شناسهٔ خبر: 47797344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

فعالان تشکل‌های دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تلاش برای دعوت عمومی به انتخابات با گفت و گو های میدانی

جنبش دانشجویی با کنشگری خود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش بارزی را از خود نشان داده و در این واپسین روزها وارد فضای میدانی شده و با استفاده از تریبون‌های آزاد و گفت‌وگو با مردم و اقناع‌سازی آنها مجدانه درحال فعالیت است.

صاحب‌خبر -

 نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: آخرین روزهای باقی‌مانده تا انتخابات را درحالی به سر می‌بریم که جنبش دانشجویی با کنشگری خود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش بارزی را از خود نشان داده و در این واپسین روزها وارد فضای میدانی شده و با استفاده از تریبون‌های آزاد و گفت‌وگو با مردم و اقناع‌سازی آنها مجدانه درحال فعالیت است. برای بررسی اقداماتی که جنبش دانشجویی در این مدت برای افزایش مشارکت مردم انجام داده و همچنین آنچه که برای پیاده‌سازی در واپسین روزهای مانده تا انتخابات درنظر گرفته و آگاهی از توصیه‌هایی که به‌عنوان آخرین تلاش‌ها برای جلب مشارکت مردمی به دیگر دانشجویان دارند با نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و دیگر استان‌ها به گفت‌وگو نشستیم.  در این گفت‌وگو توحید تقی‌زاده دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان؛ سیدایمان احمدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور؛ محمد گودرزی، دبیر اتحادیه دفاتر تحکیم وحدت؛ مبین لطفی‌زاده، معاون سیاسی بسیج دانشجویی امیرکبیر؛ سعید نعیمی، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف؛ محسن نیازمند، رئیس بسیج استان گیلان و امیرحسین هاشمی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز و استان فارس و صادق مفرد، مسئول قرارگاه جهادی سازمان بسیج دانشجویی در این‌باره توضیحاتی را ارائه کردند.

دبیر دفاتر اتحادیه تحکیم وحدت: دانشجویان باید پای درددل مردم بنشینند  و کنار آنها باشند

گودرزی با اشاره به فعالیت‌هایی که برای جلب مشارکت در انتخابات توسط دفاتر اتحادیه تحکیم وحدت انجام شده است، گفت: «اولین گامی که برای افزایش مشارکت در انتخابات برداشتیم راه‌اندازی برنامه حکمرانی ۱۴۰۸ بر حول محورهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حوزه زنان و با سه کارشناس بود که جداگانه در هرموضوع برگزار شد و صحبت‌های کارشناس‌ها را با صحبت‌های کاندیداها منطبق کردیم تا ببینیم هر کاندیدا چقدر کارشناسی‌شده برای این ۸ سال برنامه دارد. همچنین برنامه‌های میدانی‌ای را به عنوان تریبون آزاد در دفاتر مختلف تحکیم وحدت مثل مشهد، بندرعباس و تهران برگزار کردیم. تریبون آزاد تهران از روز گذشته فعال شد و تا انتخابات در میان مردم پای حرف‌های آنها می‌نشیند و به اقناع‌سازی و رفع شبهات آنها می‌پردازد تا با این کار گامی هرچند کوچک در جهت افزایش مشارکت مردم برداریم.»
وی افزود: «مساله این است که هر سه مناظره انجام شده و مواضع کاندیداها مشخص شده و حال وقت سنجش است و باید ببینیم باتوجه به عملکردی که کاندیداها در کارنامه عملی خودشان داشته‌اند این وعده‌ها تا چه اندازه می‌تواند عملی شود و آیا وعده‌هایی که داده شد کارشناسی‌شده و صحیح بود یا نه؟ از نظر من در این فرصت باقی‌مانده جنبش دانشجویی باید به بررسی این موضوع بپردازد و ببیند این کاندیداها چه عقبه و رزومه‌ای داشته و از کدام بستر به کاندیدای ریاست‌جمهوری رسیده و از کدام سلسله‌مراتب بالا آمده‌اند. آیا این ساختار و سلسله‌مراتبی که از آن بالا آمدند و به جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری رسیده‌اند براساس یک سلسله‌مراتب منسجم بوده یا براساس یک‌سری جایگاه‌های غیرتخصصی بالا آمده و به این جایگاه رسیده‌اند. این وظیفه دانشجویان است که رزومه‌ها را بررسی کرده و از تریبون‌های آزاد، کانال‌های اطلاع‌رسانی مجازی و دیگر فضایی که برای تعامل با مردم در اختیار دارند استفاده کنند تا این رزومه‌ها و تحلیل کاندیداها را در اختیار مردم قرار دهند.»  دبیر دفتر اتحادیه تحکیم وحدت گفت: «مهم‌ترین مساله در این روزهای نهایی تخاطب واقعی با مردم است، یعنی به‌صورت چهره‌به‌چهره و رودررو با مردم به صحبت بنشینیم، پای درددل‌های آنها باشیم و درباره تاثیر رای دادن و رای ندادن با آنها گفت‌وگو کنیم و تبیین کنیم که برای تغییر وضع موجود که همه از آن ناراضی هستند رای دادن بهتر از رای ندادن است.»
گودرزی اضافه کرد: «متاسفانه یک‌سری محافظه‌کاری‌هایی مثل رفتار شورای نگهبان به مشارکت مردم ضرر زده اما وظیفه دانشجوی انقلابی این است که با تمام این اوصاف هنوز هم خودش را در کف میدان و کنار مردم ببیند و به گفت‌وگوی چالشی با مردم بپردازد.»
وی با اشاره به عملکرد ناقص صداوسیما در جلب مشارکت مردمی اظهار کرد: «در باب افزایش مشارکت مطالبه اصلی ما از سازمان صداوسیماست که در این مدت نتوانست عملکرد قوی و قابل پذیرشی را ارائه دهد و در زمینه مناظرات ضعیف عمل کرد. با توجه به آگاهی کاندیداها نسبت به موضوعات مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام کاندیدا به‌صورت کارشناسی شده و تخصصی‌تر می‌تواند ایفای نقش کند. اینجا کاندیداها با توجه به سوالات مشخص و کارشناسی‌شده می‌توانند در اذهان عمومی مقایسه شوند؛ چراکه برنامه صداوسیما نتوانست سوالات کارشناسی شده و دقیق و پیوسته را از کاندیداها بپرسد. نتیجه نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که مناظره‌ها نیز روی رای مردم و تصمیم‌گیری آنها تاثیر خاصی نگذاشته است.»  دبیر دفاتر اتحادیه تحکیم وحدت، تصریح کرد: «مساله دیگری که در این روزهای باقی‌مانده تا انتخابات باید رخ بدهد این است که جریان‌ها و احزاب سیاسی که در انتخابات اخیر و در سال‌های قبل به قدرت رسیدند مسئولیت خود را در برابر اعمالی که انجام دادند برعهده بگیرند و به جای فرار روبه جلو با مردم درباره عملکرد خودشان صادقانه صحبت کنند، به جای اینکه مردم را از انتخابات و جمهوری اسلامی ناامید کنند. در این صورت می‌توانیم مشارکت آگاهانه‌ای نیز داشته باشیم. همچنین بحث رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان را داریم که علت‌های آن باید مشخص شود. خود شورای نگهبان اگر به این مورد وارد شود و علت‌های آنها را با مردم درمیان بگذارد بخشی از تحریم انتخابات شکسته خواهد شد و مردم وارد عرصه انتخابات خواهند شد و در آن مشارکت خواهند داشت.»

