شناسهٔ خبر: 47811926 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۵ جدال سرنوشت ساز استقلال پیش از دوئل با پرسپولیس

لین مسابقه استقلال در تابستان امسال مقابل گل گهر خواهد بود و شاگردان فرهاد مجیدی پس از رویارویی با پدیده باید از مردان امیر قلعه‌نویی نیز در ورزشگاه آزادی استقبال کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، هیاهوی دیدارهای ملی تمام شد و دوباره از چند روز دیگر پیکارهای باشگاهی در صدر اخبار فوتبال ایران قرار خواهد گرفت. حالا باید تا اواسط تابستان لیگ برتر و جام حذفی با فشردگی دنبال شود تا تکلیف قهرمانان آن مشخص شده و پرونده این فصل مسابقات به طور کامل بسته شود. در این میان استقلال از هفته آینده درگیر ادامه پیکارهای لیگ برتر خواهد شد و پس از انجام پنج مسابقه حساس و سنگین، نوبت به رویارویی این تیم با پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی می‌رسد. مسابقه‌ای که به جرات می‌توان گفت برای استقلالی‌ها هم اندازه کل دیدارهای باقیمانده لیگ برتر اهمیت دارد (و شاید هم بیشتر) ولی قطعاً قبل از آن باید از گردونه آزمون مسابقات لیگ آنهم برابر رقبایی که سرمربیان استقلالی روی نیمکت خود دارند، سربلند خارج شوند.

استارت مقابل کاپیتان سابق

استقلال در آخرین روز بهار از پدیده پذیرایی خواهد کرد. مسابقه با تیمی که مهدی رحمتی را تحت عنوان سرمربی بالای سر خود می‌بیند و بدون شک این مربی برای رویارویی با آبی‌پوشان تهرانی انگیزه‌های فوق‌العاده زیادی دارد. رحمتی سالیان متمادی برای استقلال به میدان رفت و حتی به بازوبند کاپیتانی این تیم هم رسید ولی بهار سال ۹۸ در آخرین ماه‌های آبی‌پوش بودنش، برخورد خوبی با او نشد و شاید به همین خاطر می‌خواهد خیلی چیزها را ثابت کند. قطعاً مهدی رحمتی حالا که پا به عرصه مربیگری گذاشته، نگاهش فراتر از پدیده خواهد بود و اینکه به نیمکت استقلال در آینده فکر کند، اصلاً اتفاق عجیب و یا ناجوانمردانه‌ای محسوب نمی‌شود؛ بنابراین می‌آید تا خودش را به استقلالی‌ها ثابت کند. همین مسئله و البته انگیزه بالای بازیکنانی که همواره مقابل استقلال و پرسپولیس با تمام وجود بازی می‌کنند، موجب افزایش دشواری کار آبی‌پوشان می‌شود. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که پدیده در نیم فصل اول داخل خانه خود مغلوب استقلال شد.

جدال معنادار

اولین مسابقه استقلال در تابستان امسال مقابل گل گهر خواهد بود و شاگردان فرهاد مجیدی پس از رویارویی با پدیده باید از مردان امیر قلعه‌نویی نیز در ورزشگاه آزادی استقبال کنند. بدون شک نبرد استقلال با تیم‌هایی که امیر قلعه نویی هدایت آنها را برعهده دارد، همواره جذاب و در اغلب اوقات پر حاشیه بوده است؛ بنابراین انتظار می‌رود چنین ماجراهایی بار دیگر تکرار شود. استقلال در مسابقه رفت نمایش خوبی مقابل گل گهر در سیرجان ارائه کرد و البته محمد رشید مظاهری هم یکی از بهترین روزهای خود را داشت تا شاگردان محمود فکری با یک پیروزی ارزشمند به تهران بازگردند اما حکایت مسابقه برگشت قطعاً می‌تواند از هر جهت متفاوت شود. این دو تیم همچنان در گردونه پیکارهای جام حذفی نیز حضور دارند و شاید در صورت راهیابی به نیمه نهایی، آنجا دوباره با همدیگر ملاقات کنند. قطعاً قلعه‌نویی هنوز بدش نمی‌آید یک بار دیگر نیمکت استقلال را در آینده به او تعارف بزنند؛ بنابراین در مسابقه آتی انگیزه‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

