شناسهٔ خبر: 47745197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

برنامه‌های کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در مورد وضعیت فرهنگی

نشست تخصصی انتخاباتی با محوریت فرهنگ با حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به همت بسیج دانشجویی دانشکده پردیس هنرهای زیبا و دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد و نمایندگان مواضع و برنامه‌های خود را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، نشست تخصصی انتخاباتی با محوریت فرهنگ با حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به همت بسیج دانشجویی دانشکده پردیس هنرهای زیبا و دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد و نمایندگان مواضع و برنامه‌های خود را مطرح کردند.

در این نشست نمایندگانی از ستاد آقایان سعید جلیلی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی حضور داشتند و به بیان مسائل و برنامه‌های کاندید مورد نظر خود پرداختند که متن صحبت‌های آنان به شرح زیر است:

سوال اول: روایت و آسیب‌شناسی شما از وضعیت فرهنگ کشور و زیرمجموعه‌های آن چیست؟

پیریایی( نماینده ستاد محسن رضایی):

عنصر تغییر در بیشتر موارد مربوط به فرهنگ است و اگر بخواهیم کار ویژه انجام شود، باید فرهنگ تغییر کند. فرهنگ اعم از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی است. اگر بخواهیم تغییر جدی داشته باشیم، باید از میان و کف شروع کنیم. در دوره ۸ ساله آقای روحانی فرهنگ سازی دچار فاحش و ضرر مضاعف شد. رویکرد دولت و رئیس جمهور موجب شد که موارد نامطلوب اتفاق بیفتد.

مباحث کلان در ابعاد مختلف موکول به مذاکرات نامعلوم شد و توان ملی دچار کاهش دهد و این بدترین فرهنگ منفی بود. انقلاب اسلامی به سمتی سوق داده شد که ما از درون چیزی و بن‌مایه‌ای نداریم و شیفتگی عجیبی به غرب پیدا شد. پاسخ نگفتن به مسائل مردم، بی‌اعتنایی، بی‌اخلاقی مستمر در برابر نقدها از فرهنگ سازی بدی است که شکل گرفت و بی‌اعتمادی بین مردم رقم خورده است.

مجموعه نهاد و ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی دولت توفیقی نداشتند. بهترین پاسخ دهندگان ما نهادهای فرهنگی و هنری است. از وزارت علوم تا وزارت ارشاد و نهادهای دیگر دولتی نگاه و رویکرد غیر فرهنگی داشتند. شخصیت آقای رضایی و تجربه ایشان در دفاع مقدس و فرهنگ‌سازی در آن سال‌ها و بعد از آن تجربه مجمع تشخیص، نشان‌دهنده برنامه داشتن ایشان در قبال فرهنگ و هنر است.

همایون( نماینده ستاد سعید جلیلی):

چه اتفاقی افتاده است که مسئله فرهنگ کنار رفته است. موضوعات معیشتی نیز بیشتر ریشه فرهنگی دارند اما بیشتر مسائل اقتصادی در نظر گرفته شده است. چند مسئله از آسیب‌های فرهنگی قابل بررسی است.

ما فاقد یک نظریه جدی فرهنگی هستیم که بتواند ما و سازمان‌های ما را جلو ببرند. تعریف های فرهنگ خیلی دقیق در جامعه نیست و بیان حقیقی از نظریه فرهنگ در چارچوب تمدن اسلامی نداریم. در این دوران طولانی و ذیل فرهنگ غرب، فرهنگ به حوزه بسته‌بندی و جدا تبدیل شده است است و حوزه تعامل و گفتگو وجود ندارد و این از مشکلات جدی است.

این موضوع سبب شد که رهبری مهندسی فرهنگ را تبیین کنند و سراغ پیوست فرهنگی بروند. بازگرداندن فرهنگ به جای خود نیاز به زمان دارد. مسئله بعدی مسئله ساختار است و منظور چارت سازمانی نیست. ساختار آن چیزی است که برای ارائه آماده می‌کنیم. ناوگان فرهنگیان به شدت معیوب است. از شورای عالی انقلاب فرهنگی و ساختار آن تا نحوه حضور فرهنگ در دولت و وزارت ارشاد و دستگاه غیردولتی و هماهنگی همه اینها با هم، از مسائل مهم است.

ما در زمینه بودجه فرهنگی با یک مشکل خیلی جدی روبرو هستیم و  سیستم ما هنوز مسئله را درست درک نکرده است. مسئله بعدی نیروی انسانی است که نیروی انسانی حوزه فرهنگ شدیداً به آموزش نیاز دارد. مسئله بعدی نیز اقتصاد و فرهنگ است و فرهنگ ثروت‌آفرینی نیست و یک الگوی اقتصادی و فرهنگی نیاز داریم تا خلق سرقت در جامعه اتفاق بیفتد.

ما در حوزه های مختلف زمانی موفق بوده ایم که مردم را به میدان آورده‌ایم. مدرسه فرهنگ هنوز در به روی این سیل عظیم پر منفعت مردم باز نشده است و این حضور شاه کلید است. مسئله بعدی سبک زندگی است که متاسفانه اشرافیت در حال حاضر به همه زندگی‌ها وارد شده است.

علی کیان ( نماینده ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی):

ابتدا باید فرهنگ در گام اول انقلاب بررسی کنیم و سپس به سراغ گام دوم برویم. آنچه که باعث شده عرضه اسلام به ایران باز شود، قرآن و اهل بیت بود. خداوند نیز منتی گذاشته و محبت آل علی را درون ایرانی‌ها انداخت. بعد از ۱۴۰۰ سال انقلاب ما نیز به عصاره فرهنگی نشات گرفته از اهل بیت شکل گرفت.

در طول تاریخ شخصیت‌های فرهنگی مثل فردوسی و.... از اهل بیت نشات گرفته بودند. ما باید یک ترجمه درستی از ایران اسلامی و اسلام ایرانی ارائه دهیم. آنچه بنده از روابط فرهنگی در این چهل ساله دارم، این است که مردم در اوایل انقلاب آرمان‌خواه بودند و اسلام و عدالت و آزادی را می‌خواستند. فضای دفاع مقدس ما نیز با این فضا اداره شده است.

امام گفتند با سینما مخالف نیستم اما با فحشا مخالفم اما عده‌ای از آن طرف افتادند و معتقد به آزادی‌های افراطی بودند. جریانات فراز و فرودهای زیادی داشتند. آنچه که امام از فرهنگ به ما یاد داد، بعد از انقلاب دچار اتفاقات زیادی شد و ارزش های فرهنگی سست شد و مردم نیز رسوخ کرد. بعد از جنگ فرهنگ ما ما خود را در بسیج و بسیجی نشان داد که عده ای جلوی آن را گرفتند و این یک مصداق از این مسائل بود.

سوال دوم: برنامه و تحلیل شما از حکمرانی فرهنگی و نقش دولت در این زمینه چیست؟

پیریایی ( نماینده ستاد محسن رضایی):

مسئله اصلی، فرهنگ انقلاب است و و دانشگاه‌ها و اساتید ما در جهت فرهنگ درست نیستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه انقلاب فرهنگی نرسیده است و به عبارتی این مجموعه شورا است اما شورای عالی نیست. در حین خداحافظی آقای رضایی سپاه، افراد دیگر از کارهای فرهنگی ایشان بسیار تقدیر کردند.

همایون(نماینده ستاد سعید جلیلی):

ما در دوران یک و نیم ساله کرونا برای جبران بخشها به آسیب‌های فرهنگی زمان خوبی داشتیم که از آن استفاده نکردیم. اخلاق کارگزاران از مسائل مهم فرهنگی است و باید گفت اگر کارگزاران اصلاح شوند، مردم نیز اصلاح می‌شوند.

ما شاهد یک دولت انقلابی خواهیم بود و اگر ساده‌زیست و با اخلاق باشد، این روحیه نیز به مردم تسری داده می‌شود. اتفاقاتی که در نهادهای فرهنگی ما افتاد، مشابه تغییر فرهنگ است. در صحنه علم و دولت، نهادهای ما از فرهنگ دور شدند. رسانه ها و آموزش و پرورش و تربیت بدنی ما از فرهنگ جدا شده است و در آن آشفتگی ایجاد شده است. در بین نهادهای فرهنگی هماهنگی وجود ندارد و باید فکری به حال آن کرد.

کیان( نماینده ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی):

آن افرادی که به نهضت و انقلاب نزدیک بودند، بعد از مدتی از آن فاصله گرفتند و به مسیر دیگری رفتند و مردم نیز به دنبال آنان رفتند. این اتفاق بعد از دفاع مقدس ما نیز افتاد و افراد بعد از جنگ تحمیلی خود را در جامعه غریب دیدند و از جامعه عقب افتادند.