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل: بهترین اقدام دانشجویان در این آخرین روزها گفت‌وگوی میدانی و کف خیابانی با مردم است

ایمان احمدی پیرامون اقداماتی که اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برای افزایش مشارکت در کشور انجام داده است، گفت: «یکی از عقاید ما این بود که راه اصلی برای احیای مشارکت مردم، اثبات این مساله است که مسائل کشور راه‌حل دارد و اگر راه‌حل‌ها روشن شود طبیعتا مردم هم به سمت صندوق‌ها اقبال پیدا می‌کنند، به این دلیل که متوجه می‌شوند با تغییر دولت در زندگی خودشان هم تغییراتی ایجاد می‌شود. در همین راستا اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سلسله‌جلساتی را تحت عنوان «جمهور» با نامزدهای احتمالی پیش از تایید صلاحیت‌ها ترتیب داد و در مباحثی مثل مسکن، بورس، خصوصی‌سازی و دیگر مسائل مورد بحث کشور به گفت‌وگو و تبیین مسائل پرداختیم و آنها هم برنامه‌های خود را ارائه کردند. از طرف دیگر با انتخاب چند سوژه اصلی مثل مالیات، بانک و... اقدامات پژوهشی و ترویجی انجام دادیم تا به مردم  نشان دهیم که مشکلات راه‌حل دارند.»  وی ادامه داد: «افزایش مشارکت یکی از مسائل اصلی مورد توجه ما بود ‌که با راه‌اندازی جلساتی در کلاب‌هاوس به گفت‌وگو با مردم دراین‌باره می‌پردازیم. همچنین دفاتر ما در استان‌های مختلف با نمایندگان کاندیداها یا نمایندگان مجلس در حاشیه شهرها حضور خواهند یافت و با مردم به‌صورت چهره‌به‌چهره در این روزهای انتهایی وارد چالش و صحبت خواهند شد و برای آنها تبیین خواهند کرد که قهر کردن با صندوق مشکلی را از آنها حل نخواهد کرد.»  دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: «همچنین یک‌سری نامه‌های تخصصی برای نامزدها تدارک دیدیم که اولین آن برای همتی ارسال شد و در واپسین روزهای باقی‌مانده به انتخابات این نامه‌ها را برای کاندیداها ارسال خواهیم کرد و سوالات اصلی و تخصصی خود را برای نقش‌آفرینی آنها در ریاست‌جمهوری در این نامه‌ها از آنها پرسیده‌ایم.»  احمدی تصریح کرد: «این روزهای آخر بهترین کاری که می‌شود انجام داد این است که دانشجویان به میان مردم بروند و فردبه‌فرد و چهره‌به‌چهره به اقناع ملی بپردازند. از طرف دیگر با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای مثل ساخت کلیپ، لایوهای اینستاگرامی و یا... روی مشارکت مردم تاثیر بگذارند. در کنار همه اینها نقد کارنامه و برنامه نامزدها هم می‌تواند در مشارکت مردم موثر باشد. به نظرم خط مرکزی همه این فعالیت‌ها باید این باشد که تغییر امکان‌پذیر است.»