داستان منصوریان

علیرضا منصوریان در میانه رقابت‌های لیگ برتر هدایت آلومینیم اراک را برعهده گرفت. تیمی که هنگام آغاز مسابقات این فصل حساب چندانی روی آن باز نمی‌شد ولی حالا با کسب نتایج مناسب یکی از مدعیان کسب سهمیه لیگ لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود. آلومینیم که در نیم فصل اول با رسول خطیبی مغلوب استقلال محمود فکری شد، حالا باید روز دهم تیرماه میزبان استقلال باشد و این یعنی بهترین فرصت برای منصوریان تا برابر تیم اسبق خود عرض اندام کند. شبی که منصوریان پس از توقف خانگی با استقلال مقابل ذوب آهن (شهریور ۹۶) کناره‌گیری خود از هدایت آبی‌پوشان را اعلام کرد، تأکید داشت دلش می‌خواهد روزی دوباره سرمربی این تیم شود و قطعاً از آن روز به بعد با هر تیمی به مصاف استقلال رفت، در اندیشه اثبات خود بوده است. علیمنصور برای این جدال تابستانی انگیزه‌های بسیار زیادی دارد و می‌خواهد با تمام وجود مچ بیاندازد. شرایطی که البته در مورد کادر فنی استقلال هم کم و بیش یکسان است .

آرزوهای خطیبی

طی چند ماه گذشته نام رسول خطیبی برخی اوقات به عنوان کاندیدای هدایت استقلال مطرح شد ولی هرگز حال و هوای جدی به خود نگرفت. در چنین شرایطی خود رسول هم متوجه یک این واقعیت شده که برای رسیدن به نیمکت استقلال باید ابتدا حداقل در یک تیم بزرگ دیگر توانایی‌های خود را به رخ بکشد؛ روی همین اصل به هیچ عنوان نمی‌خواهد مجال ایجاد شده در تراکتور را از دست بدهد. اتفاقاً خطیبی در نیمه تیرماه جدال فوق‌العاده حساسی هم با استقلال خواهد داشت. مسابقه‌ای که جدا از بحث نتیجه‌گیری و موقعیت دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر، برای سرمربی تراکتور حکم یک نمایشگاه فوق‌العاده ارزشمند جهت عرضه توانایی‌های خود را دارد. خطیبی به خوبی می‌داند طبق یک قانون نانوشته، هرگاه قرار به انتخاب سرمربی جدید برای استقلال بوده، نتایجی که کاندیداهای احراز این سمت در گذشته مقابل استقلال کسب کرده‌اند، حائز اهمیت تلقی شده است بنابراین باانگیزه‌ای چند برابر به مصاف آبی‌های پایتخت می‌آید.

نبرد با مدیر فنی

و بالاخره می‌رسیم به آخرین مسابقه‌ای که استقلال باید پیش از رویارویی با پرسپولیس برگزار کند. جدال با سایپا... تیمی که قرار است پنج روز قبل از دربی پایتخت مقابل استقلالی‌ها صف‌آرایی کند. فراز کمالوند تا چند ماه قبل یک مربی بود که استقلالی‌ها هیچ حساسیتی روی آن نداشتند ولی حالا حکایت کاملاً متفاوت شده است. فراز اسفندماه پارسال همراه با فرهاد مجیدی به کادر استقلال آمد و سمت مدیریت فنی این تیم را احراز کرد. اتفاقاً تیم در دوره حضور او نتایج خوبی هم گرفت که مهم‌ترین دستاوردش، صعود از مرحله گروهی فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا بود (البته انصافاً نباید همه چیز را به نام کمالوند نوشت. قطعاً فراز مؤثر بود ولی فرهاد مجیدی و سایر عوامل نیز نقش پررنگی داشتند) ولی بلافاصله پس از بازگشت کاروان استقلال از عربستان، استعفا داد تا هدایت سایپا در ادامه رقابت‌های لیگ برتر را برعهده بگیرد؛ حالا حتماً رویارویی استقلال و سایپا به مراتب جذاب‌تر و حساس‌تر از گذشته می‌شود .

مزیت استقلال

بدون شک تمام تیم‌ها مثل مربیانی که نام بردیم، می‌توانند برای استقلال قبل از جدال روز بیست و چهارم تیرماه برابر پرسپولیس دردسرساز شوند ولی فراموش نکنیم مردان فرهاد مجیدی مزیت‌هایی را نیز در این دوئل ‌های نفس‌گیر دارند. اولین و یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که استقلال قبل از جدال با پرسپولیس، فقط یک مسافرت خارج از تهران پیش روی خود دارد و صرفا باید برای جدال با آلومینیوم‌ راهی اراک شود. از طرف دیگر غیر از سایپا، هر چهار تیم دیگر که آبی‌ها باید پیش از جدال با پرسپولیس به مصاف آنها بروند، در نیم فصل اول مغلوب این تیم شده‌اند و همین مسئله بار روانی مثبتی برای مردان مجیدی ایجاد می‌کند. به هر حال استقلال پیش از دربی حساس جام حذفی، پنج مسابقه فوق‌العاده مهم هم دارد که هر کدام از آنها و سر مربیانشان می‌توانند در تعیین آینده آبی‌ها مؤثر واقع شوند.

خبر ورزشی

نظر شما