شناسهٔ خبر: 47816464 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش‌ رسانه‌ها به اظهارات حیدر مصلحی

تهران- ایرنا- حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم در اظهاراتی مدعی شد که به خاطر اقبال به آیت‌الله  اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۱۳۹۲ خورشیدی، تصمیم به رد صلاحیت وی گرفته شد که این سخنان از سوی دیگر چهره‌های سیاسی با واکنش‌های زیادی روبرو شد، به طوریکه رسانه‌ها آن را در سطح وسیعی بازتاب دادند.

صاحب‌خبر -

در روزهای اخیر سخنان حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم، درباره چگونگی بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان و تصمیم به عدم احراز صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ خورشیدی موجب واکنش‌های بسیاری در میان شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.

در همین حال حیدر مصلحی به خاطر واکنش‌های زیادی مجبور شد، درباره سخنانش بیانیه‌ای صادر کند. او در بیانیه خود اعلام کرد: «فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرآیند تایید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است. البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و به‌زودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کنند.» به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی، در این گزارش، مطالب مربوط به اظهارات حیدر مصلحی و واکنش های مربوطه گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

مهمترین محورهای سخنان مصلحی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه های اصلاح طلب اظهارات حیدر مصلحی و واکنش چهره های سیاسی به سخنان وی را از مقوله های مختلف بررسی کرده است. « مصلحی کیست که انتخاب هاشمی را به صلاح ندانست، ماجرا چه بود؟ واکنش جهانگیری به ادعای مصلحی، اعتراف به ظلم، مصلحتی که مصلحی دید، جنجال بی‌پایان ۱+۱۱، تکذیب به نفع شورای نگهبان هزینه و فایده؟ کلا و حاشا!» از جمله عناوینی بود که رسانه های اصلاح طلب به آنها پرداختند.

رسانه های اعتدالگرا نیز از این موضوع را از زاویای مختلف بررسی کردند. اما رسانه های اصولگرا تنها سخنان حیدر مصلحی و تکذیب سخنانش را بازتاب دادند به طوری که در یکی از رسانه ها با اشاره به پست اینستاگرامی حیدر مصلحی آمده است:‌«با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم، شورای نگهبان به یک گزارش استناد نمی کند و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند.»

رسانه های اصلاح طلب

مصلحی کیست که انتخاب هاشمی را به صلاح ندانست

روزنامه آرمان ملی سخنان مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، را بازتاب داد و نوشت:

*روزی که خبر رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را دادند آسمان بر سر مردم خراب شد.

* یک جریان از دید من نفوذ یافته سعی کرده نقطه اقتدار مردم را هدف قرار دهد و با اطلاع رسانی ناقص پرونده سازی را برای یاران امام بسازد و متأسفانه نهادهایی که باید بیشتر توجه نشان دهند هم بعضا در این دام افتادند.

*تو چه کسی هستی که مصحلت ندانستی

*آقای هاشمی رئیس جمهور شود؟! جریانی که تو را فرستاد سر در آخور که دارد.

ماجرا چه بود؟

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری آورده است:

* آیت‌ا... درگذشت اما حقیقت باقی ماند تا در نهایت توسط یکی از مخالفان هاشمی مهر تایید بخورد؛ مهر تایید بر حقانیت و مظلومیت هاشمی و رسوایی مخالفان او که از رای مردم هراس داشتند.

*در بررسی‌هایم تأیید صلاحیت و ردصلاحیت آن فرد و هزینه فایده هرکدام از آنها را مشخص کردم.

*در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت‌سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد.

واکنش جهانگیری به ادعای مصلحی

خبرگزاری ایسنا واکنش اسحاق جهانگیری معاون اول را بازتاب داد و آورد:

*اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است.

*چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟

*با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رای مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟

*به عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیر موثر ، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.

اعتراف به ظلم

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است:

*بزرگ‌ترین پرسشی که از لحظه اعلام خبر عدم‌احراز صلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی تاکنون در ذهن‌ها شکل گرفت، آن است که چطور می‌شود ریاست‌جمهوری فردی به مصلحت نظام نباشد ولی همان فرد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

* با رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی، موجبات قدرت نمایی مصلحی را فراهم آورد ولی ریاست‌جمهوری چهره‌ای چون حسن روحانی، رشته‌ها را پنبه کرد. 

مصلحتی که مصلحی دید

روزنامه همدلی در گزارشی آورده است:‌

*در میان اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، نامی ازهاشمی رفسنجانی نبود.