مسئول بسیج دانشجویی استان گیلان: دانشگاه‌های گیلان با راه‌اندازی «کافه گفت‌وگو» به اقناع افکار عمومی پرداختند

محسن نیازمند با اشاره به فعالیت‌هایی که در این استان برای افزایش مشارکت مردمی انجام شده است، گفت: «بسیج دانشجویی استان گیلان از مدت‌ها قبل تلاش‌هایی برای افزایش آگاهی سیاسی دانشجویان انجام داده که این فضا از تابستان سال قبل آغاز شد. مثل برگزاری دوره‌هایی برای افزایش آگاهی سیاسی، روش تحلیل سیاسی و جریان‌شناسی سیاسی و بررسی مسائل سیاسی روز و از دی‌ماه به‌صورت جدی وارد فاز عملیاتی و قرارگاه شد. به این صورت که یک قرارگاهی برای انتخابات سازماندهی شد و در این راستا بخش‌های مهمی را درنظر گرفتیم اعم از اینکه نسبت به تحلیل‌های سیاسی که وجود دارد کارهای مطالعاتی و تدوینی انجام شود و در اختیار دانشجویان قرار گیرد.»  وی افزود: «همچنین دانشجویان به‌عنوان نقش‌آفرین در کشور و عنصر موثر در افزایش مشارکت تریبون‌های آزادی را در جای‌جای استان مثل بازارها و میادین پرجمعیت تعبیه کردند، در جمع مردم حاضر شدند و به گفت‌وگو و چالش با آنها درباره انتخابات و لزوم شرکت در انتخابات پرداختند. به‌طور کلی ۸ تریبون آزاد در شهرستان‌های مختلف گیلان توسط دانشجویان تاکنون برگزار شده که روی آن کار رسانه‌ای هم انجام شد و در قالب کلیپ در فضای مجازی منتشر شد. همچنین صداوسیما هم از تریبون‌های آزاد بسیج برنامه‌هایی را فراهم و منتشر کرد. باتوجه به اینکه فضای جامعه رو به کم شدن آمار کرونا رفت سلسله‌نشست‌های دولت جوان حزب‌اللهی را با حضور نیک‌روش، سلیمی‌نمین، حسن عباسی و... برگزار کردیم که همزمان با این نشست‌ها در دانشگاه‌ها نیز نشست‌هایی را برگزار کردیم.»
مسئول بسیج دانشجویی استان گیلان گفت: «یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای افزایش مشارکت در گیلان برگزار شد، کافه گفت‌وگوهایی بود که در دانشگاه‌ها به‌صورت موضوعی برگزار شد و با اندیشمندان و نخبگان وارد گفت‌وگو شدند. اما مهم‌ترین فعالیتی که در این 10 روز باقی‌مانده به انتخابات جزء برنامه استان قرار گرفته است حضور جهادگران و دانشجویان بسیجی در روستاهای استان گیلان است که پیش از این به‌عنوان جهاد در آن خدمت‌رسانی انجام داده بودند و به ارتباط مجدد با مردم پرداختند و به شبهات آنها پاسخ می‌دهند و همچنین به اقناع‌سازی آنها نیز می‌پردازند. این کار همزمان در شهرهای مختلف نیز به‌صورت اقناع‌سازی و پاسخ به شبهات درحال برگزاری است. البته برای ایجاد فضای پرشور و‌انگیزه نشست‌های بزرگی را با رعایت پروتکل‌ها درنظر گرفته‌ایم و بخشی از آن را تاکنون اجرایی کرده‌ایم. همین‌طور پیش از این مبلغانی را برای نقش‌آفرینی در افزایش مشارکت به‌صورت منسجم آموزش دادیم و عرصه‌های ایفای نقش را برای آنها مشخص کردیم تا به اقناع‌سازی افکار عمومی بپردازند. در مساله گردشگری استان محتوای بسیار خوبی را در اختیار دانشجویان قرار دادیم که دانشجویان از این محتوا‌ها بتوانند در جایگاه مطالبه‌گری از کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای مطالبات گردشگری استان استفاده کنند.»

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: پویش 5+1را برای افزایش مشارکت همه مردم در انتخابات راه‌اندازی کردیم

توحید تقی‌زاده با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم توسط جنبش دانشجویی گفت: «با توجه به اینکه در ۸ سال گذشته یک دولت پیر و خسته مدیریت مسائل را انجام داده، مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی یک مقدار ناامید و نسبت به مسئولان و دولتمردان خود بی‌اعتماد شده‌اند، به همین دلیل کار را برای جریان و گروه‌هایی که پیگیر بحث مشارکت هستند سخت و دشوار کرده است، چون مردم 8 سال است که زجر کشیده‌اند و از لحاظ اقتصادی و معیشتی واقعا در تنگنای بدی بودند. این اتفاق کار را سخت کرده است ولی نافع این موضوع نیست.»
وی ادامه داد: «جریانات دانشجویی و تشکل‌ها با بررسی و رصد فضا به این نتیجه رسیدند که حتما با بحث شرکت در انتخابات مردم را ترغیب کنند، چون ما باور داریم این مردم هستند که می‌توانند وضع موجود را تغییر دهند و همیشه پای این نظام و انقلاب بوده‌اند و هرزمان این اتفاق پررنگ‌تر بوده است ما ثمره‌های زیادی را از این کار دیده‌ایم و ان‌شاء‌الله خواهیم دید.»
دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: «در بحث انتخابات و مشارکت، جامعه اسلامی و دانشجویان علی‌رغم تشکل‌های دیگر به‌صورت تابلودار ورود کرده‌اند. با بررسی شاخص‌ها و اصلاح آنها و تطبیق دادن آنها با عملکرد کاندیداهای فعلی که در صحنه هستند به کاندیدای موردنظر خودشان رسیده و از آن حمایت می‌کنند. در همین راستا آنها برنامه‌های مختلفی را برای افزایش مشارکت و حمایت از کاندیدای موردنظر خود برگزار کرده‌اند.»
تقی‌زاده اظهار داشت: «اولین کاری که ما در اتحادیه طرح‌ریزی کردیم و به آن رسیده‌ایم، پیرامون چرایی حضور در انتخابات بوده و تاثیرات حضور مردم و پای کار بودن را با یک‌سری محتواها چه به‌صورت رسانه‌ای و چه به‌صورت مکتوب تولید کرده‌ایم و در فضای مجازی و بسترهای رسانه‌ای خودمان نشر داده‌ایم. مورد بعدی این است که ما به این رسیده‌ایم که اگر با مردم به‌صورت چهره‌به‌چهره صحبت ‌شود خیلی راحت‌تر می‌شود آنها را اقناع کرد و یک پویشی را راه انداخته‌ایم به نام 5+1 که طی آن هر یک نفر پنج نفر را به حضور در انتخابات متقاعد می‌کند. علی‌رغم تمام مسائل و چالش‌هایی که وجود دارد، ما می‌توانیم حتی با یک عکس یا هرکار رسانه‌ای کوچک که در جریان‌سازی و ایجاد یک فضای پرشور و نشاط به ما کمک کند مشارکت را بالا ببریم. طبق آسیب‌شناسی‌ای که داشتیم مواردی که مردم را از حضور پای صندوق رأی ناامید کرده را احصا کردیم، به نظر ما صحبت کردن با مردم می‌تواند راهگشا و مشکل‌گشا باشد.»
وی افزود: «متاسفانه در فضای جامعه با توجه به کرونا یک‌نوع رخوت اتفاق افتاده و رخنه کرده و آن شور و اشتیاق که هر ساله در انتخابات می‌دیدیم یک مقدار کمرنگ شده است. برای همین موضوع نشست‌ها را در فضای دانشجویی برگزار کردیم. تاکنون سه نشست در دانشگاه‌های مختلف داشته‌ایم، اولین نشست در دانشگاه شهید بهشتی بوده، دومین نشست مناظره‌مانند بودکه با نمایندگان کاندیداها در حوزه زنان و بانوان در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، سومین نشست هم با حضور دانشجویان برگزار خواهد شد. این نشست‌ها هم به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و هم مجازی در سراسر کشور خواهد بود. علی‌رغم همه این مباحث ما تولیداتی را هم داشتیم که بیشتر به فضای مجازی برمی‌گردد. یک‌سری کارهای میدانی هم باید اتفاق بیفتد؛ مثل پخش بروشور و کلیپ در فضای میدانی که می‌تواند کمک حال باشد و فضای جامعه را به سمت شور و اشتیاق ببرد.»  دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: «همچنین در مجموعه خودمان ستادی را تشکیل دادیم به‌عنوان « نقش تحول و ما» که در 24 استان کشورمان این ستاد شروع به فعالیت کرده است، هم به‌صورت مجازی هم به‌صورت حضوری برنامه‌ها و فعالیت‌های خودشان را شروع کرده‌اند.»
تقی‌زاده با اشاره به لزوم دعوت مردم به انتخابات، اظهار کرد: «همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری توصیه کردند ما باید مردم را به تواصی دعوت کنیم، یعنی ما باید با تشکیل زنجیره‌های تواصی، مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رأی متقاعد کنیم. جریان دانشجویی با توجه به تحلیل خودش که بعضا از آن به‌عنوان قشر نخبگان تعبیر می‌شود باید پای کار بیاید؛ چراکه الان دعوای ما دعوای کاندیدا نیست، ما با توجه به شرایط داخل و خارج کشور به یک دولت قوی و مقتدر نیازمند هستیم که پشتوانه آن باید مردم باشند. اگر مردم در صحنه باشند اتفاقات مثبتی در آینده اتفاق خواهد افتاد.»  دبیر اتحادیه جامعه اسلامی با تاکید بر لزوم فعالیت میدانی گفت: «جریان دانشجویی باید بیاید و از آن فضایی که ما در کرونا درگیر آن بودیم یک مقدار فاصله بگیرد، حتی از طریق صحبت با خانواده خود، دوست و آشنا آنها را ترغیب کنند به آمدن پای صندوق رأی و شائبه‌هایی که در فضای انتخابات و جنگ‌های روانی وجود دارد را ببیند و با بصیرتی که کسب می‌کند بتواند مردم را متقاعد کند. رسانه در انتخابات نقش مهمی ایفا می‌کند، جریان‌های دانشجویی با تمام سلایق حتما طیف‌های مختلفی را در فضای مجازی دارند که می‌توانند از این بستر استفاده کنند. برای اینکه روشنگری و اقناع کنند که حتما حضور آنها تاثیرگذار خواهد بود و تاثیر رأی آنها در 4 یا 8 سال آینده کشور بسزا خواهد بود. این مردم هستند که همیشه با رأی و انتخاب خودشان مسیر آینده کشور را انتخاب می‌کنند.»  وی در پایان تصریح کرد: «این روزها روزهایی است که بیشتر به جنگ و عملیات روانی پرداخته می‌شود و حتما باید توجه داشته باشیم ممکن است کاندیداها با یک‌سری دوپینگ‌های انتخاباتی مانند سال 92 یا سال‌های قبل که یک عده پای جریان خاص می‌آیند و تکرارها دوباره انجام می‌شود، عمل کنند. حواس‌مان به این باشد که ‌طوری نشود که بگوییم انتخابات تمام شده و صحنه سیاسی مشخص شده و با حضور میدانی خودمان به روشنگری این فضا کمک کنیم. به اینکه تحلیل داشته باشیم حواس‌مان باشد و درگیر حواشی نشویم. الان جریان انقلاب باید یکصدا و متحد پای کار بیاید وضع باید عوض شود تا ان‌شاء‌الله بتوانیم اتفاقات مثبت را در کشور شاهد باشیم.»

