شناسهٔ خبر: 47784234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهداف سفر غیرمنتظره میانجی آمریکایی به لبنان چه بود؟

سفر غیرمنتظره میانجی آمریکایی برای ترسیم مرز‌ها بین لبنان و رژیم صهیونیستی، گمانه زنی‌های زیادی را در خصوص اهداف این سفر به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، سفر غیرمنتظره میانجی آمریکایی برای ترسیم مرز‌ها بین لبنان و رژیم صهیونیستی، گمانه زنی‌های زیادی را در خصوص اهداف این سفر به دنبال داشت که طی آن برخی تحلیل‌ها از اهمیت این سفر برای احیای مذاکرات با توجه به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی سخن گفتند و برخی دیگر با توجه به این که دوره مأموریت میانجی در حال پایان است آن را سفر خداحافظی دانستند.

جان دیروشیه، میانجی آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی جنوبی (بین لبنان و رژیم صهیونیستی)، پنج شنبه گذشته بدون مقدمه با ارسال نامه‌ای به مقامات ذیربط اطلاع داد اوایل این هفته به لبنان سفر خواهد کرد. در ابتدا معلوم نبود اهداف این سفر غیرمنتظره چیست و آیا مهمان آمریکایی حامل موضوع مهمی در خصوص این پرونده است که پس از پنج دوره مذاکره در ناقوره متوقف شد. وی دیروز در قالب این سفر فوری با میشل عون، رئیس جمهور و جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان و نیز هیئت مذاکره کننده لبنانی دیدار کرد و در واقع این سفر به منزله حرکتی بود که موضوع ترسیم مرز‌ها بار دیگر مطرح شد، اما عملا هیچ نکته جدیدی مطرح نکرد و آن گونه که منابع آگاه از روند دیدار‌ها می‌گویند در واقع این سفر برای خداحافظی بود و طی آن توصیه کرد از هرگونه خصومت پرهیز شود، زیرا به نفع هر دو طرف اعم از لبنان و  رژیم صهیونیستی است.

ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد میشل عون تمایل لبنان را برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری آمریکا و میزبانی بین المللی برای دستیابی به توافق درباره ترسیم مرز‌ها به گونه‌ای که ضامن حقوق طرف‌های ذیربط بر اساس قوانین بین المللی باشد، تاکید کرد. رئیس جمهور لبنان همچنین از میانجی آمریکایی خواست اوضاع را به سمت مذاکراتی عادلانه و بی طرفانه، بدون هرگونه پیش شرط سوق دهد، زیرا این کار ضامن برگزاری مذاکرات واقعی و مبتنی بر حقوقی است که لبنان در صدد بازپس گرفتن آن است. عون همچنین بر آمادگی کشورش برای پذیرفتن طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی که در چارچوب حاکمیت کامل زمینی و دریایی کشورش باشد اعلام و تاکید کرد در صورتی که تل‌آویو با تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات همکاری نکند، لبنان گزینه‌های زیادی در اختیار دارد.

میانجی آمریکایی به دشواری ازسرگیری مذاکرات به سبب سرسختی طرفین اذعان کرد.

این سفر با انتشار تحلیل‌ها و اطلاعاتی درباره ازسرگیری قریب الوقوع مذاکرات ناقوره همراه بود که این مسئله را به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی ربط دادند و تشکیل کابینه جدید را عامل به حرکت در آمدن پرونده مذاکرات دانستند، اما برخی منابع چنین تحلیل‌ها و سخنانی را به منزله بزرگنمایی اهداف این سفر دانستند و تاکید کردند این سفر صرفا برای خداحافظی و اعلام نزدیک شدن پایان مأموریت دیروشیه به عنوان میانجی مذاکرات بود، زیرا وی به زودی پست جدید خود را که تصدی سفارت کشورش در بحرین است تحویل می‌گیرد. اما منابع کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) دیدار عون با مقام آمریکایی را مثبت ارزیابی کردند و افزودند این سفر نشان دهنده اهتمام آمریکا به تکمیل این پرونده است و دیروشیه پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی برای شنیدن مواضع لبنان به این کشور سفر کرده است.

دیروشیه با وجود اذعان به دشواری ازسرگیری مذاکرات یا دشواری موفقیت آن به سبب سرسختی طرفین و اصرار بر خواسته‌های خود، اعلام کرد برای شنیدن مواضع مقامات صهیونیست ذیربط در موضوع ترسیم مرز‌ها به آنجا سفر می‌کند و بار دیگر به لبنان بر می‌گردد.

انتهای پیام/

نظر شما