* او البته توانست از خاکستر آن آتش برخیزد و از آن شکست برای خود و هوادارانش پیروزی بسازد.

*مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای ‌هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم.  چون اگر ایشان بیاید، همه‌ رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.

*به ملاحظه «مصلحت نظام» توانست اعضای شورای نگهبان را متقاعد کند که «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» را رد صلاحیت کنند.

*بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات‌ می‌بود.

*یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد، جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم.

جنجال بی‌پایان ۱+۱۱

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر آورده است:

* هزینه و فایده؟ کلا و حاشا!

*حیدر مصلحی در میان این هجمه‌ها و انتقادات به خود اما به جای ایستادگی بر اظهاراتش، عقب‌نشینی نامحسوسی را انجام داد تا در آستانه انتخابات میاندوره مجلس خبرگان رهبری، شاهد ردصلاحیتش از سوی فقها و حقوقدانان این نهاد نباشد. 

تکذیب به نفع شورای نگهبان

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:‌

*وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد عقب نشست تکذیب به نفع شورای نگهبان این روزها هرکسی درباره شورای نگهبان افشاگری می‌کند، بلافاصله مجبور به توضیح و تکذیب می‌شود.

*این‌جانب مطالبی را درخصوص عملکرد شورای نگهبان در روند تأیید صلاحیت‌ها مطرح کردم که موجب شد برخی مهمان‌های ناخوانده و گروه‌های ضدانقلاب و ضدنظام به خیال باطل خود بخواهند از آن برداشت‌های ناصواب کنند.

*در طول ۲۰ سال گذشته همواره از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام و اکنون هم چنین است و اگر این‌جانب مطلبی گفتم، از سر دلسوزی و در ادامه همان رویه دفاع از عملکرد شورای نگهبان در طول ۲۰ سال گذشته بوده است.

رسانه های اعتدالی

در مورد مصلحی ،شائبه دروغگویی وجود دارد

خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از عباس عبدی نوشت:‌

*پرسش اصلی این است که آقای مصلحی اکنون به عنوان نامزد خبرگان رهبری در همین دوره برای استان تهران تایید صلاحیت شده است.

*اگر آقای مصلحی اینها را علیه شورای نگهبان جعل کرده، در این صورت بلافاصله باید صلاحیت او برای مجلس خبرگان فعلی رد شود.

* در نتیجه آقای مصلحی یا دیگران تاییدیه خود را از جایی گرفته‌اند که فاقد صلاحیت است. این امر موجب می‌شود که مصلحی نیز استعفا دهد، زیرا نباید از جایی تاییدیه بگیرد که اطمینان دارد آنان خلاف واقعه گفته‌اند.

رسانه های اصولگرا

رئیس‌جمهور سابق برای رسیدن به اهداف خود به دروغ‌گویی روی آورده

خبرگزاری فارس در مطلبی سخنان حیدر مصلحی نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، را بازتاب داد و آورد:

*دشمن برای پروژه نفوذ خود، شخصیت های ما را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهد که از چه راهی می‌توان به آنها نفوذ کرد.

*دشمن در کنار رئیس دولت نهم، فردی را قرار داد که از طریق همین تعصب دینی ورود کند و به نظام ضربه بزند.

*متاسفانه این اقدام جواب داد و آن فرد، رئیس جمهور وقت را به وضعیتی برد که برای رسیدن به اهدافش دروغ های بزرگی را مطرح می‌کند.

* وزارت اطلاعات متعلق به نظام است نه دولت. مثلاً مثل دستگاه اطلاعات قوه قضاییه نیست که مربوط به همان دستگاه باشد.

فیلم منتشر شده از من ناقص است

روزنامه خراسان در مطلبی سخنان منتشر شده حجت الاسلام مصلحی که در پست اینستاگرامیش منتشر شده را بازتاب داد و نوشت:

*فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات این جانب در خصوص فرایند تایید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ بوده که ناقص بیان شده است.

*با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم، شورای نگهبان به یک گزارش استناد نمی کند و بعد از بررسی نهایی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند.

واکنش یک فعال رسانه‌ای به اظهارات مصلحی

سایت خبری مشرق نیوز سخنان محمد مهدی رحیمی فعال رسانه ای را بازتاب داد و آورد:

*کسی که آشکارا دروغ می گوید صلاحیت مسئولیت در نظام دینی را دارد؟

*بماند که طرح این سخنان دم انتخابات نشان از عدم بهره آقای مصلحی از حداقل هوش سیاسی است.

*امیدوارم شورای نگهبان با عمل به وظیفه قانونی وی را ردصلاحیت کند.

نظر شما