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر: از راه‌آهن تا تجریش با مردم درباره انتخابات و لزوم مشارکت گفت‌وگو کردیم

مبین لطفی‌زاده با اشاره به فعالیت‌هایی که بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات انجام داده است، گفت: «افزایش مشارکت را در چند سطح می‌توان بررسی کرد که یک سطح آن ناظر به مردم و سطح دیگر نخبگانی و دانشگاهی است. از حیث مردمی باید به این موضوع مسلط باشند که چه فعالیت‌هایی باید برای اقناع مردم و قشر عام انجام داد تا پای صندوق‌های رای بیایند. از حیث نخبگانی ما فعالیت‌های مختلفی در فضای نقد دولت و برنامه‌هایی که دولت سیزدهم برای رفع مشکلات و اصلاح آنها باید داشته باشد، انجام دادیم. همچنین برنامه‌ای داشتیم  تحت‌عنوان ۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم که در آن نخبگان و ادوار دانشجویی راه پیدا کردند و درباره اینکه دولت سیزدهم باید چه اقداماتی را انجام بدهد تا مشکلات حل شود، صحبت کردند.
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در فضای مسالمت‌آمیز به برگزاری تریبون آزاد اقدام کرد و تریبون‌های مردمی را هفته‌ای دوبار در محله‌های مختلفی مثل نازی‌آ‌باد، ناصر خسرو، راه‌آهن و تجریش و... برگزار کردیم که در آن به بحث و گفت‌وگو درباره وضعیت معیشت و طریقه اصلاح آن و حل شبهات مردم پرداختیم. همچنین یک‌سری کلیپ‌هایی برای بایدهای دولت سیزدهم به‌صورت کوتاه در این روزهای انتهایی تهیه کردیم که منتشر خواهیم کرد.»

