شناسهٔ خبر: 47727893 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بافت کبد انسانی برای درمان فضانوردان توسعه یافت

شیوا سعیدی قوی اندام

محققان بافت کبد انسان را با کمک چاپ سه بعدی در آزمایشگاه پرورش دادند و آن را ۳۰ روز زنده نگه داشتند.این بافت به درمان فضانوردان در فضا کمک می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، گروهی از محققان انستیتو «WFIRM» در کارولینای شمالی یک بافت مکعبی شکل ابداع کرده‌اند که تا ۳۰ روز در آزمایشگاه زنده می‌ماند.

این دستاورد بخشی چالش بافت عروقی ناسا (Vascular Tissue Challenge) است. چالش مذکور برای توسعه بافت انسانی با ضخامت بالا و دارای عروق در محیط آزمایشگاهی برگزار شده بود و تحقیق پیش رو برنده جایزه نخست و دوم در آن شد.

محققان قالب‌هایی ژل مانند با اتاقک‌هایی ابداع کردند تا سلول‌ها با دسترسی به اکسیژن و مواد مغذی کافی بتوانند یک ماه زنده بمانند. این محققان برای تولید بافتی که سلول‌های کبد انسان را در خود داشته باشد، مواد و طرح‌های مختلفی را در فرایند چاپ سه بعدی استفاده کردند.

نه تنها این بافت سه بعدی می‌تواند به درمان فضانوردان در فضا کمک کند، بلکه بیماران روی زمین که نیازمند دریافت پیوند عضو هستند نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

بافت کبد انسانی برای درمان فضانوردان توسعه یافت

در بیانیه این تحقیق آمده است: ناسا تصمیم دارد درسال های آینده فضانوردان را به مریخ و سیارک‌های نزدیک زمین بفرستد. این درحالی است که خطرات سلامتی برای فضانوردان در اعماق فضا هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما این پژوهش به ما کمک می‌کند از تأثیرات منفی چنین سفری جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم.

اگر این نوآوری به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شود، فضانوردان می‌توانند تأثیر اشعه‌های فضایی روی بدن انسان و عملکرد عضو را در میکرو گرانش بررسی کنند. در مرحله بعد استراتژی‌هایی برای کاهش خسارات به سلول‌های زنده هنگام کار یا زندگی در فضا توسعه می‌یابد.

نظر شما