شناسهٔ خبر: 47750444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

الجزایر چشم انتظار دولت ائتلافی

رئیس جمهور الجزایر تشکیل دولت آینده این کشور را بر اساس اصول سازگار با دموکراسی واقعی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور الجزایر گفت: نتایج انتخابات هرچه که باشد، خواه معارضان بیشترین کرسی  پارلمان را  به دست آورده باشند یا موافقان ، تشکیل دولت آینده سازکار با اصول دموکراسی واقعی خواهد بود.

عبدالمجید تبون با اشاره به قانون اساسی جدید الجزایر گفت: قانون دو حالت را برای نتایج انتخابات پارلمانی در نظر گرفته است که بر اساس آن دولت آینده تشکیل خواهد شد. حالت اول این است که مخالفان بیشترین آراء را به دست آورند و حالت دوم رئیس جمهور دولت جدید را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: در صورتی که احزاب سیاسی و نامزدهای مستقل که حامی رئیس جمهور هستند، بیشترین کرسی پارلمان را به دست آورند، در این صورت، بنده برای تشکیل دولت آینده تصمیماتی خواهم گرفت که با اصول دموکراسی سازگاری داشته باشد.

رئیس جمهور الجزایر با اشاره به تحریم انتخابات پارلمانی این کشور توسط برخی احزاب و تشکلات مردمی گفت: تحریم کنندگان در تصمیم و اقدام خود آزادند اما امیدوارم به نتایج انتخابات برای تشکیل دولت احترام بگذارند.

قرار است نتایج انتخابات پارلمانی الجزایر 72 ساعت پس از پایان رای گیری اعلام شود.

به گفته رئیس کمیته مستقل انتخابات الجزایر، میزان مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی  اخیر 30.20 درصد بوده است.

روز گذشته (شنبه 12 ژوئن) رأی گیری برای انتخاب 407 نماینده برای راهیابی به «شورای ملی مردم» یا همان پارلمان الجزایر  آغاز شد.

 بیش از 24 میلیون الجزایری واجد شرایط رای دادن بودند. در انتخابات پارلمانی  دیروز افزون بر 23 هزار نامزد در قالب یکهزار و 483 فهرست با یکدیگر به رقابت پرداختند که از این فهرست‌ها 837 لیست متعلق به نامزدهای مستقل و 646 فهرست مربوط به احزاب سیاسی است.

این اولین بار است که طی 40 سال گذشته نامزدهای مستقل در انتخابات پارلمانی الجزایز حضور دارند و بیشتر احزاب سیاسی که در این انتخابات نامزد معرفی کرده‌اند، قبلا در ساختار حاکمیت الجزیره مشارکت داشته‌اند.

برخی از کارشناسان تحولات الجزایز با اشاره به ناکارآمدی احزاب حامی دولت و نگاه منفی مردم به آنها معتقدند: چنانچه این احزاب بیشترین کرسی را  در پارلمان به دست بیاورند، تبون دولت آینده را به گونه‌ای خواهد چید که شخصیت‌های معارض و مستقل نقش پررنگی در آن  داشته باشند. درحقیقت دولت آینده الجزایر یک دولت ائتلافی خواهد بود تا بتواند تحولات این کشور را  به پیش ببرد و معارضان را به تدریج به همراهان حاکمیت تبدیل کند.

انتهای پیام/

نظر شما