عضو بسیج دانشجویی استان فارس: با تریبون آزاد «صدای جمهور»  به میان مردم رفتیم

 امیرحسین هاشمی با اشاره به لزوم ایجادی برای افزایش مشارکت توسط بسیج دانشجویی گفت: «بسیج دانشجویی استان فارس، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه دانشجویی شهید رجایی که به اختصار قدر نامیده شد، به‌صورت اختصاصی برای انتخابات پیش رو تعریف و ایجاد کرد که فعالیت‌های مختلفی در آن انجام شد؛ از نشریات تا تریبون‌های مردمی و فضای مجازی و رسانه. کلیت این است که یک دوره‌ای را برای تبیین مسائل سیاسی تعریف کردیم که تحت عنوان دوره جامع «برهان» برگزار شد.»  وی افزود: «در این دوره از اساتید بزرگ و تحلیلگران سیاسی مختلف کشور دعوت شد و به تحلیل و تبیین کنشگری انتخاباتی پرداختند. همچنین یک دوره دیگری تحت عنوان در مسیر انتخاب در سطح استانی برگزار کردیم که از نمایندگان شیراز در مجلس و... استفاده کردیم. همچنین دوره‌ای را تحت عنوان «خط مقدم» برگزار کردیم که مجموعه‌نشست‌های گفتمانی نقد و بررسی عملکرد سیاست خارجی دولت‌های گذشته و تبیین رویکرد‌های پیش روی دولت آینده که باید رعایت شود در آن مطرح شد و همین‌طور عملکردهای اشتباه دولت پیشین در زمینه سیاست خارجی مورد نقد قرار گرفت. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که بسیج استان فارس در این دوره انجام داد برگزاری مناظره‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها بود که برگزار شد.»  عضو بسیج دانشجویی استان فارس گفت: «تریبون‌های آزاد مردمی ازجمله فعالیت‌های کف میدان ما بوده که عنوان «به‌وقت مردم» را به‌خود اختصاص داده بود و در سطح شهر شیراز و در محله‌های مختلف حدود ۱۰ تریبون مردمی و در شلوغ‌ترین مناطق آن برقرار شد. همچنین با انتشار نشریه‌هایی با عنوان«ذره‌بین، قدر و توئیت‌کده» بین دانشجویان این استان پیرامون کنشگری‌های انتخاباتی در هر هفته و اطلاع‌رسانی از وضعیت روز انتخابات آنها را در جریان اوضاع فعلی و تحلیل‌های مربوطه قرار دادیم و کلیپ‌های رسانه‌ای و مطالبی با عنوان نقد گفتمان دولت قبلی نیز ساخته و در سطح رسانه‌ها منتشر شد.»  وی ادامه داد: «از طرف دیگر دانشجویانی که از نظر فن‌بیان قوت و قدرت بیشتری داشتند در شهرهای مختلف استان فارس به میان مردم رفتند و به گفت‌وگو و کنشگری میان آنها پرداختند و سعی کردند به سوالات مردم پاسخ دهند و افکار عمومی را در جهت شرکت در انتخابات اقناع کنند. به‌عنوان آخرین اقدام نماینده تمام کاندیداها را دعوت کردیم که نماینده همتی و مهرعلیزاده حضور پیدا نکردند و در این جلسه به پرسش و پاسخ با نمایندگان کاندیداها پرداختیم.»  هاشمی تصریح کرد: «چندسال قبل از انتخابات برای افزایش مشارکت مردم در دانشگاه‌ها و حتی احزاب باید برنامه‌ریزی می‌شد تا دانشجویان و تشکل‌های مختلف به‌صورت مستمر و مداوم بین مردم حضور داشته باشند و درکنار آنان قرار بگیرند، حتی مسئولان را بین مردم و در تریبون آزاد می‌بردند و خودشان را کنار مردم می‌دیدند تا امروز فعالیت‌شان برای افزایش مشارکت دیده می‌شد. اینکه مردم را به‌حال خودشان رها کنیم و بعد نزدیک انتخابات به میان مردم برویم، مشخص است که نمی‌تواند بازخورد صددرصدی و بسیار خوبی داشته باشد اما بازهم برای کنار مردم بودن دیر نشده و باید در این واپسین روزها دانشجویان خود را درکنار مردم و کف میدان و گفت‌وگو‌های میدانی تعریف کنند و حضور یابند.»

