شناسهٔ خبر: 47714889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فشار امریکا برای لغو راهپیمایی صهیونیستی از ترس موشک‌ها

روزنامه جوان

با وجود پافشاري صهيونيست‌هاي تندرو براي برگزاري راهپيمايي پرچم، واشنگتن كه تجربه جنگ اخير در غزه را فراموش نكرده است، مي‌داند تهديد‌هاي گروه‌هاي مقاومت فلسطين پوشالي نيست و به همين دليل از وزير جنگ رژيم صهيونيستي خواسته است مانع هر گونه اقدام تنش‌زا از جمله برگزاري اين راهپيمايي شود.

صاحب‌خبر -

 با وجود پافشاري صهيونيست‌هاي تندرو براي برگزاري راهپيمايي پرچم، واشنگتن كه تجربه جنگ اخير در غزه را فراموش نكرده است، مي‌داند تهديد‌هاي گروه‌هاي مقاومت فلسطين پوشالي نيست و به همين دليل از وزير جنگ رژيم صهيونيستي خواسته است مانع هر گونه اقدام تنش‌زا از جمله برگزاري اين راهپيمايي شود.
قرار است صهيونيست‌ها سه‌شنبه آتي با تجمع در خيابان‌هاي قدس اشغالي و تكان‌دادن پرچم اين رژيم بر لزوم پاكسازي نژادي تأكيد كنند. برنامه برگزاري اين مراسم موسوم به راهپيمايي پرچم كه پيشتر يكبار لغو شده بود، آن هم در محله‌هاي مسلمان‌نشين باعث نگراني امريكا شده است، به خصوص كه رسانه‌هاي صهيونيست هم از اقدام حماس در شليك آزمايشي يك فروند موشك از نوار غزه به سوي دريا خبر دادند. در صورت صحت اين ادعا، موشك ياد شده، اولين موشك آزمايشي است كه حماس پس از برقراري آتش‌بس شليك كرده است. روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در مورد توجه واشنگتن به ضرورت برقراري آرامش نوشت كه كاخ سفيد به تل‌آويو هشدار داده است برگزاري راهپيمايي پرچم، علاوه بر اينكه موج جديدي از تظاهرات‌ فلسطيني‌ها را به دنبال خواهد داشت، زمينه را براي جنگ ديگري در نوار غزه مساعد مي‌كند.
در همين راستا، مقام‌هاي امريكايي به بني گانتس پيام دادند كه آنها انتظار دارند اسرائيل از اقداماتي كه منجر به افزايش تنش‌ها مي‌شود، اجتناب كند، البته اين تنها اقدام امريكايي‌ها نيست. آنها به موازات دعوت كردن صهيونيست‌ها به خودداري از تنش‌آفريني، تحريم حماس را هم مدنظر دارند. ژانت يلن وزير خزانه‌داري امريكا روز پنج‌شنبه در سخناني در كنگره از حماس به عنوان يكي از اهداف دولت امريكا براي برنامه‌هاي تحريم ضدتروريسم ياد كرد و گفت: «ما تحريم حماس و حاميان آن را در اولويت قرار مي‌دهيم.»
با اين حال، فضاي قدس چندان آرام نيست. اشغالگران، هزاران نظامي و پليس در قدس اشغالي مستقر كرده‌اند. پليس رژيم اشغالگر صهيونيستي به فلسطينياني كه مانع از اقدام ايتمار بن غفير عضو افراطي كنست براي برافراشتن پرچم رژيم صهيونيستي در باب العامود شدند، حمله و بيش از ۱۰فلسطيني را بازداشت كرد. ۱۳نفر ديگر هم در درگيري با اين نيرو‌ها زخمي شدند.