ما سوال داریم که خروج آقای رضایی از سپاه مورد تایید رهبری بود یا خیر. اتفاق ویژه جا افتاده بود یک شهرک مسکونی برای برخی به صورت جدا ساخته شد و به عبارتی نزدیکان نظام از آرمان‌ها فاصله گرفتند.

اگر بخواهیم مسئله آزادی توسعه پیدا کند، باید با گفتگو به پیش رویم. این مسئله گفت و گو صرفاً اوایل انقلاب وجود داشت و در صدا و سیما و محافل مختلف، بین تفکرات مختلف گفتگو صورت می‌پذیرفت و اعتماد به نفسی به مخاطبان می‌داد که انقلاب حرف و مبنا دارد. در هر انتخابات، انتخابی که مردم می‌کنند، رهبری و امام با آن کار می‌کنند و مسئله ای مثل آبان ۹۸ نشان می‌دهد که با مردم گفت‌وگو نکردیم و خودسر انجام دادیم.

سوال: برنامه شما برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل بعد چیست؟

پیریان( نماینده ستاد محسن رضایی):

فرهنگ ایثار و شهادت باید در شخص حلول کرده باشد. یکی از مسائل اساسی موسیقی است که امروزه موسیقی مطلوب نداریم و باید بر روی آن کار شود. فرهنگ و هنر باید کمک جدی به توسعه کنند و جامعه ما به یک فضای پرنشاط نیاز دارد و این کار موسیقی است.

هر موضوعی مطرح شود، فرهنگ در آن نقش دارد و حکمرانی ما در عرصه نقش‌آفرینی در فرهنگ ضعیف عمل کرده است. باید در محتوا و قالب فرهنگ مشارکت مردم صورت گیرد دولت باید به صورت جزئی وارد تک این کارها شود. باید بخش های مختلف فرهنگ به سمتی برود که ما به ازای وظیفه خود را عمل کند. اگر به انجمن و جامعه اسلامی و نهادهای مختلف آموزشی با تعارض نگاه شود، در این عرصه به جای خاصی نمی‌رسیم.

سوال: چه برنامه و راهکارهایی برای کنش برون‌مرزی جمهوری اسلامی وجود دارد و چه تاثیراتی می‌توانیم بر کشورهای دیگر داشته باشیم؟

همایون( نماینده ستاد سعید جلیلی):

ذیل الگوی ۵ مرحله رهبری برای تمدن اسلامی، در مرحله دولت اسلامی هستیم. ما در این مرحله مسئله اخلاق کارگزاران را بازبینی آن را در نظر داریم. مسئله بعدی موضوع سبک زندگی و بعد از آن مسئله دیپلماسی فرهنگی است و ابزارهای آن غیررسمی و غیردولتی است. ما برای بیشتر کارهای فرهنگی، نیاز به چهار اداره کوچک داریم و به یک وزارتخانه بزرگ نیاز نیست که ناکارآمدی‌هایی دارد. ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد از زمان پهلوی نشأت گرفته که همان مدرنیزاسیون است آن را ادامه می‌دهد.

پیشنهاد بنده می دهم که ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد باید تغییر کند و معطوف به فرهنگ باشد. سازمان فرهنگ و هنر اسلامی قرار بود مردمی و غیردولتی باشد اما ادامه نداشت. آقایان انگیزه برای فرستادن رایزن فرهنگی به کشورهای دیگر ندارند.

سوال: برنامه شما برای ایجاد فرهنگ قرآنی و اسلامی چیست و چه راهکارهایی دارید؟

کیان( نماینده ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی):

فضای ما این شده است که در موضوع فرهنگ یا زیاد صحبت می‌کنیم یا فقط عکس می‌گیریم و نماد فرهنگ ما سلبریتی‌ها شده‌اند. با توجه به گفتمان دولت سلام، باید گفت مردم ما مردم رشیدی هستتد و باید برای آنان ارزش قائل شد. اعتماد مردم به نظام دارای خدشه شده است و باید آرامش و اعتماد به جامعه بازگردد. دولت اول باید به مردم اعتماد کند و بعد اعتماد از سوی مردم ببیند و باید صبر و تحمل وجود داشته باشد.

ما از لحاظ سیاسی باید به سمتی برویم که محصول فرهنگی ما متناسب با آرمان های انقلاب باشد. مشکل اساسی ما این است که محصول فرهنگی نداریم و باید تولید شود. دولت در جایگاهی است که باید با سیاست‌گذاری و ساختارسازی، این مسیر را تسهبل کند. به عبارتی باید سیاست‌ها تبدیل به محصول فرهنگی شود.

در این سال‌ها تشکل‌ها و نهادهای مردمی وارد این عرصه شده و محصول فرهنگی تولید کردند. رفتار تمدن‌سازانه این است و باید به سمت آن رفت. باید کار فرهنگی به اتحادیه‌ها و اصحاب فرهنگی در عرصه مدیریت و نظارت واگذار شود و این تدریجی است. به عبارتی مسئله تحول نیاز به زمان دارد و ناگهانی نیست. باید ساز و کارهایی شکل بگیرد که خود مردم در عرصه هنر نقش آفرینی کنند. فضای گفتمانی و گفت‌وگو در کلان باید برای مردم اتفاق بیفتد. در فضای قرآنی نیز به همین مسئله باز می گردیم و باید به سمت خودگردانی برویم.

مسئله فرهنگ در سطح صرف وزارت ارشاد نیست و پاسخگوی این مسئله در کشور مشخص نیست. رهبری مسئولیت این مسئله را به شورا داده است که متاسفانه مطلوب عمل نکرده است. دولت سلام در نظر دارد یک مجموعه‌ای با نظارت معاون اول رئیس جمهور و پاسخگویی آن شکل بگیرد و این مسائل را پیگیری کند.

سوال: برنامه شما برای حکمرانی فرهنگ و سیاست‌های دولت در این قبال چیست؟

پیریان( نماینده ستاد محسن رضایی):

دولت و رئیس جمهور باید کاری کنند که سرمایه اجتماعی شکل بگیرد و جلو رود. پیشران فرهنگ، اقتصاد است. فرهنگ درست منطبق بر این است که بر اساس علم، عمل کند. آیا اقتصاد را بدون توجه به فرهنگ می توان جلو برد؟ محتوای فرهنگی خالی از محتوای اقتصادی، درست نیست. اداره کشور توسط رهبری در اولویت به تولید و اقتصاد مربوط شده است. باید چاکلی دینی و ثبات شخصیتی و اخلاق و پاکدستی وجود داشته باشد. باید مسئله معیشت با پیوست‌های فرهنگی پیگیری شود و بعد اصلی که فرهنگ را تحت تاثیر قرار می دهد، مسئله معیشت است.

سوال: برنامه شما برای اقلیت‌های مذهبی و افراد اهل سنت چیست؟

همایون( نماینده ستاد سعید جلیلی):

موضوع وحدت از بزرگترین مسائلی است که نظام ما به آن اعتقاد دارد. هر لحظه که این وحدت دچار خدشه شود، نظام ضربه می‌خورد. در این حوزه مذاهب ما بسیار مرزنشین شدند و این به خاطر موقعیت جغرافیایی است و این نباید به عنوان تهدید، بلکه به عنوان فرصت باید شناخته شود. مرزنشینان مهمترین افراد و قوم‌های کشور هستند. دشمنان داخلی و نفوذی‌های داخلی روی این حوزه سرمایه‌گذاری کردند. اختلافات مذهبی خارج از چارچوب ما هستند و نباید به سراغ آنان رویم.

خیلی از استانهای مرزی ما دچار بیکاری هستند و باید به آنان توجه شود. توزیع ثروت انسانی، عدالت و توزیع فرهنگی در استان ها باید انجام شود و اولویت جدی دارد و این امکان برای فعالیت وجود دارد.

سوال: برنامه شما در حوزه سینما و رسیدن به آن سینمای طراز انقلاب چیست؟

کیان( نماینده ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی):

تولید فرهنگی سینمایی ما باید از دل سینما جوشیده شود و باید بتوانند اقتصاد خود را بچرخانند. ساز و کارهای فرهنگی در ذیل دولت، باید بتواند سینمای تراز را بسازد. اولویت اقتصاد کاملاً درست است. باید یک بلوک اقتصادی بزرگ در فضای منطقه ای شکل بگیرد و این فرصت فرهنگی نیز است. مسئله زبان فارسی هم در داخل و هم در دیپلماسی فرهنگی بسیار ارزش دارد که بسیار درآن کم‌کاری شده است. اسامی انگلیسی در بیلبوردها و تبلیغات بسیار زیاد است و هیچ دولتی به آن توجه نمی‌کند.

نظر شما