی هستند و در طول سالیان سال به‌دلیل نوعی فرسایش بادی که به آن «هوازدگی» گفته می‌شود، به این شکل و شمایل درآمده‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید به عقیده زمین‌شناسان، سنگ‌های دامنه ارواح سنگی حدود 30 تا 40میلیون سال قدمت دارند!

جاذبه‌های دیدنی
   آبشار لت مال

در محدوده وردیج و واریش یک آبشار بسیار زیبا هم وجود دارد که نامش «لت‌ مال» است. اینطور که محلی‌ها می‌گویند، «لت» در زبان آنها به‌معنای سنگ است و «مال» هم از مالیده‌شدن می‌آید. درنتیجه آبشاری که به سنگ‌های سر راهش برخورد می‌کند، لت مال نامیده می‌شود. این آبشار زیبا و جذاب از 3آبشار تشکیل می‌شود که ارتفاع بلندترین آنها به 35متر می‌رسد. برای رسیدن به این آبشار باید قبل از ورود به جاده اصلی و بعد از مجتمع معلم، خودروی‌تان را پارک کرده و پیاده وارد دره شوید. بعد از کمی پیاده‌روی به نخستین آبشار می‌رسید که 5متر بیشتر ارتفاع ندارد. اگر می‌خواهید به آبشار 35متری برسید، باید مدت یک‌ساعت پیاده‌روی کنید.

   امامزاده بی‌بی زرین‌قمر
«پهنه‌حصار» دشت و کوهی است که همه‌روزه، به‌خصوص روزهای تعطیل، کوهنوردان و علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری کوهستان را به سمت روستای واریش می‌کشاند. مقبره امامزاده «بی‌بی‌ زرین‌قمر» که یکی از اتاق‌هایش نیز به محلی برای استراحت کوهنوردان تبدیل شده است. این‌طور که محلی‌ها می‌گویند زرین قمر و بدرالنساء خواهران امام‌رضا(ع) هستند که در فرار از دست حاکمان وقت به صخره سنگی در این محدوده پناه آوردند.

   چشمه‌های پرآب
چشمه‌های پرآب از دیگر جاذبه‌های گردشگری محدوده وردیج و واریش به‌حساب می‌آیند. در مسیر صعود به قله‌های محدوده پهنه‌حصار، چشمه‌هایی ازجمله چشمه واریش، چشمه شاهی و چشمه لیچه وجود ‌تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری این دو روستای دنج و بکر غرب پایتخت به‌حساب می‌آیند. ضمنا آبشار زیبای سنگان هم جایزه کوهنوردانی است که سختی ساعت‌ها کوهپیمایی در این محدوده را به جان خریده‌اند!

نظر شما