شناسهٔ خبر: 47805740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

روحانی

سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم/ رشد اقتصادی ۹۹، از افتخارات دولت است

باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت سهام خود را شش برابر سال قبل فروخت گفت: اگر دولت دوازدهم نبود، همه قطعنامه‌های سازمان ملل روی سر ما بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه مهمترین مساله این روزها انتخابات ۲۸ خرداد است، گفت: روز انتخابات همیشه برای ما مهم و سرنوشت‌ساز است.

رئیس‌جمهور افزود: مردم در طول این هشت سال بار سنگینی را بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را به خوبی انجام داده‌اند.

روحانی تاکید کرد: بر ما لازم و واجب است که کار و فداکاری مردم و موفقیت آن‌ها را به خوبی برایشان باز و تشریح کنیم.

وی گفت: در سال ۹۴ صادرات نفت می‌توانست قطع شود، روابط بانکی ما قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می‌شدند؛ مسئولان باید این مساله را ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال‌های بعد چه می‌شد.

روحانی افزود: اگر برجام در سال ۹۷ از سوی یک بیمار روانی که متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود، بر هم زده نمی‌شد و فرد سالمی رئیس‌جمهور آمریکا شده بود، روند برجام ادامه می‌یافت. باید ترسیم می‌شد اگر برجام ادامه داشت، نقدینگی، اشتغال و مولفه‌های دیگر به چه صورت می‌شد. مردم باید سند این مسائل را ببینند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این تبلیغات انتخاباتی هیچکس از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسمی از ترامپ نبرد، یادآوری کرد: وقتی یک فرد جنگ اقتصادی همراه با تروریسم اقتصادی را ایجاد کرده است، باید از آن برای مردم صحبت کرد.

۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه برای نفت استفاده شد

وی گفت: سند دیگری که باید وزارتخانه‌های این دولت ترسیم کنند، این است که از سال ۹۷ تاکنون چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به ملت تحمیل شده است. خسارات مستقیم و غیرمستقیم در سند مذکور باید مطرح شوند.

روحانی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در مدت تحریم‌ها قطع شد، این‌ها باید توضیح داده شوند، اما برخی از داخل می‌گویند؛ در حالیکه ۲۸ مرداد ۳۲ را از بیرون کشور ایجاد کردند، کشورمان را در جنگ تحمیلی و زمان اشغال از بیرون مورد هجمه و حمله قرار دادند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید بگوییم صدام و ترامپ با کشور چه کرده‌اند؛ باید برآورد خسارت کنیم و بگوییم در سه سال گذشته چه خسارتی به ملت رسیده، این خسارت چه مقدار است و اگر نبود چه می‌شد.

وی یادآوری کرد: در سه سال و نیم گذشته در بسیاری از مقاطع یا تهدید را از بین بردیم و یا آن را به فرصت تبدیل کردیم. در این مدت نتوانستیم نفت را برای بودجه استفاده کنیم؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ درصد از بودجه برای نفت استفاده شد.

روحانی افزود: ما توانستیم از راه دیگر نفت را جبران کنیم، سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم. چند برابر اوراق مالی را استفاده و وارد میدان کردیم. خیلی مهم است کشوری در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه‌اش یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.

رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته گفت: در این مدت ملت و دولت در کنار هم تلاش کردند، در همین ایام سخت توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را به انجام برسانیم؛ ترمیم حقوق‌ها را انجام دادیم؛ در میان جنگ مشکلات کرونا نیز اضافه شد؛ در وسط این جنگ درآمدهایی از دست ما رفت و صادرات و برخی از واردات دچار مشکل شد.

روحانی افزود: طبق گزارش وزیر صمت در ستاد اقتصادی دولت، در سه سال و نیم جنگ تحمیلی هیچ واحد صنعتی به دلیل واردات مواد اولیه تعطیل نشده است. ما در این مقطع توانستیم جای نفت پتروشیمی و فولاد بگذاریم؛ برای وارد کردن کالا، دارو، مواد غذایی و سایر نیازمندی‌های ضروریمان نیاز به ارز داشته‌ایم. در نبود نفت ارز از کجا تأمین شود؟

وی ادامه داد: عمده ارز از پتروشیمی و فولاد به دست آمده است. چجوری است کسی آمد بگوید در این سه سال و نیم، دولت چگونه توانسته است کشور را اداره کند؟ عجیب است که در تبلیغات انتخاباتی این روزها کسی نگفت در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه‌های کشور، ملت چگونه توانسته است نفس بکشد. ملت رنج فراوانی و سختی‌های بسیاری کشید اما در عین حال توانست مقاوم در برابر دشمن بایستد. همین ایستادگی باعث آنها آمده‌اند سر به زیر با ما در وین مذاکره کنند.

روحانی تاکید کرد: اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران در جای ما بودند، حتماً امروز ما در فصل هفتم سازمان ملل متحد، تمام قطعنامه‌ها بر سر ما ریخته بود. کسی که توانست مسیر را چنان دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام حفظ شود و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل دوباره بازگردد و در عین حال قدم به قدم کاهش تعهدات را انجام دهد؛ توانمندی هسته‌ای ایران را از همیشه قوی‌تر کند.

وی ادامه داد: مشکلات و تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم؛ روزی ما مجبور به واردات بنزین و عرضه بنزین ناسالم به مردم بودیم. ما کاری کردیم مردم در بنزین خودکفا باشند و روی پای خود بایستند و امروز یکی از صادرکنندگان مهم بنزین هستیم و بنزین یورو ۴ باشد. ۷۶ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ به مردم تحویل داده می‌شود؛ یعنی کاری کردیم بنزین سالم و صادر شود؛ وارد نشود و از پول بنزین هم کمک معیشتی جدید برای ۶۰ میلیون نفر پیش‌بینی کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی ماهانه از پول بنزین دریافت می‌کنند. این طراحی که حاصل تصمیم‌گیری رؤسای سه قوه و از مقام معظم رهبری کمک گرفتیم و با دست به دست هم دادن، یک تهدید را تبدیل به فرصت بزرگ کردیم و این مساله بسیار مهمی است.

روحانی درباره با رشد اقتصادی کشور گفت: یکی از افتخارات این دولت، رشد اقتصادی در سال ۹۹ است. دیروز بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سال ۹۹ را فرستاد. رشد اقتصادی در بسیاری از کشور‌های مهم و پیشرفته منفی بوده است؛ به طور متوسط رشد اقتصادی جهانی منهای ۱۴ درصد بوده است.

وی گفت: رشد اقتصادی سال ۹۹ نسبت به سال قبل، مثبت ۳.۶ است. این رشد اقتصادی که بانک مرکزی اعلام کرد، یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران است. اگر ملت ایران مقاومت ایستادگی نمی‌کرد و صبور نبود به این افتخار دستیابی نداشتیم. رشد اقتصادی در صنعت ما در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۷.۱ رشد کرده است؛ به همین تناسب رشد اقتصادی گروه کشاورزی در سال ۹۹، ۴.۵ درصد رشد داشته است؛ البته در حوزه خدمات شرایط ما مناسب نیست، ولی در عین حال رشد اقتصادی‌اش صفر است، اما منفی نیست.

روحانی افزود: رشد اقتصادی ۳.۶ باعث آوردن آمریکا به وین شده است. این رشد اقتصادی در رشد صنعت کشور، رشد در تمام فعالیت‌های زیربنایی، در اینکه صادرکننده بنزین و فرآورده در منطقه هستیم وجود دارد؛ آمریکا با تمام فشار‌ها قصد بر سرنگونی نظام و فروپاشی اقتصاد را داشت.

وی درباره شیوع ویروس کرونا گفت: در عرصه کرونا پزشکان، پرستاداران، مدافعان سلامت، تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت اقدامات بسیار مهمی را در مقایسه با کشور‌های دیگر انجام داده‌اند. در دوران کرونا موفق شدیم تخت‌های بیمارستانی را در شرایط جنگ اقتصادی به دو برابر افزایش دهیم. در این هفته افتتاح‌های فراوانی در بخش بیمارستانی خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظر شما