شناسهٔ خبر: 47797983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا از اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گزارش می‌دهد؛

انتخابات، عرصه ایجاد قدرت ملی/ رشد اقتدار ایران با حضور مردم در پای صندوق‌های رای

کمتر از ۳ روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مانده و در این ایام بررسی میزان مشارکت مردم در انتخابات، به داغ‌ترین موضوع فضای سیاسی کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست خبرگزاری آنا، علیرضا مزینانی؛ مشارکت مردم در انتخابات یکی از مهمترین معیارهای سنجش مقبولیت حکومت در کشورهاست. دموکراسی و انتخابات از ابتدای شکل گیری آن تاکنون دست خوش تغییرات زیادی شده است. در ابتدای شکل گیری انتخابات، تنها مردان ثروتمند و صاحب قدرت اجازه شرکت در آن را داشتند. در ایالات متحده آمریکا تا حدود صد سال پیش، زنان و سیاه پوستان حق رأی نداشتند. در کشور ما نیز زنان از سال ۱۳۴۱ اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کردند. از ابتدای انقلاب و با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراها، مردم توانستند در انتخاب تمام مدیران به صورت مستقیم و غیر مستقیم تصمیم گیرنده باشند. این امر تا پیش از این و در دوران حکومت‌های طاغوتی رخ نداده بود؛ به همین دلیل انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد توجه مردم بوده است. در این راستا آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور اذعان کرد: «نظام ما در هر سو به رأی مردم برمی‌گردد. در بعضی سمت‌ها مانند ریاست جمهوری به صورت مستقیم و در بعضی سمت‌ها به صورت غیر مستقیم، مردم تصمیم گیرنده هستند.»

انتخابات، عرصه ایجاد قدرت ملی/ رشد اقتدار ایران با حضور مردم در پای صندوق‌های رای

در سه دور اخیر انتخابات ریاست جمهوری ایران مشارکت در دوره دهم ۸۵ درصد، دوره یازدهم ۷۲ درصد و دوره دوازدهم ۷۳ درصد بوده است.

طبق نظرسنجی‌ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل مشکلات معیشتی موجود درصد مشارکت مردم از گذشته کمتر خواهد بود. بر همین اساس احمد شریف دبیر کل حزب هدا در گفت‌وگو با آنا گفت: «در زمینه کاهش مشارکت، نباید تمام انتقادات را متوجه مردم کرد. ما باید به عملکرد گذشته خودمان رجوع کنیم و آن را نقد کنیم زیرا باعث شده است افرادی که درگذشته با اشتیاق پای صندوق رأی حضور پیدا می‌کردند، امروز سرخورده باشند.»

البته مشارکت پایین در بعضی از دوره های انتخابات، در سایر کشورها هم امری طبیعی است. به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال ۲۰۱۶ مشارکت ۵۵ درصد، پرتغال (سال ۲۰۲۱) مشارکت ۳۹ درصد و کرواسی (سال ۲۰۲۰) مشارکت ۵۲ درصد بوده است.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، نتایج مثبت زیادی به همراه دارد. زمانی که یک رئیس جمهور با رأی قاطع مردم شروع به کار می‌کند، پشتوانه قوی خواهد داشت و با استفاده از این ظرفیت و دلگرمی می‌تواند فعالیت‌های مفیدی ارائه دهد. در مسائل امنیتی هم زمانی که در کشوری مشارکت حداکثری صورت گیرد، بسیاری از تهدیدهای خارجی و داخلی از بین می‌رود. در این خصوص احمد شریف دبیر حزب اصلاح طلب هدا در گفت‌وگو با گروه سیاست خبرگزاری آنا اذعان کرد: «ضریب امنیت ملی ما همبستگی بالایی با میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات، دشمنان کشور و ملت ما را جری‌تر خواهد کرد. اگر امنیت ملی ما تهدید شود همه مردم چه کسانی که رأی دادند و چه کسانی که رأی ندادند، در معرض آسیب قرار خواهند گرفت و درنهایت همه متضرر می‌شوند. من معتقدم اگر حضور مردم در انتخابات کم‌رنگ باشد، رئیس‌جمهور آینده اعتماد به نفس لازم، خصوصاً در مذاکرات خارجی را نخواهد داشت.»

انتخابات، عرصه ایجاد قدرت ملی/ رشد اقتدار ایران با حضور مردم در پای صندوق‌های رای

برخی از کشورها و جریانات معاند از ماه‌ها پیش درپی بیهوده نشان دادن انتخابات و القای ناامیدی به جامعه بودند تا مردم خشمگین از وضع موجود را، از حضور پای صندوق رأی باز دارند. عمده فعالیت آن‌ها برای این امر، در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بوده است. در این مورد جواد مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با گروه سیاست خبرگزاری آنا اظهار کرد: «زمانی که دشمنان انقلاب و اسلام روی مسئله‌ای اصرار و پافشاری دارند، قطعاً سود یا ضرر آن‌ها در میان است. این مطلب که دشمن این‌قدر سفارش به عدم حضور در پای صندوق رأی می‌کند، نشان‌دهنده ضروری بودن مشارکت مردم است زیرا آن‌ها هیچ‌گاه به دنبال منافع ملت ایران نیستند. اینکه ما بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و رأی نمی‌دهیم، بازی در میدان دشمن است. رأی دادن به نامزدهایی که قصد تغییر وضع موجود را دارند، راه‌حل خوبی برای معترضان وضع موجود است. »

انتخابات، عرصه ایجاد قدرت ملی/ رشد اقتدار ایران با حضور مردم در پای صندوق‌های رای

برای بازگرداندن اعتماد مردم و حضور گسترده آن‌ها در انتخابات پیش رو، باید دلایل اهمیت این امر به‌طور کامل و دقیق بیان شود. عمده دلیل بی‌علاقگی مردم جهت حضور در این دوره انتخابات، عملکرد ضعیف برخی از مسئولین و اجرایی نشدن وعده‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. طبیعی است مردمی که از رفتار و عملکرد بد عده‌ای از مسئولین ناراحت هستند، با اصلاح این نواقص هرچند در این مدت کوتاه، متقاعد به حضور در انتخابات می‌گردند. بر این اساس احمد شریف در گفت‌وگو با آنا پیرامون راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: « به هر میزان که در مدت‌زمان باقی‌مانده تا انتخابات، با مردم صادقانه رفتار کنیم، همان‌قدر مشارکت بیشتر خواهد شد. مردم نباید احساس کنند که مسئولین تافته جدا بافته نسبت به آن‌ها هستند و درک درستی از مشکلاتشان ندارند. بسیاری از معضلات کنونی کشور، ناشی از عملکرد مسئولین است و هرکسی باید سهم خود در این زمینه را قبول کند.»

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت‌وگو با گروه سیاست خبرگزاری آنا در خصوص راهکار افزایش مشارکت تصریح کرد: « یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش مشارکت، تبیین اهمیت و لزوم شرکت در انتخابات برای مردم است. اهمیت و ثمرات این اتفاق باید در رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی فضای حقیقی به مردم اعلام شود.»

انتخابات، عرصه ایجاد قدرت ملی/ رشد اقتدار ایران با حضور مردم در پای صندوق‌های رای

مسئله انتخابات و حضور مردم در آن، همواره جزو دغدغه‌ها و موضوعات پراهمیت در دیدگاه رهبری بوده است که تأکیدات و اشارات زیادی در سخنرانی‌های مختلفشان به این قضیه داشته‌اند. ایشان در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس «۶ خردادماه ۱۴۰۰» فرمودند: «انتخابات در یک روز انجام می‌شود اما اثر آن تا چند سال باقی می‌ماند بنابراین با شرکت در انتخابات که متعلق به خود شما است، از خداوند برای رأی دادن به کسی که شایسته این مسئولیت است کمک بخواهید. کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، بنابراین به حرف آن‌ها اعتنا نکنید.»

باوجود تمام مشکلات موجود، کارشناسان معتقدند که تنها راه صحیح برای تغییر و بهبود این وضع انتخاب یک فرد مناسب توسط مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور است. حضور حداکثری و انتخاب مردم در روز ۲۸ خرداد می‌تواند سرنوشت سال‌های آینده کشور و ملت ما را مشخص کند.

انتهای پیام/

نظر شما