شناسهٔ خبر: 47750362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پارسینه گزارش می‌دهد؛

خشم چین از دستورکار «گروه هفت»: دوران تصمیم گیری یک «گروه کوچک» گذشته است

پارسینه

پکن در واکنش به دستور کار ضدچینی گروه هفت تاکید کرد که زمان تصمیم گیری برای دنیا توسط «یک گروه کوچک» به سر آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «پارسینه»، پس از آن که ایالات متحده از نشست «گروه هفت» در «کورنوال» انگلیس به عنوان فرصتی برای تقویت «نظام بین المللی قانون محور» یاد کرد، چین با واکنشی تند تاکید کرد که جهان وارد یک نظم چندجانبه شده است.

سخنگوی سفارتخانه چین در لندن در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی واشنگتن گفت: «ما همواره باور داریم که کشورها، بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، فقیر یا غنی، با هم برابرند و مسائل جهانی باید از طریق مشورت تمام کشورها مدیریت شوند. دورانی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورها گرفته می شد خیلی وقت است که گذشته است.»

سفارتخانه چین تاکید کرد که تنها نظم جهانی مشروع بر پایه حقوق بین الملل مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد نه «به اصطلاح نظام و نظمی که از سوی کشورهای انگشت شمار دفاع می شود.»

روز شنبه کشورهای عضو «گروه هفت» از ابرپروژه زیرساختی «بازسازی بهتر جهان» رونمایی کردند که هدف آن رقابت با ابرپروژه چینی «ابتکار کمربند و جاده» است. چگونگی کاهش وابستگی اقتصادی به پکن از بحث های دیگر این گروه بود.

«گروه هفت» یا «جی 7» از هفت کشور صنعتی آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کانادا و ژاپن تشکیل شده است. چهل و هفتمین نشست رهبران این گروه در دهکده ساحلی «کورن وال» انگلیس در جریان است.

وزارت خارجه چین هفته گذشته هم نسبت به دستور کار ضد چینی نشست اخیر گروه هفت هشدار داده بود و گفته بود تلاش ها برای «باندسازی» علیه چین شکست خواهد خورد. پکن خواهان اتخاذ رویکردی «عینی تر و عقلانی تر» در روابط بین الملل شده بود.

چین مدت هاست بر این نکته تاکید می کند که نفوذ جهانی آمریکا رو به کاهش است. روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» اوایل ماه جاری میلادی در تحلیلی نوشته بود که مرکز ثقل اقتصادی و سیاسی جهان به سمت شرق چرخیده و حتی متحدان اروپایی آمریکا هم به تدریج از موضع سفت و سخت واشنگتن علیه پکن فاصله خواهند گرفت.

به گزارش «پارسینه»، پس از آن که ایالات متحده از نشست «گروه هفت» در «کورنوال» انگلیس به عنوان فرصتی برای تقویت «نظام بین المللی قانون محور» یاد کرد، چین با واکنشی تند تاکید کرد که جهان وارد یک نظم چندجانبه شده است.

سخنگوی سفارتخانه چین در لندن در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی واشنگتن گفت: «ما همواره باور داریم که کشورها، بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، فقیر یا غنی، با هم برابرند و مسائل جهانی باید از طریق مشورت تمام کشور‌ها مدیریت شوند. دورانی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشور‌ها گرفته می‌شد خیلی وقت است که گذشته است.»

سفارتخانه چین تاکید کرد که تنها نظم جهانی مشروع بر پایه حقوق بین الملل مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد نه «به اصطلاح نظام و نظمی که از سوی کشور‌های انگشت شمار دفاع می‌شود.»

روز شنبه کشور‌های عضو «گروه هفت» از ابرپروژه زیرساختی «بازسازی بهتر جهان» رونمایی کردند که هدف آن رقابت با ابرپروژه چینی «ابتکار کمربند و جاده» است. چگونگی کاهش وابستگی اقتصادی به پکن از بحث‌های دیگر این گروه بود.

«گروه هفت» یا «جی ۷» از هفت کشور صنعتی آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کانادا و ژاپن تشکیل شده است. چهل و هفتمین نشست رهبران این گروه در دهکده ساحلی «کورن وال» انگلیس در جریان است.

وزارت خارجه چین هفته گذشته هم نسبت به دستور کار ضد چینی نشست اخیر گروه هفت هشدار داده بود و گفته بود تلاش‌ها برای «باندسازی» علیه چین شکست خواهد خورد. پکن خواهان اتخاذ رویکردی «عینی‌تر و عقلانی تر» در روابط بین الملل شده بود.

چین مدت هاست بر این نکته تاکید می‌کند که نفوذ جهانی آمریکا رو به کاهش است. روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» اوایل ماه جاری میلادی در تحلیلی نوشته بود که مرکز ثقل اقتصادی و سیاسی جهان به سمت شرق چرخیده و حتی متحدان اروپایی آمریکا هم به تدریج از موضع سفت و سخت واشنگتن علیه پکن فاصله خواهند گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما