شناسهٔ خبر: 47758090 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی برگزار شد/چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا»

هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی به همت مرکز آموزش هنری این بنیاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی به همت مرکز آموزش هنری این بنیاد برگزار شد.

بنیاد رودکی در راستای رسالت فرهنگی خود و با توجه به خلاء موجود در فضاهای علمی و پژوهشی در رشته رهبری ارکستر این سلسله مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌های رهبری ارکستر را با حضور اساتید بین المللی برگزار می‌کند.
برنامه‌ریزی آموزشی صورت گرفته در این دوره‌ها به صورت بلند مدت بوده و در دوره های متفاوتی در طول هر سال  و بر اساس استانداردهای بین‌المللی اجرایی خواهند شد. در هفته نخست از چهارمین دوره این ورک شاپ‌ها و مستر کلاس ها تدریس مباحث آنالیز پارتیتور و پارتیتور نوازی روی پیانو، با حضور استاد نصیر حیدریان آغاز شد.
همچنین با توجه به راه‌اندازی ارکستر مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی، جلسات تمرینی و کلاسی نصیر حیدریان با این ارکستر آغاز و در هفته گذشته یک جلسه تمرینی با هر کدام از سکشن های زهی و بادی ارکستر برگزار شده است.
این کلاسها در فضاهای بنیاد رودکی همچون تالار وحدت، تالار رودکی، سالن تمرین طبقه ششم، مرکز آموزش هنری و... برگزار می شود و در طول کلاسها برحسب نیاز و سطح هنرجویان، چند نفر پیانیست و نیز ارکستر مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی حضور خواهند داشت. حضور در این دوره‌ها مستلزم دارا بودن حداقل تخصص‌هایی همچون تئوری موسیقی، سلفژ، هارمونی، کنترپوان و علوم اولیه موسیقی بوده و در اولین جلسه حضور، آزمون های لازم توسط استاد اخذ خواهد شد. شایان ذکر است پیش نیاز شرکت در هر سطح، حضور و قبولی در سطوح پیشین است.
در هفته‌ی پیش رو نیز کلاس‌های آنالیز پارتیتور، پارتیتورخوانی، پارتیتور نوازی روی پیانو، تکنیک و اصول رهبری و رهبری ارکستر خصوصی برای هنرجویان سطوح یک، دو و سه برگزار خواهد شد.
متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام و شرکت در این دوره‌ها، به صورت حضوری به مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی به نشانی خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت مراجعه و یا با شماره های ۶۶۷۴۳۳۵۸-۶۶۷۴۳۳۵۹_۶۶۷۴۳۳۶۱ تماس بگیرند.
***********************

چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا»

چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و‌ حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

در روز سوم اجراها و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی دو نفره متشکل از عزیز تنها و یاسمین تنها نوازنده دوتار از منطقه شرق و جنوب خراسان به روی صحنه رفتند و قطعات تکنوازی کفنه زنی، همنوازی مربوط به موسیقی بانوان منطقه شرق خراسان، مقام دل شیدا، تکنوازی جَل توسط یاسمین تنها، همنوازی از رفتار محلی منطقه شرق خراسان و در پایان دو مقام ترکیبی را اجرا کردند. 

اجرای دوم توسط گروه تریو لوتوس انجام شد. این گروه متشکل از یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل، پویا دهلاری نوازنده ویولن و ارشیا قربانی نوازنده پیانو از یک سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا شروع به تمرین و فعالیت کرد و اجرای دوم خود را در کنسرت ماه و نوا پشت سر گذاشت. این گروه در این کنسرت، سه ملودی از گلینکا آهنگساز روسیه‌ای، یک ملودی از روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی- آمریکایی و دو قطعه از اسکریابین آهنگساز و نوازنده پیانو روسیه‌ای اجرا کردند.

اجرای پایانی روز سوم نیز به اجرای بهنوش بهنام‌نیا نوازنده ویولن و کیوان طاهری نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه قطعاتی را در آواز افشاری اجرا کردند. بداهه‌نوازی، پیش درآمد، رقص چوبی استاد ابوالحسن صبا، و دو چهار مضراب از جمله قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.

گفتنی‌ست؛ این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا خواهد شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود. 

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما