شناسهٔ خبر: 47805518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

در جلسه هیئت دولت

روحانی : اگر دولت دوازدهم نبود، امروز قطعنامه‌های فصل هفتم سازمان ملل روی سر ما بود

صاحب‌خبر - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت با بیان اینکه مهمترین مسئله این روزها انتخابات ۲۸ خرداد است، گفت: روز انتخابات همیشه برای ما مهم و سرنوشت ساز است.
وی ادامه داد: در این انتخابات همانطور که رهبری فرمودند ممکن است در بررسی صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی این روزها، حتماً ظلم‌های فراوانی رخ داده است. همه ما باید خود را موظف به رفع ظلم‌ها و جبرانشان بدانیم و این کار شدنی است.
رئیس جمهور افزود: مردم در طول این ۸ سال بار سنگینی را بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را به خوبی انجام داده اند.
روحانی تاکید کرد: بر ما لازم و واجب است که کار و فداکاری مردم و موفقیت آن‌ها را به خوبی برایشان باز و تشریح کنیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: باید ترسیم کنیم که اگر رهبری و راهنمایی رهبر انقلاب و ارشاد‌های ایشان و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود و این موفقیت‌ها در جامعه تحقق پیدا نمی‌کرد، همان وضع پیشین تحریم‌ها ادامه می‌یافت.
وی گفت: در سال ۹۴ صادرات نفت می‌توانست قطع شود، روابط بانکی ما قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می‌شدند؛ مسئولان باید این مسئله را ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال‌های بعد چه می‌شد.
روحانی اظهار کرد: اگر برجام در سال ۹۷ از سوی یک بیمار روانی که متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود، بر هم زده نمی‌شد و فرد سالمی رئیس جمهور آمریکا شده بود، روند برجام ادامه می‌یافت. باید ترسیم می‌شد اگر برجام ادامه داشت، نقدینگی، اشتغال و مولفه‌های دیگر به چه صورت می‌شد. مردم باید سند این مسائل را ببینند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این تبلیغات انتخاباتی هیچکس از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسمی از ترامپ نبرد، یادآوری کرد: وقتی یک فرد جنگ اقتصادی همراه با تروریسم اقتصادی را ایجاد کرده است، باید از آن برای مردم صحبت کرد.

۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه برای نفت استفاده شد

وی گفت: سند دیگری که باید وزارتخانه‌های این دولت ترسیم کنند، این است که از سال ۹۷ تاکنون چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به ملت تحمیل شده است. خسارات مستقیم و غیرمستقیم در سند مذکور باید مطرح شوند.
روحانی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در مدت تحریم‌ها قطع شد، این‌ها باید توضیح داده شوند، اما برخی از داخل می‌گویند؛ در حالیکه ۲۸ مرداد ۳۲ را از بیرون کشور ایجاد کردند، کشورمان را در جنگ تحمیلی و زمان اشغال از بیرون مورد هجمه و حمله قرار دادند.
رئیس جمهور تصریح کرد: باید بگوییم صدام و ترامپ با کشور چه کرده‌اند؛ باید برآورد خسارت کنیم و بگوییم در سه سال گذشته چه خسارتی به ملت رسیده، این خسارت چه مقدار است و اگر نبود چه می‌شد.
وی یادآوری کرد: در سه سال و نیم گذشته در بسیاری از مقاطع یا تهدید را از بین بردیم و یا آن را به فرصت تبدیل کردیم. در این مدت نتوانستیم نفت را برای بودجه استفاده کنیم؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ درصد از بودجه برای نفت استفاده شد.
روحانی افزود: ما توانستیم از راه دیگر نفت را جبران کنیم، سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم. چند برابر اوراق مالی را استفاده و وارد میدان کردیم. خیلی مهم است کشوری در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه‌اش یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.
رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در ۸ سال گذشته گفت: در این مدت ملت و دولت در کنار هم تلاش کردند، در همین ایام سخت توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را به انجام برسانیم؛ ترمیم حقوق‌ها را انجام دادیم؛ در میان جنگ مشکلات کرونا نیز اضافه شد؛ در وسط این جنگ درآمدهایی از دست ما رفت و صادرات و برخی از واردات دچار مشکل شد.
وی افزود: طبق گزارش وزیر صمت در ستاد اقتصادی دولت، در سه سال و نیم جنگ تحمیلی هیچ واحد صنعتی به دلیل واردات مواد اولیه تعطیل نشده است. ما در این مقطع توانستیم جای نفت پتروشیمی و فولاد بگذاریم؛ برای وارد کردن کالا، دارو، مواد غذایی و سایر نیازمندی‌های ضروریمان نیاز به ارز داشته‌ایم. در نبود نفت ارز از کجا تأمین شود؟
وی ادامه داد: قهر با صندوق رای هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ پای صندوق رای رفتن باعث استحکام نظام و قدرت نظام می شود. اگر مشکلی هست راه حل آن مشکل باز هم صندوق رای است.

برچسب‌ها:

نظر شما