شناسهٔ خبر: 47812959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

احتمال اطفای آتش‌سوزی کوه حاتم تا پایان امروز/ احتمال از بین رفتن بیش از 20 هکتار مرتع /همیشه برای اطفاء حرق نمی توان از بالگرد استفاده کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به حضور عوامل محلی، اکیب های کوه نوردی و عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی در دو استان کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان آتش تقریبا کنترل شده و امیدواریم تا پایان وقت امروز این آتش سوزی به طور کامل اطفاء می شود.

صاحب‌خبر -

سید محمد تقی سجادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره، اظهار داشت: این آتش سوزی روز دوشنبه- 24خردادماه-  در ارتفاعات کوه حاتم  حد فاصل بین استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد گزارش شد. به محض اعلام این آتش سوزی به وسیله دیده بان‌هایی که در منطقه حضور دارند. عوامل اداره کل منایع طبیعی استان خوزستان و شهرستان بهبهان در غالب چند تیم به محل اعزام شدند و در راستای ساماندهی و مدیریت و کنترل آتش و کسترش آن اقدامات لازم را انجام دادند.

وی افزود: این آتش سوزی در استان خوزستان توسط کوهنوردان، اینجیوها و بسیج که هنوز در منطقه حضور دارند کنترل شد و در استان کهگیلویه و بویراحمد هم به شکل پراکنده در نقاطی هنوز وجود دارد.

سجادی ادامه داد: آتش سوزی هم اکنون به صورت لکه هایی اطراف شهرستان لنده و لیکک در کهگیلویه و بویر احمد ادامه دارد. عوامل امدادی که در منطقه هستند با اقلام سبک در حال اطفای حریق هستند. در رابطه با آتش سوزی‌هایی که در مناطق ارتفاعی اتفاق می افتد بیشتر نفر و ادوات سبک کاربرد دارد و بالگرد برای انتقال نیرو و جابه جایی شان اعزام می شود.

وی اضافه کرد: حضور بالگرد در منطقه هزینه هایی در بردارد که معمولا به شکلی حساب شده و در  زمانی که مطمئن هستیم که این بالگرد کارایی دارد درخواست اعزام به منطقه می شود. به طور مثال تنها برای رسد کردن منطقه آتش سوزی پرواز بالگرد خیلی هزینه بر خواهد  و تلف شدن وقت است. ما در مواقعی درخواست بالگرد درخواست می دهیم که بخواهیم نیرو به منطقه اعزام کنیم.  چون معمولا گاهی اوقات برای رسیدن به محل آتش سوزی در کوهستان مانند روز گذشته 4 الی 5 ساعت نیاز به پیاده روی است و به دلیل سخت گذر بودن کوهنوردان وقتی به محل آتش سوزی می رسند دیگر رمقی برای اطفاء حریق ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به حضور عوامل محلی، اکیب‌های کوه نوردی و عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی در دو استان کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان تقریبا آتش کنترل شده و طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مسئولان شهرستان بهبهان تا پایان وقت امروز  این آتش سوزی به طور کامل اطفاء می‌شود.

سجادی گفت: دلیل این آتش سوزی عوامل انسانی بوده و روز گذشته در این باره 4 الی 5 نفر شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. از همکاران‌مان در حوزه قضایی درخواست کرده ایم که موضوع را به طور جد پیگیری کنند. هنوز میزان خسارت برآورد نشده است ولی با پیش بینی که شده  20 تا 30 هکتار از جنگل ها دچار حریق شده تا پایان امروز به شکل دقیق این میزان خسارت اعلام خواهد شد. بیشترین گونه گیاهی در این منطقه بلوط است.

وی گفت: تفاهم نامه ای بین وزارت دفاع و سازمان جنگل ها منعقد شده است که وزارت دفاع به محض اعلام  مدیران کل منابع طبیعی استان ها در مواقع اضطراری بالگرد به این مناطق اعزام می کنند.

سجادی بیان کرد:  به رغم حمایتی که سازمان جنگل ها در خصوص تامین ادوات و تجهیزات سبک مانند دمنده، آتش کوب و سایر لوازم که در آتش سوزی جنگل و مرتع کاربرد دارد در اختیار ما قرار می دهند. اما نیاز است اقلام حمایتی مثل آذوقه برای نیروهای مردمی که در مواقع بحران به کمک عوامل و نیرهای امدادی می آیند حمایت شود. در این باره با هلال احمر در حال رایزنی هستیم که در مواقع آتش سوزی ها ما را در این زمینه یاری برسانند. چرا که آتش سوزی هم به نوعی مانند سیل و زلزله بحران محسوب می شود و نیاز به امدادرسانی است. مردم طبیعت دوستی که در مواقع آتش سوزی ها و بحران با جان و دل کمک می کنند باید برای شان آذوقه تهیه کرد که در هوای  گرم رمقی برای ادامه کار داشته باشند. این موضوع باید در حد کلان و به صورت ملی رسد شود.

وی گفت: بر اساس اولویت بندی امسال نقشه 65 کانون آتش سوزی در استان  آماده شده و بر اساس این کانون ها 3 پایگاه اطفاء حریق در شهرستان های اندیمشک، باغملک و بهبهان کارهای زیر ساختی شان  در حال انجام و در روزهای آینده 2 تای آنها آماده بهره برداری است. همچنین حدودا 40 قرارداد با جوامع محلی و عشایری به عنوان دیده بان حریق که در کوهستان هستند منعقد کرده ایم. که به محض اطلاع از شروع آتش سوزی خودشان برای اطفاء وارد عمل می شوند و هم اطلاع رسانی می کنند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان عنوان کرد: همیشه در عمده آتش سوزی های کشور متاسفانه عوامل انسانی دخیل است. البته اینکه می گوییم عوامل انسانی الزاما به معنای تعمدی بودن در ایجاد حریق نیست و گاهی از روی غفلت موجب آتش سوزی می شوند. 

سجادی افزود: امسال به رغم اینکه  هنوز ابتدای فصل حریق است تاکنون در استان خوزستان حدودا 20 مورد آتش سوزی رخ داده است. و 120 هکتار از مراتع و جنگل های استان دچار حریق شده است. در حالی که در سال گذشته آتش سوزی های ما بیش از 50 مورد و بیش از 1000 هکتار  آسیب دیدند.

نظر شما