شناسهٔ خبر: 47759364 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادعای نامزدهای انتخابات درباره ورود میلیونی واکسن‌ کرونا به کشور/ واردات واکسن توسط بخش خصوصی به کجا رسید؟

موضوع واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی حتی در مناظره‌های انتخاباتی مطرح شد و باز هم جنجال به پا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، واکسن پولی، واکسن در داروخانه‌ها، واردات واکسن با ارز نیمایی، واردات واکسن برای کارگران؛ اینها بخشی از عناوینی است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در حوزه واکسن و واکسیناسیون کرونا مطرح و به اصطلاح از داغ های سلامت بودند؛ چرا که کرونا فعلا یکه تازی می کند و زندگی همه با این ویروس عجین شده و واکسن تنها راه خلاصی از این ویروس مرگبار است.

اولین بار ۷ فروردین ماه بود که ستاد ملی مقابله با کرونا به طور رسمی مصوبه ای پیرامون واردات واکسن کرونا به کمک بخش خصوصی داشت.

جنجال هایی که پرونده واکسن پولی را بست

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای هفته دوم سال ۱۴۰۰ با اشاره به بدعهدی کوواکس در تحویل واکسن ها به موضوع مصوبه واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: یک سازمان بین‌المللی از ما پول گرفته و قول واکسن داده، اما فشار می‌آورد که بجای اسفند، در ماه فروردین واکسن را به ما تحویل دهد؛ با این حال ما همه توان و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و تصویب کردیم که بخش خصوصی هم بتواند با قیمت ارز نیمایی و در چارچوب و نظارت وزارت بهداشت واکسن بیاورد.

با دنبال مصوبه ملی ستاد ملی مقابله با کرونا گمانه زنی‌ها درباره واکسن پولی قوت گرفت و حتی مسئولان وزارت بهداشت از قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی واکسن کرونا و توزیع واکسن‌های وارد شده بخش خصوصی در داروخانه‌ها سخن گفتند، اما موضوع واردات واکسن پولی و توزیع آن در داروخانه‌ها حسابی سر و صدا به پا کرد و بسیاری این اقدام را خلاف عدالت در سلامت می‌دانستند که در نهایت به دنبال جنجال‌های رسانه‌ای و دستور وزیر بهداشت مقرر شد توزیع واکسن پولی در داروخانه‌ها منتفی شود و اگر هم بخش خصوصی توانست و واکسن وارد کرد، واکسن‌ها را وزارت بهداشت به قیمت خریداری کرده و رایگان به مردم تزریق کند؛ البته این امکان هم فراهم شد تا برای مثال یک کارخانه خودروسازی واکسن با ارز نیمایی وارد کند و واکسن به کارگران رایگان تزریق شود.

 این مصوبه جنجال های دیگری را هم به پا کرد و وزیر بهداشت از ورود پلاسکو فروش به حوزه واکسن گلایه کرد و ادعاهای بسیاری مطرح شد، اما در نهایت شماری شرکت برای واردات واکسن مجوز گرفتند که در این حوزه هم موفق نبودند.

موضوع واردات واکسن به مناظره های انتخاباتی کشیده شد

موضوع واردات واکسن به کمک بخش خصوصی حتی به مناظره‌های انتخاباتی هم کشیده شد و یکی از کاندیدا‌ها ادعا کرد که یک نفر اعلام کرده است که می‌توانسته ۱۸ میلیون دز واکسن وارد کند.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به این اظهارات گفت: بهتر است دوستان با اطلاعات دقیق صحبت کنند و با بیان حرف‌های خام ذهن مردم را مکدر نکنند، با این حرف‌ها خستگی به تن همکاران ما می‌ماند. اینکه گفتند شرکت‌های خصوصی می‌خواهند واکسن بیاورند، ولی سازمان غذا و دارو نگذاشته است، درست نیست ما حدود ۴۰ معرفی‌نامه به شرکت‌های مختلف خصوصی داده‌ایم و هیچ کدام تاکنون نتوانستند واکسن وارد کنند، فکر می‌کنم لازم است خود آن عزیزان روشنگری می‌کردند و می‌گفتند سازمان غذا و دارو مجوز داد، اما علی رغم صدور مجوز‌ها نتوانستیم واکسن بیاوریم.

او افزود: تامین واکسن کرونا کار دولت‌ها بوده و بخش خصوصی در هیچ کشوری وارد نشده است؛ البته اگر بتوانند بیاورند استقبال می‌کنیم. سفرای ما هم در کشور‌هایی که کار تولید واکسن در آن ممالک به سرانجام رسیده است به ما تذکر دادند که صدور معرفی‌نامه‌ها تداوم قیمت را افزایش می‌دهد. چون خیلی از شرکت‌ها می‌رفتند و برای موفق شدن در واردات واکسن قیمت‌های خیلی بالاتر نسبت به آنچه که در دنیا بود مطرح می‌کردند و این امر ارزبری واکسن را به شکل منفی تحت‌الشعاع قرار می‌داد. با این حال هرکس که بتواند در واردات واکسن به ما کمک کند ما دستش را به گرمی می‌فشاریم.

