شناسهٔ خبر: 47807874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین: دخالت غربی‌ها در تایوان را تحمل نمی‌کنیم

چین اعلام کرد که مداخله غربی‌ها در امور تایوان را تحمل نخواهد کرد و به آن پاسخ سختی خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پس از  ورود گسترده هواپیما‌های جنگنده چینی به تایوان، چین اعلام کرد که دخالت کشور‌های غربی در امور تایوان را تحمل نمی‌کند و به  تبانی غربی‌ها با تایوان به شدت پاسخ خواهد داد.

پکن اعلام کرد که ۲۸ هواپیمای نظامی نیروی هوایی چین از جمله جنگنده‌ها و بمب افکن‌های هسته‌ای روز سه شنبه وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان (ADIZ) شدند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که سران گروه هفت روز یکشنبه با صدور بیانیه مشترکی، چین را برای مسائلی متهم کرده و بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید کردند. در واکنش به این بیانیه چین از آن‌ها انتقاد کرد و خواست تا به کشور‌های دیگر تهمت نزنند.

ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت نظامی اخیر مربوط به بیانیه گروه هفت «G۷» است، گفت: «مقصر افزایش تنش‌ها تایوان است. پکن معتقد است که تایوان در تلاش است که به دنبال استقلال رسمی باشد.»

او در ادامه افزود: «ما هرگز تلاش برای دستیابی به استقلال یا مداخله در مسئله تایوان از طرف نیرو‌های خارجی را تحمل نخواهیم کرد و پاسخی جدی به این  تبانی خواهیم داد.»

تایوان در چند ماه گذشته از ماموریت‌های مکرر هواپیماهای نظامی چین در نزدیکی این جزیره در قسمت جنوب غربی منطقه پدافند هوایی خود شکایت کرده است.

پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان در همان روزی رخ داد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک گروه اعزامی به رهبری ناو آمریکایی رونالد ریگان وارد دریای مورد مناقشه دریای چین جنوبی شده است.

 مقامات تایوانی معتقدند چین با این کار قصد انتقال پیام به آمریکا را داشت. آن‌ها می‌خواستند که آمریکا تحت تاثیر توانایی نظامی آن‌ها قرار گیرد و رفتار خود را مهار کند.»

سواحل شرقی تایوان محل استقرار دو پایگاه بزرگ هوایی است که غارهایی از کنار کوه‌ها حفر شده اند تا در صورت حمله به چین از آن‌ها محافظت کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما