شناسهٔ خبر: 47758432 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی ارتباط احتمالی سرطان پروستات با یک اختلال روانی

پرستو توکلی

گروهی از محققان روسی اخیرا از ارتباط احتمالی میان سرطان پروستات و بیماری اسکیزوفرنی خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، گروهی از محققان اخیرا ارتباط میان سرطان پروستات و اختلال روانی اسکیزوفرنی را مورد مطالعه قرار دادند و برخی ژن‌ها را با دقت بررسی کردند. آنها برای انجام این کار چندین ژن که با اختلالات روانی مرتبط هستند را مورد بررسی قرار دادند.

چند مورد از  چندریختی ژن‌هایی که محققان آنها را با علائم عصبی روانی مرتبط دانسته‌اند به شرح زیر است:

۱. STin۲ VNTR در ژن SLC۶A۴ ناقل سروتونین.

۲. ۳۰-bp VNTR در ژن مونوآمین اکسیداز A MAOA.

۳.چندریختی Val۱۵۸Met در ژن COMT کاتکول-ارتو متیل‌ترانسفرار.

۴.چندریختی منطقه پروموتر C-۵۲۱T و ۴۸ VNTR در سومین اگزون ژن گیرنده دوپامین DRD۴.

نوع STin۲ ۱۲R / ۱۰R ژن SLC۶A۴ و هموزایگوزیته -۵۲۱T / T ژن DRD۴ در پیش آگهی نامطلوب بیماران مبتلا به سرطان پروستات معمولا بیش از حد نشان داده می‌شود.

محققان اظهار کردند این تنوع ژن‌ها همانند یک محافظ در برابر بیماری اسکیزوفرنی در نظر گرفته می‌شوند و روند مشاهده شده ممکن است به طور مستقیم با کاهش خطر سرطان پروستات در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مرتبط باشد. نتایج این مطالعه موضوع بررسی بیشتر نقش بالقوه چندریختی ژن متابولیسم انتقال دهنده عصبی در پاتوژن سرطان پروستات را برجسته می‌کند.

دکتر "ولادیمیر ان. آنیسموف"(Vladimir N. Anisimov) از مرکز ملی تحقیقات انکولوژی پتروف گفت: دانستن ساختارهای پیچیده فعل و انفعالات دگرمونه‌ای(heterotypic) بین سلول‌های متمایز متعدد(از نظر بدخیمی و طبیعی) اهمیت دارد.

اگرچه به طور کلی تصویر می‌شود که استرس مزمن و افسردگی به اختلال در پاسخ سیستم ایمنی منجر می‌شود و ممکن است روند گسترش و رشد سلول‌های سرطانی را آسان کند اما محققان اخیرا اظهار کرده‌اند که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در بیماران اسکیزوفرنی کاهش یافته است.

روان‌گسیختگی، اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک اختلال روانی است که با دوره‌های مداوم یا عودکننده روان‌پریشانه مشخص می‌شود. علائم اصلی شامل توهم(غالبا توهم شنیداری)، هذیان و اختلال تفکر است.

محققان طی این مطالعه نتیجه گرفتند که بیماری سرطان در بیماران اسکیزوفرنی کمتر اتفاق می‌افتد و این در حالی است که این پدیده در درجه اول مردان به ویژه مردان مبتلا به سرطان پرستات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین اکنون به عنوان عوامل اصلی تعدیل کننده رشد نئوپلاستیک از طریق تأثیر بر رگ‌زایی و تکثیر سلول‌های نئوپلاستیک در نظر گرفته می‌شوند.

نتایج ارائه شده در این مقاله نشان می‌دهد که وجود انواع چند ریختی معینی از ژن‌های SLC۶A۴ و DRD۴ مربوط به مسیرهای سیگنالینگ سروتونین و دوپامین ممکن است با پیش آگهی سرطان پروستات ارتباط داشته باشد. محققان در انتها اظهار کردند برای رسیدن به یک نتیجه قطعی بررسی‌های بیشتری در این زمینه لازم است.

انتهای پیام

نظر شما