واکسیناسیون

فرق سیب زمینی و کرونا را نمی دانید، پا به عرصه نگذارید

وزیر بهداشت گفت: مدافعان سلامت روز‌های سختی سپری کردند و نگذاشتند یک لحظه اتاق عمل اورژانسی بگوید داروی بیهوشی نیست. ارزی که ما در سال ٩٩ استفاده کردیم یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو کمتر از سال ٩٧ بود که برای نظام سلامت سال آرامی بود. این بچه‌ها این گونه شرایط را مدیریت کردند و یک آدمی نفهمیده است که کرونا یعنی چه و نمی‌داند ویروس با سیب زمینی چه فرقی دارد اظهار نظر می‌کند و می‌گوید سه ماهه مردم را واکسینه می‌کنم. می‌گوییم سه روز تمام اختیارات را با تفویض کامل به شما می‌سپاریم و بیایید اسب سرکشی که دهانه آن را گرفته ایم هدایت کنید و ما هم به شما رای می‌دهیم و می‌گوییم سه ماهه که هیچ سی روزه می‌توانید همه چیز را درست کنید.

نمکی تاکید کرد: اگر می‌خواهید بروید به اقتصاد و فرهنگ حمله کنید، اما پایتان را در عرصه کرونا نگذارید، چون بلد نیستید. این مجموعه علی رغم اینکه نقصان‌هایی داشته است، اما معتقدیم با امکاناتی که داشته ایم بی نقص ترین و موفق‌ترین در مدیریت کرونا بوده ایم و این را سازمان جهانی بهداشت می‌گوید. ٢٠ روز پیش گروهی آمدند و از مدیریت کرونا در ایران حیرت کردند و اگر دوستانی تشکر نمی‌کنند نمک به زخم نپاشند؛ چرا که این نیرو‌ها ١۶ ماه خواب راحت نداشتند و این هاست که باعث رنجیدن این عزیزان می‌شود.

واکسن

بخش خصوصی را برای واردات واکسن منع نکردیم

اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری حتی واکنش رئیس جمهور را هم به دنبال داشت و روحانی در این باره گفت: در موضوع واکسن هم اتفاقاتی رخ داد. مثلا ما واکسن را از کشوری خریدیم و پول آن را هم دادیم اما یک مرتبه در فرودگاه قوه قضائیه آن کشور از خواب غفلت بیدار شد و جلوی آن را گرفت. خب ما چه کار کنیم؟ یا اینکه واکسن خریدیم و پولش را هم پرداخت کردیم اما کشوری که قرار بود سه میلیون واکسن به ما بدهد یک مرتبه جلوی آن را گرفت و گفت خود ما با کرونای هندی مواجه شدیم و بگذارید مدتی بعد واکسن را به شما بدهیم یا ما از کواکس واکسن خریدیم و وقتی خواستیم پول آن را بدهیم به خاطر تحریم معطل شدیم و نوبت مان را عقب انداختند.

روحانی همچنین بیان کرد: از طرفی ما بخش خصوصی را برای واردات واکسن منع نکردیم و وزارت بهداشت اجازه داده هر کسی می تواند برود و واکسن بیاورد. کلا در دنیا واکسن نیست و کم است اگر باشد ما خودمان می خریم و به هر قیمتی باشد می خریم و بخش خصوصی هم می تواند بخرد. ما حتی در داخل همه توانمان را گذاشتیم و وزارت بهداشت روزانه موضوع واکسن داخلی را پیگیری می کند. واکسیناسیون این چند روز به خاطر این حوادث به تاخیر افتاد و باید واقعیت ها را به مردم بگوییم.

روز گذشته هم مناطق آزاد برای واکسیناسیون اعلام آمادگی کردند و رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن‌کرونا از طریق مناطق آزاد در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در سایر بخش ها وجود دارد، مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند در زمینه واردات واکسن در مناطق آزاد به صورت ویژه برنامه ریزی کنند؛ البته منبع یابی خارج از کشور و مناطق را خود عزیزان انجام داده و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تایید آن منابع، حداکثر سرعت را به کار می بریم. این موضوع در حد توافقی است که صحبت شده است.

با توجه به رویه تولیدکنندگان خارجی در فروش و ارسال محموله ها به ایران بعید به نظر می رسد که شرکتی بتواند واکسن کرونا خریداری و وارد کند و امیدواریم هر چه زودتر محموله های خریداری شده وارد و تزریق شود و سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما