شناسهٔ خبر: 47789091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا مطابق با خواست ایران به برجام بر نمی‌گردد/ خارج کردن تعدادی از افراد ایرانی از لیست تحریم به معنای تغییر رفتار آمریکا نیست

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: خارج کردن تعداد محدودی از افراد از لیست تحریم به منزله تغییر رفتار آمریکا در برابر ایران نیست.

صاحب‌خبر -

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: به نظر می‌رسد که دوگانه‌های رفتاری آمریکا با ایران تمامی ندارد و به رغم خوشبینی‌هایی که تصور می‌شد با تغییر رئیس جمهور در آمریکا، فضا در این کشور تغییر می‌کند، شاهد استمرار سیاست‌های خصمانه نباشیم و آمریکایی‌ها در مسیر منطقی با ایران حرکت می‌کنند، دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایران باید در نگاه خوشبینانه خود با آمریکا تجدید نظر اساسی کند، اظهار کرد: این رویه‌ای که از دولتمردان فعلی آمریکا می بینیم نشان دهنده استمرار همان سیاست‌های فشار حداکثری و انزوا از بیرون و انسداد از درون علیه ایران است.

آمریکایی‌ها تا تحقق خواسته هایشان از ایران هیچ نرمشی در برابر ما نشان نخواهند داد

یزدان پناه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها اخیرا به بهانه‌ای دوباره برخی از مقامات ایرانی را مورد تحریم قرار دادند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیاست و استراتژی بلند مدت آمریکا در مورد ایران هیچ تغییری نکرده است و اساسا بازنگری و ارزیابی مجددی در رفتار آمریکا نسبت به ایران صورت نگرفته است که با خارج کردن تعداد محدودی از افراد که سال های قبل به صورت غیر قانونی و غیر متعارف تحریم کرده بودند، را به منزله تغییر رفتار آمریکا در برابر ایران بدانیم.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: آمریکا حتی اگر پای برجام هم بیاید با توجه به رویه‌های موجود آن چیزی که مد نظر ماست، اتفاق نخواهد افتاد و همین موضوع بیانگر استمرار سیاست‌های دوگانه آمریکا نسبت به ایران است، این تضاد رفتاری ریشه در ساختار سیاست‌گذاری کلان آمریکا دارد، آمریکایی‌ها تا زمانی که احساس نکنند خواسته هایشان از ایران محقق نشده است هیچ نرمشی در برابر ما نشان نخواهند داد.

آمریکا رویه‌های خارج از عرف خود را در برابر ایران ادامه می‌دهند

وی با اشاره به سخت‌کوشی‌های طرف ایران و برخی از کشور‌های عضو برجام مانند چین و روسیه در مذاکرات وین، گفت: آمریکا حتی اگر به توافق هسته ای برگردد مطابق با خواست ایران بر نمی‌گردد و باید فکر دیگری را در رابطه با این رویه حاکم کنیم، وگرنه رفتار‌های دولت فعلی آمریکا استمرار همان رفتار‌ها و واکنش‌ دولت‌های قبلی است، فقط شاید در ظاهر آن تغییری حاصل شده باشد، آمریکایی‌ها رویه‌های خارج از عرف خود را در برابر ایران ادامه خواهند داد و نمی‌شود به آن امیدوار بود، مسلما این اقدام اخیرشان در راستای تحریم چند تن از مقامات دیگر ایران هم در همین مسیر بوده است، آمریکایی‌ها تا تحقق خواسته‌های خود به این مسیر ادامه خواهند داد.

وزارت خزانه داری آمریکا، پنجشنبه بیستم خرداد، برخی نهاد‌ها و افراد یمنی، سوری و ... را به بهانه ارتباط با ایران تحریم کرد. این تحریم‌ها به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، اعمال شده اند. وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی است که شبکه‌ای تحت رهبری «سعید الجمال»، ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش کالا‌هایی از جمله سوخت ایران کسب می‌کند که بخش عمده آن از طریق شبکه‌ای از گروه‌های واسطه و صرافی‌های چند کشور به دست انصارالله یمن می‌رسد. بر این اساس، ۷ شخص، ۴ شرکت و یک کشتی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند.

در همین حال بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که نام «احمد قلعه بانی»، یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران از فهرست تحریم‌های این نهاد آمریکایی حذف شده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید که این اقدام ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و بر اساس روال‌های مرسوم وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفته است. بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، علاوه بر احمد قلعه بانی نام چند مقام دیگر ایرانی نیز از فهرست تحریم‌ها خارج شده است. در مجموع نام ۳ فرد و ۲ شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا حذف شده است.

این شرکت‌ها در فروش، انتقال و یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعالیت داشته اند و وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که نام این فرد و نهاد‌ها به دلیل تغییر رفتار و یا وضعیت آن‌ها صورت گرفته است. این در حالی است که آمریکا تحریم‌های خود علیه برخی از مسئولان و شرکت‌های تجاری ایران را لغو کرد. روزنامه وال استریت به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد که وزارت خزانه‌داری این کشور امروز تحریم‌ها علیه سه مسئول سابق ایران و دو موسسه تجاری در ایران را لغو کرد. به گفته مسئولان آمریکایی، لغو این تحریم‌ها در راستای پایبندی واشنگتن به کاهش فشار‌ها علیه ایران انجام شده است.

بیشتر بخوانید

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: لغو تحریم‌های ایران در نتیجه اطمینان ما نسبت به تغییر شرایط یا تغییر در رفتار این افراد و نهاد‌ها انجام شد. وارد مذاکرات شدیم، چون معتقدیم دیپلماسی ابزار موفقیت‌سازتری برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. برای ما نفس تحریم یک هدف نیست. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، تحریم‌های جدیدی را علیه برخی از نهاد‌ها و افراد یمنی و سوری اعمال کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما