شناسهٔ خبر: 47758363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید بلینکن بر فوریت بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با بیان اینکه وضعیت موجود در برجام حاصل خروج ما از این برنامه است بر فوریت بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با این شبکه و در تشریح روابط میان واشنگتن و مسکو درباره مسئله احیای توافق هسته‌ای با ایران به گزارش‌های منتشر شده درباره فراهم کردن سامانه‌های ماهواره‌ای پیشرفته توسط روسیه برای ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا درباره هیچ موضوع یا منافع دیگری در مذاکرات هسته‌ای معامله نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قصد دارم درباره این موضوعات شفاف باشم، تاکید کرد: من قصد ندارم جلوتر از رئیس جمهور به پیش بروم.

بلینکن افزود: گمان می‌کنم که بایدن این موضوع را طی روز‌های آینده با رئیس جمهور پوتین مطرح می‌کند و این دیدار در شرایط خلأ صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: جو بایدن، رئیس جمهور پس از حضور در نشست سران گروه ۷، نشست ناتو و دیدار با سران اتحادیه اروپا قصد دارد تا به دیدار پوتین برود.

وی ادامه داد: درست در زمانی که ما دموکراسی‌های جهان را گرد هم می‌آوریم، این قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیکی بسیار قدرتمند جلوه خواهد کرد.

بلینکن با اشاره به آمار منتشر شده درباره اعتماد کشور‌ها به رهبری آمریکا گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اعتماد در این کشور‌ها به رهبری آمریکا، آن هم تحت ریاست جمهوری بایدن، ۷۵ درصد است.

وی ادامه داد: در حقیقت این آمار در سال گذشته ۱۷ درصد بود و ما در حال حاضر در موضعی هستیم که در نتیجه بازیابی رهبری آمریکا بوده و تحت این رهبری، تمامی این کشور‌ها با دلیل و هدف مشترک از جمله تعامل با چالش‌های ناشی از روسیه و چین گرد هم می‌آیند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد: زمانی که ما از برنامه هسته‌ای خارج شدیم و ایران نیز اقدام به نادیده گرفتن محدودیت‌هایی که توافق بر آن اعمال کرده بود کرد، غنی سازی را افزایش داده است.

وی افزود: ایران در سطوح بالاتری که تحت توافق به آن اجازه داده نشده بود، اقدام به غنی سازی کرده است و در صورتی که این امر ادامه یابد و آن‌ها به پیشروی ادامه دهند، دانشی خواهند داشت که بازگرداندن آن بسیار سخت خواهد بود.

تاکید کرد: بنظر من بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به جعبه فوریت دارد و این کار توسط توافق هسته‌ای صورت گرفته بود، اما متاسفانه، ایران در حال حاضر خارج از توافق قرار گرفته است که این موضوع در نتیجه خروج ما از آن رقم خورده است.

چندی پیش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، در اظهاراتی مدعی شده بود: «چنانچه احیای برجام صورت گیرد و آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند، همچنان تحریم‌های واشنگتن علیه تهران رفع نخواهد شد.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما