شناسهٔ خبر: 47776807 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران/ کشاورزان از گسترش کشت بهاره امتناع کنند

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و افزایش دما به کشاورزان و زنبورداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ، اظهار کرد: طی روزهای آتی در اکثر نقاط کشور جو آرام‌ و آسمان صاف و آفتابی است.امروز و فردا در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و ارتفاعات شرق هرمزگان افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده پیش بینی می شود.

حقیقت ادامه داد: طی روزهای آتی در شرق کشور بویژه منطقه زابل در برخی ساعات گرد و خاک انتظار می رود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به افزایش دما در بسیاری از نقاط کشور به چغندرکاران مناطق جنوبی و مرکزی توصیه می شود که هر چه سریع تر نسبت به دور آبیاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: با وجود کم بارشی قابل توجه در سال زراعی آبی نسبت به سال های قبل به کشاورزان توصیه می شود که کشت بهاره را گسترش ندهند چرا که با گرمای هوا، در فصل تابستان دچار مشکل می شوند.

به گفته حقیقت، با توجه به تابش شدید نور خورشید، زنبورداران کندوها را به زیر درخت انتقال دهند تا مشکلی ایجاد نشود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان گندمکار و کلزاکار پس از برداشت محصول از آتش زدن گندم و کلزا در مزارع اجتناب کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی مجموع بارش کشور ۱۲۹.۷ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۶.۸ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۱.۹ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵۳.۱ درصدی نسبت به سال قبل و ۴۱.۵ درصدی نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

حقیقت با بیان اینکه امیدی به بارش طی ماه های باقی مانده تا پایان سال زراعی نیست، گفت: اکثر استان های کشور دچار خشکسالی شدید، متوسط و ملایم هستند که با این وجود مدیریت کشت بهاره یک ضرورت به شمار می رود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: نقشه‌های پیش یابی اقلیم شناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها تا حدود ۶ تیر در اکثر مناطق کشور در حد صفر است و تنها بارش‌های محدودی در نیمه غربی خزر تا شمال غرب پیش بینی می‌شود‌.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت دما تصریح کرد: مدل ها نشان می دهد که دما طی ماه های آتی نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

انتهای پیام/

نظر شما