مسئول قرارگاه جهادی سازمان بسیج دانشجویی: جهادگران با حضور در روستاها مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق می‌کنند

صادق مفرد با اشاره به عملکرد گروه‌های جهادی در ایام ‌باقی‌مانده تا انتخابات برای افزایش مشارکت مردم، گفت: «کلیت مجموعه خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی در جامعه را شامل امیدآفرینی در فضای جامعه می‌دانیم. منتها در این یکی، دوماه منتهی به انتخابات با توجه به ضرورت مشارکت بیشتر مردم در انتخابات، عملیات جهادی جهادگران افزایش چشمگیری پیدا کرده است؛ چه با عنوان حضور در مناطق حاشیه‌ای شهرها یا مناطق کم‌بهره‌مند و ادامه دادن خدمات‌رسانی با روال سابق و چه کنشگری مستقیم برای افزایش مشارکت در انتخابات مثل برگزاری مناظره بین کاندیداهای شورای روستا و شهر در روستاها یا برگزاری تریبون آزاد با موضوع رای بدهیم یا نه؟»
وی افزود: «همچنین با توجه به اینکه دهه کرامت را داشتیم به برگزاری جشن و مراسم در روستاها و مناطق جهادی  پرداختیم تا فضایی پرشور‌ را برای مردم در این ایام ایجاد کنیم و شور و شوق انتخابات را درکنار اینها برای آنان به‌وجود بیاوریم. از طرف دیگر جهادگران با شورای روستا و مردم روستا به‌صورت تلفنی درحال گفت‌وگو و دعوت به شرکت در انتخابات هستند. مساله امید‌آفرینی که جهادگران همواره برعهده دارند بعد از انتخابات هم تمام نخواهد شد. فعالیت‌های کوتاه‌مدت خاصی برای انتخابات در این ایام انجام شد اما به‌طورکلی مساله امیدآفرینی همیشه جزء دستورالعمل جهادی‌ها بوده است.»
مسئول قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی تصریح کرد: «ناظر بر فعالیت میدانی که توسط جهادگران برای ایجاد‌ انگیزه انتخاباتی و افزایش مشارکت مردم در انتخابات صورت گرفته است، در دوهفته اخیر تریبون‌های آزاد مردمی در مسیرهای پرتردد مثل خیابان حافظ تهران برگزار شد. جهادگران فعال در استان‌ها برنامه را دنبال و جهاد تواصی در فضای شهری و روستایی ایجاد کردند و به گفت‌وگوی رودررو با مردم و دعوت آنها به انتخابات پرداختند. جهادگران استان اصفهان در زمینه فعالیت میدانی بسیار فعال بودند. در شهر تبریز نیز در چند محله شهر و چند شهرستان به‌صورت فعالانه تریبون‌های آزاد و عملیات کف میدان برای گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره و فردبه‌فرد با مردم برگزار شد. این فعالیت‌ها هم ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری و هم شورای شهر و روستا بوده‌اند و این فعالیت‌ها در همه استان‌ها وجود داشته اما در تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی پررنگ‌تر و پرشورتر بوده‌اند.»

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف: جنبش دانشجویی برای افزایش مشارکت مردمی باید از چندسال قبل برنامه‌ریزی کند

سعید نعیمی پیرامون اقداماتی که دانشگاه شریف برای ایجاد مشارکت پرشور مردمی انجام داده است، گفت: «در بسیج دانشجویی دانشگاه شریف از عید به بعد که کارهای انتخاباتی‌مان را جدی‌تر شروع کردیم، تمرکز جدی‌تری در زمان تایید صلاحیت‌ها و چند وقت اخیر در دانشگاه‌ها و دانشجویان داشتیم و تلاش‌ کردیم تا محیط‌ دانشگاه را از این رخوت و سردی خارج کنیم. چند برنامه را برای افزایش مشارکت مردمی دنبال کردیم. یکی این بود که مسائلی را بولد کنیم که چه در دانشگاه و چه در فضای اجتماعی اینها مساله‌های اساسی کشور در حیطه اقتصاد و سیاست خارجی و عدالت بودند و گفت‌وگو‌هایی را با صاحب‌نظران در قالب کلیپ‌های کوتاه که مسائل اصلی کشور در هرکدام ریشه‌شناسی، توضیح و راهکار داده می‌شد، تولید و منتشر کردیم.»
وی افزود: «یکی دیگر از اقداماتی که برای افزایش مشارکت مردم در نظر گرفتیم، ایجاد فضای گپ‌وگفت دانشجویی در فضاهای مجازی و اسکایپ و کلاب‌هاوس بود که بعد از تایید صلاحیت‌ها جدی شد یعنی بعد از هر مناظره از طیف‌های مختلف دانشگاه دعوت می‌کردیم تا تحلیل و گفت‌وگویی داشته باشند. از آن طرف با توجه به اینکه دانشگاه ما، دانشگاه صنعتی است و مسائل علمی جدی‌تر است، قرار شد در قالب چند نشست به مساله سیاست و صنعت پرداخته شود. اینکه ما فضای علمی و فناوری و صنعتی‌مان چه اوضاعی داریم چه مشکلاتی داریم، راه‌حل‌های آن چیست؟ نسبت اینها با دولت و سیاست چیست؟ بچه‌های ما شب‌های قدر نشریه‌های مختصری در حد یک برگه چاپ کردند که هم در هیات دانشگاه شریف و هم در چند هیات بزرگ دیگر در سطح تهران توزیع شد.»
معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: «اخیرا که مساله تبلیغات جدی شده است دانشجویان در قالب تیم‌های مختلف به سطح شهر می‌روند و با مردم صحبت می‌کنند. بحث‌ها برسر رأی دادن یا ندادن است یا اینکه به چه کسی رأی می‌دهند؟ اما بیشترین فعالیت ما متمرکز بر مشارکت است و بچه‌ها تلاش می‌کنند تا مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند و این امر مهم را تبیین کنند که این مشارکت در تعیین سرنوشت خودشان مساله حیاتی و مهمی است، ما تبلیغات میدانی و چهره‌به‌چهره را به جز روز آخر که ممنوع است دنبال کنیم.»
نعیمی ادامه داد: «اولین نکته برای جلب مشارکت از طرف دانشجویان این است که تشکل‌های دانشجویی اولا استقلال و هویت خودشان را حفظ کنند و تبدیل به ستاد انتخاباتی نشوند، نکته دوم این است که در جنبش دانشجویی همیشه این ضعف را داشته‌ایم که ارتباط مردمی به آن معنای مداوم نبوده و حالا هم به جز این یک سال‌ونیم که دانشگاه تعطیل بوده، همیشه در محیط دانشگاه و دانشجویان این مسائل را دیده‌ایم که به خارج از دانشگاه چندان فکر نمی‌کردیم و حتی اگر فکر هم می‌کردیم کنشی در قبال آن نداشتیم، این ایام کرونا هم مزید بر علت شد و نتوانستیم این کار را انجام دهیم. الان با این چالش مواجه هستیم که اگر مردم بپرسند تا الان کجا بودید؟ نمی‌توانیم برای آن جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشیم اما با همه اینها به نظرم اصلی‌ترین کاری که می‌شود انجام داد این است که مردم یک گوش شنوا می‌خواهند چون شرایط فعلی کشور آنقدر نابسامان بوده است و مسئولان دولتی از مردم و همدردی با آنها فراری بودند که حضور ما در بین مردم و شنیدن حرف‌های آنها می‌تواند موثر باشد.»
وی افزود: «باید حواس‌مان باشد که دست روی نکاتی بگذاریم که نشان دهد راه‌حل‌هایی وجود دارد، حتی مثال بزنیم و برنامه‌های کاندیداهای مختلف را بگوییم، حتی اگر به ضعیف‌ترین کاندیدا رای بدهند بهتر از این است که کلا رأی ندهند. بین مردم برویم و دلسوزی خودمان را نشان دهیم، جنبش دانشجویی خودش را هیچ‌وقت وامدار کسی نکرده است و اگر مردم این صداقت و دلسوزی را حس کنند به نظرم می‌توانند به ما اعتماد کنند و حرف ما را بپذیرند. باید بتوانیم از برند دانشجو بودن استفاده کنیم و نشان دهیم که دلسوز آنها هستیم و متوجه شوند که رأی دادن به نفع خودشان و فرزندان‌شان و کشور خواهد بود.»
معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: «برای اینکه مشارکت را افزایش دهیم اول به این نیاز داریم که تحلیل درستی از کاهش مشارکت داشته باشیم. خیلی از افراد می‌گویند دولت فعلی مقصر است و این با واقعیت‌های تاریخ خیلی همخوانی ندارد. ما در انتخابات سال 76 و دور اول محمد خاتمی، با آن اوضاع خراب اقتصادی بعد از دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی و شورش‌های مشهور، یکی از بالاترین نرخ‌های مشارکت یعنی بالای 70 درصد را داشتیم. پس دلیل تنها اقتصاد نیست و به نظرم اصلی‌ترین دلیل اقبال کم به مشارکت در این دوره انتخابات این است که کلا مردم به نهاد دولت بی‌اعتماد شده‌اند. فکر می‌کنند  هرکسی که در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار بگیرد این ساختار و نهاد دولت، قرار نیست دردی از مردم دوا کند و بیشتر دولت‌ها فکر خودشان هستند تا مردم. نکته دیگر اینکه مردم فکر می‌کنند راه‌حلی وجود ندارد، یعنی راه‌حل‌های مختلف سال‌ها طی شده و دیگر به بن‌بست رسیده‌ایم. به نظرم تبیین این دو مساله اصلی‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. ما باید نشان دهیم کشور به بن‌بست نرسیده است و راه‌حل‌هایی برای خروج از وضعیت فعلی و بهبود فضا وجود دارد و در کنار آن نشان دهیم که این ساختار و نهاد دولت در صورت قرار گرفتن یک شخصیت مطلوب و صالح و شخصیتی که در تراز ریاست‌جمهوری باشد می‌تواند کمک به حل مشکلات کند و در کنار مردم باشد، نه درمقابل.»

نظر شما