 صهيونيست‌ها منتظر انفجار هولناك
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين با صدور بيانيه‌اي ضمن هشدار به رژيم صهيونيستي درباره عواقب برپايي اين راهپيمايي، فلسطين را به مقابله با اشغالگران و تحصن در مسجد‌الاقصي فراخواند. خليل الحيه، معاون رئيس جنبش حماس در غزه گفت كه چنانچه رژيم صهيونيستي،  شهرك‌نشينان تندرو در بيت‌المقدس و مسجد‌الاقصي را مهار نكند، اين جرقه‌ها ممكن است در نهايت يك انفجار هولناك را به دنبال داشته باشد. الحيه تهديد كرد: «براي آنكه آتش‌بس ادامه يابد بايد فرآيند بيرون راندن فلسطينيان از خانه و كاشانه‌شان در حومه شهر بيت‌المقدس متوقف شود. ما براي بازگشايي گذرگاه‌ها و ورود كمك‌هاي مالي قطر به غزه زياد منتظر نمي‌مانيم.» همچنين ابوعبيده، سخنگوي گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام درباره پيامدهاي ناشي از خدشه‌دار شدن حرمت مسجد‌الاقصي هشدار داد. خالد البطش، عضو دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي نيز از تمامي طرف‌ها خواست بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و دولت وي را از سياست زمين سوخته بازدارند؛ سياستي كه او براي در امان ماندن از دادگاهي شدن و از دست دادن آينده سياسي خويش در پيش گرفته است.

تأخير راهپيمايي به دلیل بازدارندگی
محمود الزهار از رهبران جنبش حماس در گفت و‌گو با شبكه خبري الميادين گفت: پيامدهاي نبرد شمشير قدس عليه رژيم صهيونيستي و شركاي آن بسيار زياد است و اين رژيم در جنگ مذكور، شكست خورد. الزهار با بيان اينكه اين نبرد، ادعاهاي واهي صهيونيست‌ها مبني بر شكست‌ناپذيري آنان را نقش بر آب كرد، تصريح كرد: «نبرد آينده، سرنوشت‌ساز خواهد بود.» شيخ نعيم قاسم، معاون دبير كل حزب‌الله لبنان تصريح كرد: «برخي از نتايج مقاومت را در شمشير قدس ديديم كه در فلسطين صورت گرفت.» وي با بيان اينكه همه در فلسطين بر مقاومت به عنوان راهكار تأكيد دارند، خاطر نشان كرد: مقاومت فلسطين، بازدارندگي در برابر دشمن را تثبيت كرد و دستيابي به اين نتيجه كه دولت رژيم صهيونيستي تصميم گرفت راهپيمايي پرچم را به تأخير بيندازد، كار آساني نبود.
 

  لاپيد توافق امضا كرد
تنش‌آفريني نتانياهو با توجه به تحولات اخير و در شرايطي كه حاميانش براي بقاي او در قدرت به جادو‌گري روي آورده‌اند، بي‌دليل نيست. نتانياهو در شرايطي كه در معرض حذف از قدرت قرار دارد، دست از تحريك افراط‌گرايان برنمي‌دارد. وي شامگاه دوشنبه در حمايت از برگزاري راهپيمايي پرچم با رؤساي دستگاه‌هاي امنيتي ديدار كرده بود، با اين حال آخرين تحولات نشان مي‌دهد يائير لاپيد، رئيس حزب آينده است و رهبر مخالفان، پنج‌شنبه شب توافق‌هاي ائتلافي را با ليست متحد عربي به رهبري منصور عباس و «اسرائيل بيتنا» با رياست آويگدور ليبرمن امضا كرد. اين توافق به اين معناست كه قانون كامينتس درباره مجازات متهمان به ساخت و ساز غيرقانوني به ويژه در مناطق عرب‌نشين اراضي اشغالي تا پايان ۲۰۲۴ متوقف مي‌شود.
همچنين دولت دو طرح را به ارزش 25/9ميليارد دلار و ۷۷۰ميليارد دلار به مدت پنج سال براي كاهش شكاف بين جوامع عربي و يهودي و مبارزه با «خشونت و جنايت در جامعه عربي» تصويب خواهد كرد. طرح ديگري نيز به ارزش ۲۰ميليارد شكل(17/6ميليارد دلار) با هدف ارتقاي زيرساخت جاده‌ها در جامعه عربي تصويب خواهد شد. براساس قانون رژيم صهيونيستي لاپيد بايد تمام توافق‌هاي ائتلافي را به كنست ارائه كند.

نظر شما